Anita Shreve: Het gewicht van water versus De laatste ontmoeting

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Anita Shreve: Het gewicht van water versus De laatste ontmoeting

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2004, 15:27

Anita Shreve: gewicht van water


Ik heb me dit weekend verdiept in dit boek, en ik had meteen een gevoel van herkenning. Ik heb het dus al eens in een ver verleden gelezen. Maar het was zo ver weggezakt dat ik rustig door kon lezen. En nu kon ik de link leggen met dat andere boek van Shreve: De laatste ontmoeting.
Ze staan overigens compleet los van elkaar, en zijn ieder op hun eigen mnaier heel goed.
In het gewicht van het water worden twee verhalen door elkaar heen verteld, eentje uit 18 zoveel en het heden. De verhalen hangen natuurlijk samen, liefde en verraad zijn hoofdthema's, gelukkig niet zwijmelend.


Voor het artikel: Klik http://www.leestafel.info/anita-shreve

Marjo
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Mei 2009, 15:18, 5 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2004, 15:28

Wat een goed artikel marjo, erg goed zoals je de twee boeken met elkaar vergelijkt.
Als ik het goed begrijp dan is Jean de hoofdpersoon in gewicht van water en haar man de hoofdpersoon in De laatste ontmoeting. Beiden hebben een relatie naast hun huwelijk. Wordt het verhaal van Jean vanuit Jean vertelt (vrouwelijk) en het verhaal van Thomas vanuit hem vertelt? (mannelijk) zodat je van beiden hun gezichtpunten ziet hoe zij over deze relaties denken?
Is de grootste overeenkomst in de boeken dat ze beiden een relatie hebben of zie je meer overeenkomsten?

Groetjes
Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2004, 15:47

Bij "het gewicht van water" is Jean de vertelster, en heeft Thomas een bijrol.
In "de laatste ontmoeting" is vooral Linda het uitgangspunt, maar niet in de ik-vorm (als ik het me goed herinner); hier heeft Thomas een grotere rol, vooral in het laatste hoofdstuk. Maar ik heb dat boek niet meer hier, helaas.
Zijn er meer overeenkomsten? Nee eigenlijk niet, het zijn vrijstaande boeken, Thomas is de enige verbinding.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mei 2004, 10:42

Hoi Marjo,
Ik ben halverwege "De laatste omoeting" Ik vind het een beetje vreemd boek. Tot nu toe is het nogal van de hak op de tak met veel flashbacks. Ik begin nu aan deel 2, dat gaat in de tijd terug misschien als ik het uit heb dat ik er anders tegenaan kijk. Wat ik gelezen heb gaat eigenlijk over het vrijen met ex-man en vrijen met Thomas. Vrij veel sex dus.

Die Jean waar jij het over hebt was de vrouw van Thomas. Met Linda had hij daarvoor een relatie gehad en is volgens hem altijd van Linda blijven houden.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Mei 2004, 11:43

Vreemd boek?? Wacht maar tot je het uit hebt..
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

De laatste ontmoeting

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2004, 09:26

Het tweede deel was veel beter! Het einde overdonderend! Ik dacht bij het eerste deel nou nee, dit boek is niets voor mij maar dankzij jou heb ik het verder gelezen en als je het uit hebt, denk je wat een bijzonder boek, wat een enorm leed droeg die Thomas met zich mee.
Leefde hij helemaal in een fake-wereld? Ben er nog even stil van.
Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Mei 2004, 21:31

Ik reageerde op soortgelijke manier, Bernadet. Sloeg het boek dicht en was even stil. Wilde meteen van voor af aan weer beginnen, omdat je het dan met totaal andere insteek leest!
Ik heb het niet gedaan, te veel anderen wachtenden.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2004, 22:22

jaa dat had ik ook! Ik dacht echt ik begin gelijk opnieuw, maar het is een bieb boek en ik heb er nog 2 liggen die ik echt uit wil hebben. Maar misschien.... de verleiding is groot het nog een keer te lezen omdat je nu weet wat je moet weten.
je had het trouwens in je artikel goed opgeschreven. Je veraadt niets maar vertelt het wel!
bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Mei 2004, 12:29

Dank je..
Marjo


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten