Ivo Victoria - Hoe ik nimmer de ronde van Frankrijk voor min-twaalfjarigen won

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Ivo Victoria - Hoe ik nimmer de ronde van Frankrijk voor min-twaalfjarigen won

Berichtdoor Marjo » 16 Okt 2009, 20:24

de ronde van Frankrijk voor min-twaalfjarigen won ( en dat het me spijt)

Een overrompelend debuut. Een boek dat ik onmiddellijk voor de tweede keer ben gaan lezen en dat een ereplek verdient op de plank. WOW!!!

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/ivo-victoria

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Okt 2009, 12:22

Jij bent enthousiast!
Is het WOW om het verhaal of om de taal?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Okt 2009, 13:33

Het verhaal is voor mij iets minder belangrijk, maar het is een goed verhaal.
Ik heb zoveel zinnen en stukken genoteerd die ik zou willen aanhalen, maar ook de manier waarop dit verhaal verteld is, spreekt mij aan, de sfeer, de toon, alles.
Het verhaal gaat eigenlijk ook over iemand die zijn draai niet kan vinden, net als de hoofdpersoon van Victor Meijer. Maar de manier waarop dit boek in elkaar zit is zoveel beter!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Okt 2009, 13:35

Ik ben er in begonnen, u hoort van mij :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Okt 2009, 13:35

Ik ben benieuwd...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Nov 2009, 11:26

Tja helaas, zo enthousiast als jij kan ik niet zijn marjo.

Het begin vind ik wel erg goed maar daarna...

lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/ivo-victoria

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 10 Dec 2009, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Nov 2009, 12:07

Omdat je onlangs op het forum stelde dat je een aversie hebt tegen hypes, vraag ik me inderdaad af, of je al bevooroordeeld was..
Ten behoeve van Ivo hoop ik dat maar.
Anderzijds: smaken verschillen, en oordelen ook.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Nov 2009, 12:13

Ik zag Ivo niet als een hype hoor. Maar omdat iedereen zo enthousiast is had ik er meer van verwacht. Je kan beter niets weten van tevoren.
Ik heb geprobeerd het met 'enthousiaste ogen' te lezen maar het wilde niet echt lukken. Ik vond het ook moeilijk om onder woorden te brengen wat me tegenviel omdat je wel ziet dat Ivo Victoria op sommige momenten goed, boven de middelmaat, kan zijn.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Nov 2009, 12:15

Dat weet je dus nooit meer.
Maar het is wel een van de redenen waarom ik eigenlijk nooit van te voren recensies, verslagen of achterflappen wil lezen.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 07 Nov 2009, 17:18

Marjo schreef:Maar het is wel een van de redenen waarom ik eigenlijk nooit van te voren recensies, verslagen of achterflappen wil lezen.


Hoe selecteer jij de boeken die je wilt lezen Marjo?

Er verschijnen elke week weer ontzettend veel nieuwe titels!

Wat maakt dat je dat ene boek wel gaat lezen en dat andere boek links laat liggen?

Jeannette

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 07 Nov 2009, 18:33

Net als Marjo heb ik enorm genoten van "Hoe ik nimmer etc."

Ik heb de roman gelezen als het verhaal van Ivo, een man van halverwege de dertig, die terugkijkt op zijn jeugd.

Ivo, de hoofdpersoon, is een opscheppertje die zich verliest in een fantasiewereld om zich te onttrekken aan de realiteit. Hij voelt zich verheven boven de anderen in het dorp. Zijn vriend Dries kijkt naar hem op. Maar wanneer Ivo op de middelbare school zit, laat hij Dries, die afkomstig is uit een arbeidersgezin en minder goed kan leren en naar de ambachtsschool gaat, vallen.

Als volwassene kijkt Ivo terug op zijn leven; hij ziet een leven vol met herhalingen van verkeerde zetten.

- 'Niemand is zo beloftevol geweest als ik.'
- 'De kansen lagen in het verleden en ik heb ze niet benut.'

Na de middelbare school was Ivo het dorp ontgroeid en vertrok hij naar de stad. Later emigreerde hij met zijn partner naar Amsterdam.

Na een grote teleurstelling in het leven, ik meen me te herinneren dat er sprake was van een miskraam, (het boek zit nu in de vakantiekoffer van mijn zoon) keert Ivo terug naar het dorp om schoon schip te maken met de leugens uit zijn verleden.

Het leven in het dorp is gewoon doorgegaan. Mensen zijn getrouwd, zijn succesvol in wat ze doen. Niemand zit op dat bravourejongetje van vroeger te wachten.

Het heeft mij niet gestoord dat het boek een open einde heeft.

De toon van het boek vond ik heel bijzonder; soms hilarisch, soms ontroerend.

Hoe ik nimmer etc.: voor mij een prachtig boek over vriendschap, afkomst en de loop van het leven.

Jeannette

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Nov 2009, 19:26

Tjemig een gewetensvraag...ik zal eens nadenken, want eigenlijk heb ik geen idee...

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Nov 2009, 11:22

Als ik terugkijk naar de laatst gelezen boeken, dan blijk ik nogal wispelturig. ( Maar dat wisten jullie vast al)
Ik kies op naam, er zijn schrijvers van wie ik alles wil lezen. Zo zijn er ook onderwerpen die me altijd aanspreken (watersnood is er een van). De debuten, nou dat is een levenslange persoonlijke uitdaging, en juist daar vind ik het belangrijk dat ik niet weet wat ik ga lezen: geen flap, geen verslagen tevoren dus!

Maar daarnaast struin ik ook nogal eens door de verschillende bibliotheken waar ik kom. Dan ga ik af op tips (heel belangrijk!), op een omslag, op een titel. Vooral de combinatie van een titel en de omslag doet het dan denk ik.
Want als ik dus ga kijken wat ik nog op de plank heb staan waar ik dus niet meteen naar gegrepen heb, dan is vaak die combinatie net niet wat mij aanstaat.

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 09 Nov 2009, 16:26

Dettie schreef:Tja helaas, zo enthousiast als jij kan ik niet zijn marjo

Ik was dat ook niet, Dettie. Ik heb het boek in augustus gelezen (niet op de hoogte zijnde van het tig uitgeversverhaal en nog voor 'de hype') en had precies dezelfde ervaring als jij. Niets aan toe te voegen!

Marjo schreef:Maar het is wel een van de redenen waarom ik eigenlijk nooit van te voren recensies, verslagen of achterflappen wil lezen.

Joh! Wat kunnen mensen toch verschillen, hè? Ik lees (relatief) veel krantenrecensies en gebruik die vaak om boeken aan te schaffen van voor mij tot dan toe onbekende auteurs. Zo ben ik nu bezig in Serena van Ron Rash, een boek aangeschaft vanwege het (blurb)verhaal en een aantal goede recensies.
Maar ... ik beschik slechts over een zeer armzalig bibliotheekje in de buurt en binnen een straal van 50 km. is er naast een aardige Librisboekwinkel 25 km verderop, verder niets fatsoenlijks beschikbaar om regelmatig langs te gaan en op uiterlijk en titels en dikte boeken eruit te pikken. Als ik een keer in de gelegenheid ben, doe ik dat ook wel graag. Maar ook dan lees ik altijd, echt altijd op zijn minst de achterflaptekst, alvorens te besluiten een boek aan te schaffen. Nooit alleen op titel en uiterlijk.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2009, 18:15

he gelukkig, ik sta niet meer zo alleen te roepen over het boek van Ivo Victoria :D

En over boeken uitzoeken:
Wat zou het heerlijk zijn als ik geen flapteksten of recensies meer zou lezen! Dat zou me veel geld besparen. Voor Leestafel lees ik natuurlijk voor de themaboeken al veel flapteksten maar ook de boekverslagen van iedereen en daar word ik al erg hebberig van. Verder lees ik de bladen Boek-delen en BOEK en nu is er een nieuw blad Inkt die vol staan met boekbeschrijvingen en toelichtingen enz. En de recensies in kranten natuulijk of op internet. Heerlijk vind ik dat.
Wij hebben hier drie boekwinkels waarvan één wel behoorlijk goed is. De eigenaar is zelf ook een grote lezer en weet veel over boeken. De andere twee winkels zijn wel aardig maar die verkopen meer de thrillers en bestsellers. Je moet daar ook niets vragen want ze weten echt niets. Je wordt daar ook zelden verrast met onbekende schrijvers.

In Bergen zit een heel goede boekhandel. Daar kom je nooit uit zonder boek. De winkel is niet echt groot maar heeft wel een mooie collectie boeken. Vroeger was er in Alkmaar ook een enorm grote en goede boekwinkel maar helaas is die weg, de ECI is daarvoor in de plaats gekomen.

Titel en uiterlijk spelen bij mij ook wel mee en ook de druk. Van die kleine priegelletters of een bladspiegel die te ver naar het midden doorloopt zodat je het boek steeds plat moet drukken vind ik ook vervelend. Een helderblauwe kaft (zoals Boven is het stil bijv.) blijkt goed te verkopen.

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 09 Nov 2009, 23:04

Dettie schreef:
Verder lees ik de bladen Boek-delen en BOEK En de recensies in kranten natuulijk of op internet. Heerlijk vind ik dat.

In Bergen zit een heel goede boekhandel.

Vroeger was er in Alkmaar ook een enorm grote en goede boekwinkel maar helaas is die weg, de ECI is daarvoor in de plaats gekomen.

Titel en uiterlijk spelen bij mij ook wel mee
Dettie


Leuk om te lezen hoe jullie je boeken uitzoeken!

Net als Dettie vind ik het ook heerlijk om boekenbijlages in kranten en op internet te lezen. Het is voor mij ook dé manier om op de hoogte te blijven van wat er zoal verschijnt. En meestal lees ik ook de tijdschriften Boek-delen en Boek, maar die verschijnen maar een keer in de twee maanden...

Ik maak altijd lijstjes van boeken waarover ik gelezen heb en die ik zelf graag wil lezen. Het komt bijna nooit meer voor dat ik in de bibliotheek 'zomaar' een boek mee neem; ik zoek gericht naar bepaalde titels.

En ik vind het niet alleen leuk om literatuur te lezen, maar ik lees ook graag over literatuur.

Wat betreft het uiterlijk van een boek: titel en kaft vind ik onbelangrijk, maar flapteksten zijn juist weer wel belangrijk voor mij.

Er gaat niets boven een mooi gebonden boek met bladzijden van goede kwaliteit papier en een prettige lettertype. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk de inhoud!

Die boekhandel in Bergen ken ik; als ik in Bergen ben ga ik er altijd heen.

Een paar maanden geleden was ik voor het eerst in jaren weer in Alkmaar en ik kon een bepaalde boekhandel niet meer vinden. Bedoelde jij boekhandel Zwaan, Dettie?

Jeannette

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 10 Nov 2009, 11:16

jeannette schreef:Het komt bijna nooit meer voor dat ik in de bibliotheek 'zomaar' een boek mee neem; ik zoek gericht naar bepaalde titels.


Ik reserveer alle boeken die ik leen. Ze moeten namelijk vrijwel altijd van een andere vestiging komen. Op basis van recensies, tips van anderen, reacties van anderen, enz. heb ik heb een lijst van 30 'favorieten' onder mijn account bij de bibliotheek vastgelegd. Daar reserveer ik er regelmatig 1 of 2 van.

Ik lees recensies van NRC, Trouw, enkele Nederlandse (literaire) internetsites, maar vooral de recensies in The Guardian, The Independent, The New York Times Bookreview, De Standaard, Humo, Words without Borders, Internet review of books, Bookbench. Maar... een groot deel 'scan' ik in mijn (Google) Reader en niet alles lees ik goed door, anders zou het een complete dagvulling zijn.

Ben momenteel heftig aan het overwegen om het nieuwste boek van Kingsolver aan te schaffen.. krijgt lovende kritieken, met minpunten die mij minder boeien.

Maar nu ga ik nog verder over de schreef.. het gaat allang niet meer over Ivo's boek. Dat heb ik trouwens niet zelf uitgekozen; kreeg het als recensieboek (ben ik met U-bocht toch weer teruggekeerd naar het onderwerp :mrgreen: )
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2009, 11:35

According to Kingsolver’s publisher, the novel “tells the story of Harrison William Shepherd, a man caught between two worlds—an unforgettable protagonist whose search for identity will take readers to the heart of the twentieth century’s most tumultuous events.” And a bonus for history buffs—The Lacuna includes real-life historical figures like Frida Kahlo, Diego Rivera and Leon Trotsky—a first for Kingsolver’s fiction.

Kijk, dat klinkt wel heel interessant...

Maar om op Ivo Victoria terug te komen...

Na een grote teleurstelling in het leven, ik meen me te herinneren dat er sprake was van een miskraam, keert Ivo terug naar het dorp om schoon schip te maken met de leugens uit zijn verleden.

Die 'miskraam' werd heel vaag gehouden, je moet aannemen dat het dat was, maar wel de onmacht van Ivo Victoria om zijn gevoel te uiten werd (ook summier) verteld. Ik zat eigenlijk steeds te wachten op een explosie, een uitbarsting, maar alles sukkelt maar door.
Misschien verwachtte ik teveel drama maar bij zo'n snoever als Ivo past zeker geen uitdovend verhaal.

Dettie

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 10 Nov 2009, 13:01

Ik heb (toen) letterlijk geschreven:
Het eerste deel is verreweg het beste deel van het boek. Het is scherp, grappig en kwajongensachtig. Het tweede deel is een stuk minder. Victoria blijft met dezelfde snelheid een tot stilstand gekomen verhaal vertellen. De volwassen Ivo is lang niet zo interessant en tragi-komisch, als het kleine fantastje, waardoor het boek, ondanks het tempo van vertellen, uitbollend en traag de eindstreep bereikt: de voordeur van Dries.

Voor mij is het verhaal net zo belangrijk als de wijze waarop het geschreven is. Ook al blijft het stilistisch goed, als het verhaal ineen zakt en me niet meer boeit, is de wijze waarop het verteld wordt voor mij niet voldoende om me echt te laten genieten.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2009, 13:59

Hee, dat is verrassend, ik wist niet dat je dat geschreven had. Jij zegt het goed, het verhaal bereikt traag de eindstreep.

Wel bijzonder, Jeannette en Marjo vol lof en ze hebben eigenlijk dezelfde mening. Voor Marjo is dit zelfs de winnaar en jij en ik vinden het alle twee om dezelfde reden minder goed.
Ben benieuwd hoe de Academia jury er over denkt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Nov 2009, 21:14

Het tweede deel gaat voor mij over een man die inziet dat hij de verkeerde keuzes gemaakt heeft in zijn leven. Hij probeert er dan nog wat van te maken. Er zakt niets in, het is gewoon het verschil tussen de jonge en de oudere Ivo.
Hij is als man niet meer de 'snoever' zoals jij dat noemt. Ik vind het helemaal geen snoever overigens. Een fantast, dat wel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Feb 2010, 17:12

een recensie in NRC

http://www.nrc.nl/digitaleeditie/CS/201 ... l#original

Ik kan er eigenlijk niet zo uit opmaken of de recensent het goed of slecht vindt

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Feb 2010, 23:47

Ik kan dat niet lezen helaas..

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 20 Feb 2010, 11:42

Dettie schreef:een recensie in NRC
Ik kan er eigenlijk niet zo uit opmaken of de recensent het goed of slecht vindt



Voor mij is het duidelijk dat de recensent niet onder de indruk is van het boek:

- Ook als je als lezer al doorhebt wat er met Ivo aan de hand is blijft Hoe ... voortkabbelen

- tragiek ligt er dik bovenop

- schudt de braafheid van zich af

- Pas aan het eind komt de roman weer tot leven

- Dat Victoria wèl kan schrijven blijkt uit K, het nieuwjaarsgeschenk...

Het is wel opmerkelijk dat de debuutroman nu pas besproken wordt, maanden na de verschijning...

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Feb 2010, 11:51

Nee hij is niet laaiend enthousiast maar ik vind dat hij het een beetje in het midden laat.

Het boek wordt ook niet afgebrand.

Het commentaar is een allemaal nogal op de vlakte gehouden.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten