Wim Zaal: Kaspar Hauser

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Wim Zaal: Kaspar Hauser

Berichtdoor Marjo » 16 Okt 2009, 11:20

Dit boek is van jonger datum: 2008. Wat er nu bekend is over het raadsel Hauser staat hier dus wel in.
Geen stambomen, geen kaarten, weinig foto's en minder deductiewerk.
Een veel minder lijvig boek dan dat van Hans Peter van Manen.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/wim-zaal

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Okt 2009, 15:22

Het hele mysterie rond die Kaspar blijft interessant. Als je dit verslag leest dan ga je weer denken dat het mogelijk een onwettig kind was en 'weggemoffeld' moest worden.

Dettie

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 16 Okt 2009, 15:46

Met DNA te vergelijken kan men toch vaststellen of hij familie was van ...

Is ook gebeurd met de vrouw die beweerde dat ze Anastasia was.

Dan hebben we Naundorff , waarvan de nazaten wel gedaan kregen dat ze de naam "De Bourbon" mochten dragen maar ze weigeren hun voorvaders DNA te laten vergelijken met zijn verondestelde moeder Marie-Antoinette en vader Louis XVI

Naundorff ligt in Delft begraven. Zijn achterkleinzoon Louis De Bourbon (!) schreef hier een gedicht over.

Boeiende onderwerpen wel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Okt 2009, 16:56

Er wordt wat afgerommeld in de koninklijke huizen zo te lezen...

Maar het levert wel mooie boeken op! :D

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 16 Okt 2009, 17:52

Kennelijk komt dat in dit boek niet voor.
Ik ben grootgebracht met de kennis, dat Kaspar Hauser zijn jeugd jaren in een hok heeft gewoond.
Ik had daar een beeld bij van een Amsterdams Pothuisje.


Manja Croiset

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Okt 2009, 20:31

Ik weet niet wat je bedoelt met 'komt in dit boek niet voor', Manja? Het gerommel in de familie? Dat wordt wel beschreven hoor.

Kaspar Hauser heeft in een tussenverdieping in een soort kasteel verborgen gezeten. Pas in de jaren negentig ergens is die plek gevonden! En het klopte precies met wat hij beschreven had!! Tot het speelgoed toe dat hij ter beschikking had.

Ook in dit geval wil de familie geen DNA beschikbaar stellen van dat kind dat in de plaats van Kaspar begraven is. Gesteld dat er al DNA van verkregen zou kunnen worden!
Met de kleding van Kaspar is gerommeld, en zijn stoffelijke resten zijn in de oorlog geraakt door een bom, dus ook niet erg betrouwbaar meer. Vandaar dat de resultaten die ze hebben slechts 99,2 % zekerheid geven. Niet genoeg voor de 100 % dus.

Gast

Berichtdoor Gast » 16 Okt 2009, 21:13

Marjo, IK HEB DIT BOEK NIET GELEZEN.
Maar ik zag Kaspar Hauser en ging de samenvatting bekijken en toen zag ik dat "hok" niet van de versie die ik meer dan 45 jaar geleden las.
En daar ging mijn reactie over. ik greep terug op herinnering, die ik nu niet zag.
Ik ga het verslag opnieuw lezen.
Dat heb ik gedaan en de moderne conclusies zijn een andere, dan die van toen en kloppen ongetwijfeld!
Maar dit kende ik.

Hauser verhaal over zijn leven in een kerker
. Volgens dit verhaal, had hij, zo lang als hij terug kon denken, bracht zijn leven altijd helemaal alleen in een donkere cel ongeveer twee meter lang, een meter breed, en een en een half hoog, met slechts een stro bed om te slapen


Manja


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten