Thijs Zonneveld - De ereronde van de eland (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Thijs Zonneveld - De ereronde van de eland (debuut)

Berichtdoor Marjo » 28 Sep 2009, 15:44

De eland, de ik-persoon beschrijft een scene die iedereen wel eens op de televisie heeft gezien: de strijd tussen de eland en de wolven, waarbij de eland het eervol maar onontkoombaar af moet leggen.
De renner is de eland..

Ik was sceptisch, een wielrenboek?? Maar het is een mooi boekje.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/t-zonneveld
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2009, 09:56

het is heel anders dan De Koppenbergblues van Herman de Jonghe?
http://www.leestafel.info/herman-de-jonghe

Of Op de helling van Boudewijn Smid?
http://www.leestafel.info/boudewijn-smid

Die heb ik overigens beiden met plezier gelezen.
Maar is dit boek van Thijs Zonneveld heel anders? Of meer van hetzelfde?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Sep 2009, 16:59

Het is - gelukkig- heel anders, maar ik heb wel af en toe gedacht aan deze boeken. Ze hebben nu eenmaal het fietsen gemeen. Wat het verschil is: bij die twee is het een groep mensen en gaat het om de onderlinge verbanden. In dit boek is de man helemaal alleen.
Voor zover ik me herinneren kan heb ik die andere twee ook niet met tegenzin gelezen (maar er is geen verslag van mijn lezing van 'Op de helling'??)
Maar deze is indringender, en Thijs Zonneveld heeft de manier van schrijven zo mooi aangepast aan de omstandigheden die je voorgeschoteld krijgt.
Ik vind dit de beste van de drie, maar..het ligt ook het verst in mijn geheugen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2009, 17:25

Jouw reactie over 'Op de helling'

Geplaatst: 12 dec 2008 01:20 pm
Ik ben het niet met je eens, dat het een prettig boek is om te lezen.
Ik ben tot de helft gekomen, en dat is nog ver. Dat gezeur over hun gewicht! En intussen maar hijsen!
Te veel van het zelfde vind ik het, zozeer dat zelfs het aardige gedeelte, over de tanende vriendschap, tegen begint te staan.


Zelf mis ik mijn verslag over 'De Koppenbergblues', als ik dat al gemaakt heb, ik heb het wel gelezen. Voor zover ik me kan herinneren vond ik dat minder dan Op de helling.

Jij vindt zelfs dat 'de eland' op de longlist moet! En dat voor een sportboek, dan moet het wel wat zijn!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Sep 2009, 19:43

Ha, moet je kijken wat tijd doet met je mening over een boek!
Ik had de verslagen herlezen voor ik mijn reactie hier plaatste, en dacht toch echt dat ik dat boek van Smid ook wel aardig vond! Niet dus..
De Koppenbergblues kon ik me nog wel herinneren. Dat klopt dan weer wel met mijn mening van toen..
Ik weet in ieder geval nu dat ik dit boek goed geschreven vind.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten