Gerard van Gemert - De verdwenen stick & Hoog spel (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Gerard van Gemert - De verdwenen stick & Hoog spel (12+)

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2009, 10:54

Gerard van Gemert schrijft jeugdboeken over sport.
Zelf ben ik groot fan van de serie "De voetbalgoden" waarin Stijn en Storm allerlei avonturen beleven.

Nu heeft Van Gemert een nieuwe serie opgezet "De hockeytweeling" waarin de zusjes Zahra en Nikki de hoofdrol spelen. Deze boeken zijn voor iets oudere jongeren (vanaf 12 jaar) en dat is te merken.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/gerard-van-gemert

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 30 Sep 2009, 09:00, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Sep 2009, 21:04

Ik denk dat ik er toch maar een probeer, nu jij niet overtuigd bent. Kijken wat ik er van vind!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Sep 2009, 10:01

Ja graag! Ben eigenlijk erg benieuwd naar jouw mening hierover.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Sep 2009, 13:21

Ik verbaasde me erover toen ik het las dat jij het een boek voor oudere kinderen noemde. Op het boek zelf staat 9+, en de bibliotheek zegt 10 plus. Daar ben ik het eigenlijk mee eens. En een deel van mijn niet zo lovende mening moet ik dus herzien. Je schrijft tenslotte anders voor 9-jarige dan voor 12-jarigen!
Maar ik hoef er maar eentje, dit zijn niet mijn soort boeken. Ik geef niets om sport.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Sep 2009, 13:27

Bij een boek staat op de zijkant voor 12 jaar en bij het andere staat 9 jaar. Dat vond ik vreemd en ik heb 12 jaar aangehouden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Sep 2009, 20:24

Je hebt gelijk. Op 'Hoog spel' staat inderdaad 12 plus. Maar de bieb zegt ook daarvan 10 plus, net als voor deel een, het andere boek.
Ik zal vanavond nog even een stukje lezen, dan weet ik te vertellen of ik het moeilijker vind dan het eerste.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2009, 10:08

De dertienjarige middelbare scholieren Zahra en Nikki zijn een tweeling, ze spelen allebei fanatiek hockey , en hebben natuurlijk ook nog interesse voor jongens.

Rondom deze meiden heeft Gerard van Gemert een paar boeken geschreven, zoals hij dat ook over voetballende jongens deed. Het gaat vooral om de sport, er worden wedstrijden en trainingen beschreven. Om het allemaal wat meer jus te geven is er een plot verzonnen.

In dit geval is dat een speciale hockeystick, die ooit het werktuig was waarmee een wereldkampioenschap werd behaald. De stick is met gouden letters versierd, en zou eigenlijk geveild worden voor een goed doel. Maar de stick verdween op mysterieuze wijze. Vijfentwintig jaar geleden was dat. En nu wordt het verhaal weer opgerakeld doordat Zahra een briefje in haar schooltas vindt, waarop in geheimschrift iets geschreven staat.

Wat er verder allemaal gebeurt, moet de jeugd zelf maar lezen. Ik vind het een zwak verhaaltje, maar goed, het gaat dan ook vooral over de sport. En dat bij dertienjarige meisjes ook nog de romantiek om de hoek komt kijken, is ook al niet opzienbarend.

Alles is wel erg toevallig, om het plot ingewikkeld te doen lijken, maar voor mij werkt het niet.

Dat hoeft natuurlijk ook niet. Laat het maar aan kinderen over. Negenjarigen dus.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2009, 10:12

Marjo ik heb je verslag hier gezet omdat ik niet weet of je het nog veranderen wil gezien je eerdere opmerkingen. Ik wil eigenlijk ook wel weten voor welke leeftijd de hockeyboeken nu zijn. Het is erg verwarrend zo. Ik heb de schrijver gemaild met de vraag voor welke leeftijd de boeken bedoeld zijn.

Speelt bij jouw negatieve oordeel ook niet mee dat je niet van sportboeken houdt? Of heb je dat geprobeerd buiten beschouwing te laten?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Sep 2009, 10:27

Gewetensvraag! Hoe beoordeel je een boek waarvan je eigenlijk de grote helft van wil overslaan omdat het je totaal niet interesseert? Ik probeer het te zien las een 'gewoon' jeugdboek, een beetje te letten op de stijl en zo. Dan vind ik aardig, meer niet. Er zit geen diepte in (hoeft ook niet) en de plot is maar slap. Maar het gaat natuurlijk om de sport, en dat kan ik niet beoordelen of dat goed en spannend beschreven is.
Ik heb intussen een stuk 'Hoog spel' gelezen en vind dat boek inderdaad niet voor 9 plus, maar zeg maar 11 plus. Groep acht kan dit wel aan. Waarom is het moeilijker?
De kwesties die spelen worden volwassener: de jaloezie van Chantal neemt toe, de liefde speelt meer mee, het is niet helemaal meer het eenvoudige leven van een beginnende puber, dit is voor de gevorderde puber.
(Ha..wat zou een kind nou hier van vinden???)
Ik verander mijn verslag niet. Heeft het zin om er deze opmerkingen bij te zetten??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2009, 10:38

Vond je bij De verdwenen stick dan niet dat de volwassenen ook erg met jaloezie bezig waren?
Het verhaal is inderdaad qua inhoud wat kinderlijker dan Hoog Spel maar echt voor jonge kinderen (ik vind 9 jong) vond ik het ook niet, daarvoor was de houding van de moeder, broer en vriend te volwassen.
Het was een volwassen conflict, laat ik het zo zeggen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Sep 2009, 20:34

Zo heb ik het niet gelezen en dat komt waarschijnlijk omdat die volwassenen geen volwaardige personages waren. Het werd wel gezegd wat ze deden, maar enigszins terloops en eigenlijk vond ik dat ze erg kinderachtig bezig waren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2009, 08:56

Kreeg antwoord van Gerard van Gemert

Het eerste deel 'De verdwenen stick' werd in eerste instantie beoordeeld voor 11+, maar per abuis kwam 9+ op de cover te staan.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Okt 2009, 09:53

Marjo's verslag staat nu ook op de site

http://www.leestafel.info/gerard-van-gemert

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten