Hella Kuipers: Brandsporen (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Hella Kuipers: Brandsporen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 23 Aug 2009, 21:33

Heerlijk boek dat ik maar met moeite weg kon leggen!
Maar ook behoorlijk ingewikkeld, het kostte wat kruim voor dat verslag er was. En tevreden ben ik niet.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/hella-kuipers

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2009, 13:39

Ik kan me voorstellen dat het lastig was om daar een verslag van te maken. Wat ik er uit begrijp is dat Fardau vertelt aan haar zoontje dat de bliksem in het kerkje geslagen is, dat zij dat kerkje moet fotograferen en dan staat er ineens een onbekende op een van die foto's? De geschiedenis van de kerk heeft te maken met haar familie en er is iets met een geheimzinnige oud-tante.
Als ik het goed begrijp draait alles om gebeurtenissen rond het kerkje?

Deels zit het probleem in het feit dat Fardau, de ik-figuur, het verhaal vertelt aan haar pasgeboren zoontje Sybren. In eenzelfde alinea is dan een personage vader en opa, dat werkt verwarrend.
Dit stukje snap ik niet helemaal Marjo.

En.
Haar hulp als fotografe wordt ingeroepen. Maar als ze die ontwikkelt, blijkt er een vreemde figuur op een van de foto’s te staan.

‘het ochtendlicht wiegelde als water door de koorvensters op de grijze vloer’


Heeft die zin over ochtendlicht te maken met die vreemde figuur? Ik zit er helemaal op te staren maar kom er niet zo uit..

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Aug 2009, 14:13

Joh, je zoekt er veel te veel achter. Die zinnen tussen aanhalingstekens heb ik er zomaar uit geplukt, omdat ik ze heel geslaagd vind.
De figuur op de foto is een van de raadsels in het boek, een beetje magisch-realistisch misschien. Maar de zin heeft niets te maken met het verslag. Misschien verwarrend omdat ik het er zo tussen zet, ok..kan.

Fardau vertelt bijvoorbeeld over haar vader, dan heeft ze het dus over mijn vader, maar in hetzelfde stukje spreekt ze ineens haar zoon rechtstreeks toe over 'jouw opa'. Dat is natuurlijk dezelfde man.
Het boek draait om allebei: het kerkje en de familie, ze zijn verweven zeg maar.

Z|ie je wel dat ik geen goed verslag gemaakt heb..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2009, 15:21

Nou als het boek zelf niet echt duidelijk is dan kan je er ook moeilijk een verslag van maken lijkt me. Dus vreest niet, het lijkt me een vrij logisch gevolg.

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Aug 2009, 20:36

Het is niet zo dat het boek niet duidelijk is, maar het is veel, erg veel.
Dan is het probleem: wat vertel je, wat laat je weg. Maar als je dit vertelt, kun je dat niet weglaten enz enz.
En je weet, ik wil het verhaal liefst door een volgende lezer zelf laten ontdekken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2009, 09:14

Marjo schreef:En je weet, ik wil het verhaal liefst door een volgende lezer zelf laten ontdekken.


Ja dat is natuurlijk ook het leukste, ik ben wel eens bang dat ik toch teveel vertel maar weet tegelijkertijd dat er veel méér in het boek staat. Nou ja, je snapt me wel denk ik.

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Aug 2009, 19:18

Ja zeker..we hebben vaak hetzelfde dilemma..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten