Ru S. Freedman - Een rebelse meid

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Ru S. Freedman - Een rebelse meid

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2009, 13:04

Op de kaft staan allemaal mooi geborduurde schoenen en slippers.
Daar begint het verhaal mee ofwel hoe één weigering verstrekkende gevolgen kan hebben.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/ru-s-freeman

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 03 Jul 2009, 23:58

Dettie:
Het kasteverschil blijft voor mij onbegrijpelijk evenals de manier van behandelen van bedienden, maar ook de manier waarop blanke mensen met de bewoners Shri Lanka omgaan.

Het lijkt mij een heel boeiend boek, Dettie!

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2009, 07:32

Ben dan ook heel benieuwd hoe jij het gaat vinden Jeannette!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Aug 2009, 08:58

Het verslag van Jeannette staat ook op de site, zie

http://www.leestafel.info/ru-s-freeman

---

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 04 Aug 2009, 17:11

De jongste dochter van Biso is geboren uit een buitenechtelijke relatie met haar minnaar. Ik had heel sterk het gevoel dat deze genetische aanleg later een rol speelde in de keuze van Latha's wraakactie.

Heb jij dat ook zo ervaren Dettie?

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2009, 17:42

Ik ga even verder onder de verklapper

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Nee, dat heb ik niet zo ervaren. Biso had een vreselijk huwelijk. Zij vond eindelijk liefde en genegenheid bij die minnaar. Latha had daardoor juist een streepje voor bij haar moeder. Maar ze was nog wel heel jong (5 jaar) toen ze bij die familie Vinthanages opgenomen werd. Ik zie haar wraakaktie eigenlijk als iets puur menselijks niet als iets genetisch. Ze is al járen daar, ze kan heel goed leren en als ze iets heel simpels vraagt, een paar echt nieuwe slippers ipv van afdankertjes, iets waar ze ook recht op heeft wordt er gezegd dat ze van school moet (terwijl ze heel goed is) zodat ze 'eindelijk kan leren hoe ze moet koken en schoonmaken en een een fastoenlijke dienstmeid moet worden'. Grotere vernedering is er haast niet.
De enige wraakaktie die ze kan nemen is dat wat ze doet. Zij is bediende en kan verder weinig. Ze werd eigenlijk steeds vernederd, naar een school voor bedienden, geen zeep krijgen, dat moest ze stelen, geen ritueel voor haar toen ze voor het eerst ongesteld werd enz.. Het enige wat ze kon doen is iemand van de familie vernederen. Haar wraak was laten voelen wat vernedering is.
(Ik denk niet dat Latha het verhaal van haar moeder kende. We weten dat verhaal door de verteller. Latha zelf had vage herinneringen. )

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 04 Aug 2009, 18:32

Dettie schreef: Ik denk niet dat Latha het verhaal van haar moeder kende. We weten dat verhaal door de verteller.

Dettie


V
E
R
K
L
A
P
P
E
R
Ik geloof ook niet dat de kinderen van Biso op de hoogte waren van Latha's afkomst.

Natuurlijk kon ik het me voorstellen dat Latha op de een of andere manier wraak wilde nemen; maar zij was vernederd door de moeder!

Maar haar wraakactie was eigenlijk wel heel ongebruikelijk. Het waren toch nog gewoon onschuldige meisjes, goede vriendinnen?

Achteraf is mijn verklaring voor haar daad: het komt door de genetische aanleg. Haar moeder had een buitenechtelijke relatie, een minnaar.

Begrijp me goed, het is niet dat ik dit veroordeel! De moeder werd nota bene mishandeld door haar man! Maar een buitenechtelijke relatie in zo'n cultuur is volgens mij wel heel uitzonderlijk.

Vandaar mijn gedachte: het zit in de genen. Maar misschien heb ik wel te veel Zola gelezen...

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2009, 08:41

Ik heb het boek niet meer en vraag me af of ze toen dat gebeurde nog zulke goede vriendinnen waren. Ik meende me te herinneren dat er toen al een flinke afstand was ontstaan. De dochter had toen toch al haar 'eigen' vrienden? (weet het niet helemaal precies meer)

Nog steeds geloof ik niet dat het genetisch is. Latha moest iets doen, wraak nemen, achteraf was het een domme wraak want de ouders hadden nooit toegestemd in een huwelijk tussen die jongen en hun dochter (stond later ergens) de jongen was van veel te eenvoudige komaf. Dit was het enige wat Latha kon bedenken waarbij ze zeker wist dat het iemand van de familie zou raken. Alle eventuele andere akties hadden geleid tot ontslag. Ik denk dat ze het de dochter ook kwalijk nam dat ze eigenlijk toch geen vriendin was maar een bediende. Dat haar 'vriendin' er niet voor haar was.
Haar wraak was pure berekening waarbij ze in feite haar eigen glazen ingooide, ze wilde die andere jongen, en die kans was door haar daad verkeken. Tja en toen raakte ze zwanger, daar had ze niet aan gedacht.

Dat haar moeder een buitenechtelijke relatie had zal eerder haar hang naar liefde zijn geweest dan een moeten. Door die man werd ze wél gewaardeerd en werd er wél van haar gehouden om wie ze was. Wie wil dat niet? Daar bezweek ze voor.
Ik kreeg de indruk dat die moeder een zeer welopgevoede en intelligente vrouw was die juist daardoor het leven wat ze moest leiden met haar man niet aan kon. Nadat de minnaar er niet meer was ging ze niet op zoek naar een andere man maar naar de zus van haar moeder. In de hoop dat ze daar een beter leven zou krijgen zonder die ellendige vent.
Genetisch vond ik eerder dat Latha gesteld was op verzorgd zijn, schoon zijn (zeep gebruiken, nooit kapotte kleren of schoenen dragen). Geen armoedig slonsje worden.

Dettie

Vertaalster
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 Aug 2009, 11:28

Berichtdoor Vertaalster » 21 Okt 2009, 15:33

Volgens mij was het gevoel dat Latha had - dat ze meer waard was dan zomaar een dienstmeid van een lage kaste - te danken aan het feit dat haar moeder, die inderdaad van tamelijk goede komaf was, er steeds op hamerde dat ze nette mensen waren, ervoor zorgde dat ze zich op tijd wasten en fatsoenlijke kleren droegen en naar school gingen (al was Latha daar nog net te jong voor toen de moeder met haar drie kinderen wegvluchtte). Dat is haar in haar onderbewustzijn bijgebleven. Echt bewuste herinneringen heeft ze niet of nauwelijks aan haar moeder.

Fijn dat jullie ook hier zo van hebben genoten!
De vertaalster (ja, ook van deze)


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten