Michel van Eeten: Tegennatuur (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Michel van Eeten: Tegennatuur (debuut)

Berichtdoor Marjo » 17 Jun 2009, 16:06

Hieronder de onderliggende problematiek waar het boek over gaat.
De moeite waard als je geïnteresseerd bent!

Om de onzekerheid over natte en droge jaren en de ongelijke verdeling van water tussen het noorden en het zuiden van Californië op te lossen werd een uitgebreid netwerk van dammen, reservoirs, pijpleidingen en kanalen aangelegd.

Bay-Delta Dat alles legt een ongekende druk op het estuarium in het midden van de staat, die door de San Francisco-baai en de delta van de Sacramento-rivier en de San Joaquin-rivier wordt gevormd. Die zogeheten Bay-Delta vormt het hart van de watervoorziening van de staat. Tweederde van de Californiërs krijgt (een deel) van zijn water daarvandaan.
Bovendien irrigeert Bay-Delta ruim zeven miljoen hectaren landbouwgrond, hetgeen 45 procent van de agrarische productie oplevert. De intensieve landbouw is een van grootste waterverbruikers.
Het groeiende watertekort bedreigt de economische ontwikkeling van Californië. Het schrikt investeerders af naar de staat te komen of in Californië hun bedrijven uit te breiden. Ook ontmoedigt het het toerisme dat natuurparken bezoekt. Landbouwers zullen mogelijk nog vaker delen van hun grond braak moeten laten liggen. Californië staat dus voor pijnlijke keuzes, omdat zijn economie eigenlijk flink moet blijven groeien om alle nieuwkomers op te kunnen vangen.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/michel-van-eeten

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jun 2009, 12:36

Op dit boek kan ik me nou verheugen. Ik word een beetje ellendig van de andere debuten.

Ik las gisteren de flapteksten van de debuten die hier liggen.
- Emma die op haar sterfbed ligt
- Zoon wil as van pa verstrooien en ondergaat rouwproces
- vrouw komt om dochter moet prostituee worden om te overleven
- martelscènes en heftig cocaïnegebruik
- sociaal-psychiatrische en relationele problemen
- mensen die problemen hebben met het dagelijkse leven
- toestanden vanwege overspel

kennelijk mag enige vrolijkheid niet. Soms moet ik echt even slikken voor ik weer een debuut pak...

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Jun 2009, 12:58

Heb jij dat ook..ik ben ook niet altijd even blij.
Ook dat boek over Bagdad, het blijft toch ellende die de hoofdmoot vormt, al wil ze nog zo graag schrijven dat geluk blijft...

Het is een trend denk ik, allemaal van die zware onderwerpen. Maar in feite is Tegennatuur ook een boek over een zwaar onderwerp. Het gaat om het milieu, daar hebben we ook allemaal mee te maken, het is ook dagelijks nieuws.
Maar het is niet zo persoonlijk, dat zal het zijn.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Sep 2009, 15:20

Genegeerd op de debutantenlijsten maar nu wel op de tiplijst van de AKO!! Terecht vind ik!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2009, 21:08

Ik ben thuis vreselijk aan het opruimen (alweer!) en dit boek ligt nu bovenaan op de nog-te-lezen stapel.

U hoort van mij vrouwe Marjo.

Dettie
die vandaag een heel stel recensies had willen schrijven maar ineens de boekenkast stond schoon te maken...
't kan verkeren...


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten