Tuur Devens: Varda (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Tuur Devens: Varda (debuut)

Berichtdoor Marjo » 03 Jun 2009, 16:03

Wie na de dood van een geliefd persoon naar IJsland gaat vindt dit misschien wel een aardig boek. Wat je er anders mee moet, ik weet het niet.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/tuur-devens

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2009, 17:34

HASSELT - Weet u wat een varda is? Het is een herdenkingsmonument van opgestapelde stenen. Specifieker: zo’n varda is ook de plaats waar Tuur Devens de assen van zijn vader wilde achterlaten. In IJsland, in de laatste woestijn van Europa. Stiekem. Die ervaring goot Devens in zijn debuutroman ‘Varda’. “Het is dan wel allemaal echt gebeurd, een echte autobiografie is het niet”, zegt Tuur Devens. “Het blijft een roman – zo werd er wat gesleuteld aan de tijdspanne tussen verschillende gebeurtenissen – maar wel eentje waarin ik mijn ei kwijt kon.”Het verhaal speelt zich voor een groot deel af in IJsland, maar ook in Nederlands en Belgisch Limburg: “Ik ben geboren in Nederland”, zegt Tuur, “maar ik raakte hier verzeild nadat ik in Geleen van school werd gestuurd (lacht). Wist je dat ik zelfs nog altijd de Nederlandse nationaliteit heb? Ik heb het destijds niet laten veranderen, omdat ik anders mijn legerdienst moest doen. En later bleek het gewoon niet meer nodig.” In ‘Varda’ sterft ‘pa’: hij wilde graag dat zijn as zou worden verstrooid op de Sint-Pietersberg of in de Maas. De maatregelen rond de plaag van mond-en klauwzeer steken echter stokken in de wielen. “We hadden met de buren al eens plannen gemaakt over een reis: ‘over vijf jaar trekken we naar IJsland’. Die datum kwam steeds dichterbij.” Dus trok de auteur samen met zijn vrouw en buren naar IJsland en zwierf er vier weken rond, op zoek naar een geschikte varda-plek.

Dit las ik ergens Marjo

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Jun 2009, 19:43

Dat is dus het 'verhaal', dus dat klopt.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten