Hannah Buenting: Honderd woorden voor grijs (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Hannah Buenting: Honderd woorden voor grijs (debuut)

Berichtdoor Marjo » 01 Jun 2009, 19:27

Wat begint als saai grijs, wordt sprankelend grijs. Mooi debuut!

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/hannah-buenting

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2009, 09:44

Nu vraag ik me af, is het sprankelend grijs afkomstig van de bejaarden of wordt het leven van Teuntje sprankelend...

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2009, 20:38

Ha ha, dat mag je je nog even afvragen!

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 31 Okt 2009, 11:38

Wat een prachtig boek! Ik was al bang, dat ik de aansluiting met de jongste schrijvende generatie kwijt was, na de (voor mij althans) tegenvallende genomineerde debuten van eerdere jaren (Strippenkaart - Wiegertje Postma en Ik weet hoe jongens huilen - Janneke van der Horst). Ze waren niet slecht, maar ze zeiden me niet veel.

Maar dit is een juweeltje, waarvan ik hoop (en verwacht) dat het dit jaar tot de genomineerde boeken zal behoren. Het komt al op de longlist, begrijp ik.

Een video-interview met Hannah Buenting (12 min.) is hier te zien. Daarin leest ze zelf ook een stukje voor, mooi om te beluisteren.
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/i ... 8/zvcp.wmv

Ik ben inmiddels begonnen in een eerder boek van haar: Hieper - up en down met ADHD (geen fictie dus). Daarin staan losse verhalen waarin ze haar ervaringen met deze aandoening beschrijft (ze werd pas op 16-jarige leeftijd gediagnotiseerd).
Net als in Honderd woorden voor grijs: nergens dramatisch of op effect uit, maar met humor de schrijnende situaties beschrijvend in het dagelijks leven en de chaos in je hoofd als je deze aandoening hebt. Toch heb je echt het gevoel dat je in het hoofd zit van een ADHD'er, met alle ongemakkelijke, wanhopige gevoelens van dien. Aangrijpend!

Aanbevolen voor iedereen die te maken heeft met deze aandoening in zijn/haar omgeving, maar ook voor iedereen die van Honderd woorden voor grijs genoten heeft.
Overigens: wie de video bekijkt, zal aan de rusteloze gebaren van Hannah zien, dat die op meer dan zenuwachtigheid vanwege het interview wijzen.

Ik hoop dat haar debuutroman de shortlist haalt.

(Ter zijde: Hieper is alleen nog tweedehands te koop en via de bibliotheek te leen.)

Librije.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten