Waarom is het ene boek over taalgebruik prettig en het andere boek niet? Waarschijnlijk heeft dat te maken met de toon. Vaak wordt het taalgebuik neergesabeld als incorrect, oneigenlijk gebruik enz. Wordt er hautain terechtgewezen.
Dat doet Paulien Cornelissen niet, zij beschouwt of constateert alleen maar. Ze merkt nieuwe woorden op of woorden die ineens een andere betekenis hebben gekregen.
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/paulien-cornelisse
Dettie
Pauline Cornelisse - Taal is zeg maar echt mijn ding
Pauline Cornelisse - Taal is zeg maar echt mijn ding
Laatst gewijzigd door Dettie op 16 Aug 2009, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Van mezelf weet ik dat ik in geschreven teksten vaak 'enz.' schrijf.
En Mr Dettie en ik hebben nu de kreet 'zie je' Dat komt doordat we op internet naar een lezing zaten te luisteren over Russell. Die man zei heel vaak 'Zie je'.
Wel grappig om bij jezelf eens na te gaan wat je zoal overneemt.
'geweldig' is nu ook een beetje door mij in gebruik geraakt ipv 'wat goed' of 'wat leuk'.
Dettie
En Mr Dettie en ik hebben nu de kreet 'zie je' Dat komt doordat we op internet naar een lezing zaten te luisteren over Russell. Die man zei heel vaak 'Zie je'.
Wel grappig om bij jezelf eens na te gaan wat je zoal overneemt.
'geweldig' is nu ook een beetje door mij in gebruik geraakt ipv 'wat goed' of 'wat leuk'.
Dettie
Re: Pauline Cornelisse - Taal is zeg maar echt mijn ding
Ook gelezen. Prima nachtkastjeboek, iedere dag een paar stukjes. Ze weet het heel raak te zeggen. Inmiddels is het al wel gedateerd, helaas. Balkenende en Wouter Bos worden een aantal keren opgevoerd. Ik vind het knap dat ze al die dingen opmerkt. Zodra ik op stopwoordjes e.d. ga letten kan ik het gesprek niet meer volgen!
Mooi vond ik ook dit stukje: Ze haalt een dialoog met een vriendin aan: "Ik zei "Suzan.." - ik noem haar maar even Suzan omdat ze ook echt zo heet - .."
Ik heb er vaak om gelachen en er waren heel wat eye-openers.
Mooi vond ik ook dit stukje: Ze haalt een dialoog met een vriendin aan: "Ik zei "Suzan.." - ik noem haar maar even Suzan omdat ze ook echt zo heet - .."
Ik heb er vaak om gelachen en er waren heel wat eye-openers.
Ook dit boek heb ik uit. Een boek als een zak chips. Je zou iedere keer een handje willen nemen, maar uiteindelijk is de zak toch eerder leeg dan de bedoeling was, omdat je niet kon stoppen met eten.
Oh dat zeg je mooi Renate. Inderdaad elke keer nog een 'chipsje'. 
Dettie

Dettie