Rob van Essen: Visser

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Rob van Essen: Visser

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2009, 15:02

Het gebeurt niet zo vaak, maar soms raakt een boek me en blijft het dagen in mijn hoofd spoken. Dit is er een.
Ik denk dat ik intussen al een behoorlijke van Essen-fan geworden ben.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/rob-van-essen

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2009, 15:26

Het klinkt ook erg aangrijpend Marjo.
Zowel de schorsing, wat leraren inderdaad overkomt door iets onschuldigs te doen en als iets ergs wordt opgeblazen, en het verhaal over het dochtertje. Als ik het zo lees is de man erg aan het ploeteren geweest. Triest.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2009, 15:31

Ik heb zelfs nog zitten denken dat misschien van Essen toch de prijs had moeten krijgen. Eindelijk erkenning voor deze man die niemand kent.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 06 Jun 2009, 23:14

Dettie schreef:Het klinkt ook erg aangrijpend Marjo.
Zowel de schorsing, wat leraren inderdaad overkomt door iets onschuldigs te doen en als iets ergs wordt opgeblazen.
Dettie


Echt onschuldig is het hier niet, Dettie!

De hoofdpersoon Jacob Visser is een overspannen geschiedenisleraar en heeft in de klas een ongelukkige uitspraak gedaan, namelijk:"Je kan beter kampbeul zijn, dan gevangene".

De uitspraak van Visser wordt doorgebriefd aan de media en de media schetst een beeld van iemand waarin Visser zichzelf niet meer herkent.

Maar door deze uitspraak is Visser de held van de lokale extreemrechtse jongeren in het dorp geworden.


Wat het lezen van de roman Visser heel bijzonder maakt: de roman wordt volledig verteld vanuit het perspectief van Jacob Visser; maar deze hoofdpersoon is naast iemand met wie je meedelijden voelt vanwege zijn onverwerkte verdriet over het overlijden van zijn 9 jarige dochtertje, ook weerzinwekkend!

Deze weerzin begint al op bladzijde 31; Visser bezoekt een leerlinge uit zijn klas die in zijn caravan op een weiland bij een boer overnacht:

"Ze is er nog. Ze slaapt. Hij sluit de deur achter zich en loopt voorzichtig naar het bed. Het dekbed is naar beneden gegeleden, hij ziet haar blote rug. (...) Hij steekt zijn linkerhand uit en streelt voorzichtig haar rug, van boven naar beneden. En verder omlaag, naar de plooien die samen met de bilnaad een pijl vormen die naar beneden wijst. (...) Jacob spreidt met duim en wijsvinger voorzichtig haar billen. (...) Hij legt het topje van de pink van zijn rechterhand tegen haar sluitspier (...) en schuift naar binnen, bijna onmerkbaar, alsof hij het eigenlijk niet doet".

Vreselijk!!!

Een aangrijpend verhaal dat je achter elkaar moet uitlezen!
En fantastisch geschreven!

Heb jij meer van Rob van Essen gelezen, Marjo?

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2009, 12:05

Gatverdamme, dit is zeker weerzinwekkend. Ik word om die paar zinnen al kwaad.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Jun 2009, 17:01

Door het op deze manier neer te zetten, Jaenette, doe je dan niet precies hetzelfde als de figuren uit zijn boek?
Jacob heeft een ongelukkige opmerking gemaakt, en hij weet niet eens meer wat hij gezegd heeft. Wat hij zei wordt, uit het verband gerukt, opgeblazen, verdraaid op zo'n manier dat het opgepikt wordt door een stel neo-nazi's. Hij is dom geweest, maar is zeker niet iemand die de nazi's verdedigt!!
Als je dit hier leest zonder dat je het boek kent, trek je de verkeerde conclusie.

En ja, ik heb nu bijna alles van Rob van Essen gelezen en ben een echte fan aan het worden. Heb pas weer een boek uit "kwade dagen', waarvan ik nog het een en ander op papier moet zetten.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 08 Jun 2009, 23:27

Marjo schreef:Door het op deze manier neer te zetten, Jaenette, doe je dan niet precies hetzelfde als de figuren uit zijn boek?

Hij is dom geweest, maar is zeker niet iemand die de nazi's verdedigt!!

Als je dit hier leest zonder dat je het boek kent, trek je de verkeerde conclusie.



Nee, dat vind ik niet Marjo.

Ik heb niet geschreven dat Visser de nazi's verdedigd. Hij heeft in de klas een uitspraak gedaan die uit zijn verband gerukt is en die in de media opgeblazen wordt. Visser herkent zich niet in het beeld dat de media van hem schetst. Maar plaatselijke rechts extremistische jongeren zien Visser als hun held. Visser ondergaat het... Hij spreekt het niet tegen...

Maar ik heb ook geprobeerd om aan te geven dat Visser een verknipt figuur, het fragment van bladzijde 31. Seksuele handelingen met een minderjarig meisje.

Een verklaring voor het overspannen zijn van leraar Visser zou mogelijk kunnen zijn het niet verwerkte overlijden van zijn dochtertje. Maar dit is geen verklaring voor de manier waarop hij met zijn leerlinge omging in de caravan en hoe hij later in het ziekenhuis reageerde op de clown!

Volgens mij hebben wij in dit boek niet te maken met een personage die beschadigd is door een ongelukkige uitspaak; hier hebben we te maken met een eenerzijds meelijwekkende man met veel verdriet, anderzijds met een onsympathieke hoofdpersoon met ziekelijke trekjes.

Jeannette

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Jun 2009, 14:41

Wat ik bedoel is dat je door dit te vermelden als de aanzet van zijn instorting, dus niet alleen maar dat hij een domme opmerking maakte, maar expliciet wat hij dan misschien wel gezegd zou hebben (dat staat nergens), je reacties krijgt zoals die van Dettie.
Je roept dan iets op wat in mijn ogen niet terecht is, want het boek gaat daar helemaal niet over.
De man zit met een onverwerkt verdriet, hij heeft dat jaren opgekropt en is zichzelf niet meer. Die ongelukkige uitspraak is de aanzet tot zijn val, niet de oorzaak.
Ik vind hem niet onsympathiek, maar zoiets is persoonlijk.

Ik ben het met je eens dat dat ene stukje ranzig is, en ik betreur het ten zeerste dat Van Essen het in het boek gezet heeft. Maar het is denk ik een symptoom van zijn overspannenheid. Hij is niet zichzelf. Ik zou dat geen verknipt persoon willen noemen, maar ok, op dat moment is hij dat wel.
Maar waar ik een beetje over val is dat door nu juist deze dingen te noemen, je het boek geen recht doet. Je nodigt anderen niet echt uit om het te gaan lezen, en dat is jammer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jun 2009, 16:10

Dát stukje over dat kind maakte inderdaad dat ik dacht nou dat boek hoef ik niet te lezen. Gatverdamme.

Maar ik vraag me af, ik heb meerdere boeken gelezen over onderwijzers die ontsporen. Wat maakt dit boek zo mooi, dat je zou willen dat wij het ook gaan lezen?

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 09 Jun 2009, 20:50

Marjo schreef:Ik ben het met je eens dat dat ene stukje ranzig is, en ik betreur het ten zeerste dat Van Essen het in het boek gezet heeft. Maar het is denk ik een symptoom van zijn overspannenheid. Hij is niet zichzelf. Ik zou dat geen verknipt persoon willen noemen, maar ok, op dat moment is hij dat wel.

Maar waar ik een beetje over val is dat door nu juist deze dingen te noemen, je het boek geen recht doet. Je nodigt anderen niet echt uit om het te gaan lezen, en dat is jammer.


De schrijver van Essen heeft een romanpersonage in zijn boek "Visser" neergezet, met afwijkend gedrag. Volgens mij heeft de schrijver dat bewust gedaan.

Een mogelijke verklaring voor dat gedrag kàn zijn overspannenheid zijn.

Van Essen heeft in ieder geval een personage beschreven waar lezers over kunnen discussieren!

De reden waarom ik dit afwijkend gedrag van de hoofdpersoon en zijn ongelukkige uitspraak in mijn reactie noemde, is omdat ik de omschrijving van "Visser" als een roman over een leerkracht met onverwerkt verdriet die ontspoort, niet helemaal de lading vond dekken.

De roman is veel gecompliceerder, maar heel interessant en absoluut de moeite waard om gelezen te worden!!!

De roman biedt ook veel stof tot discussie...

Op www.nieuwamsterdam.nl is een video opname van de schrijver waarop hij praat over dit boek, te vinden.

Jeannette

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Jun 2009, 23:54

Dat moet ik nog eens beluisteren.


Waarom ik het een mooi boek vind (en nooit zal ik zeggen dat iemand het 'moet' lezen), is juist omdat er niet sentimenteel gedaan wordt over de dood van zijn kind, en niet over het stuk gaan van het huwelijk.
Die dingen worden als terloops vermeld omdat ze natuurlijk wel de oorzaak vormen. De oorzaak van het desintegreren van een man (die toevallig leraar is, dat had van alles kunnen zijn), waarbij die domme uitspraak de aanleiding is.
Zeker: hij doet vreemde dingen, maar ik heb het gevoel dat het gedrag is van een man die zichzelf niet meer is. Het is de beschrijving van een val, niet tegen te houden, onontkoombaar, en destructief voor de man zelf. Hij kan er niet tegen vechten.
Natuurlijk is dat afwijkend gedrag, maar dat heeft een oorzaak. De man is niet altijd zo geweest. Hij heeft de façade jarenlang op kunnen houden, maar nu is het geknapt.

Ik vind het heel goed gedaan, hoe dit beschreven wordt. Zoals ik al zei: ingetogen, niet sentimenteel. Op dat ene jammerlijke stukje na, niet uit op shockeren, gewoon erg overtuigend. In mijn ogen.

Als je nu die ene scene, die dus inderdaad shockeert, letterlijk hier neerzet, geef je een heel andere indruk van het boek, dan het volgens mij is.

Wat je precies bedoelt met dat het de lading niet dekt, dat begrijp ik niet. Voor mijn gevoel is het namelijk precies dat: een boek over een man die zijn verdriet niet langer de baas kan en 'ontspoort'.

De manier waarop, dat is de keuze van Van Essen, en daar heb ik geen moeite mee.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten