Miriam Toews - De familie Troutman

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Miriam Toews - De familie Troutman

Berichtdoor Dettie » 09 Apr 2009, 16:36

Hoe Miriam Toews het doet is mij een raadsel. Haar vorige boek Uit een goed nest was al een erg apart en met humor geschreven verhaal, terwijl daarin toch ook vrij serieuze zaken aan de orde kwamen.

Als je de ingrediënten van dit boek De familie Troutman bekijkt dan had er een erg zwaarmoedig en somber verhaal uit voort kunnen komen. Maar wat doet Toews? Ze weet het verhaal zo te brengen dat je af en toe zit te grinniken om even later met een brok in je keel te zitten. Maar het verhaal is nooit té zwaar, té dramatisch, té somber. Elke keer weet de schrijfster er een draai aan te geven dat alles weer in evenwicht brengt.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/miriam-toews

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 08 Jun 2009, 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Apr 2009, 17:59

Ik heb nog nooit van deze schrijfster gehoord :oops: en even gegoogled.
Is behoorlijk succesvol.

Tiba.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

de familie troutman

Berichtdoor jeanette » 10 Apr 2009, 21:21

Absoluut een prachtig geschreven roman, over een boeiend onderwerp. Het verhaal is ontroerend, tragisch en komisch tegelijk. Het is een boek dat je in een adem uitleest!

Moeder Min is zwaar depressief, maar waarschijnlijk is Min manisch - depressief en lijdt ze aan deze ziekte die met stemmingswisselingen gepaard gaat. De aanleg voor deze ziekte kan erfelijk zijn. En zus Hettie vermoedt dat haar nicht Thebe erfelijk belast is. Ze constateert wanneer ze weer terug komt in Canada en haar nichtje weer ziet: (blz 9) "Thebe was manischer dan de laatste keer dat ik haar had gezien. Ik wist waar het vandaan kwam."


Voor mij is de familie Troutman vooral een verhaal over de impact die deze psychische ziekte heeft op de directe omgeving van zo'n patient; op de partner, op de kinderen, op de ouders en op de zus.


Zus Hattie ontvlucht Canada, ook om ver bij haar zus vandaan te zijn. Ze gaat in Parijs wonen en krijgt daar een vriend. Maar ze wordt gedumpt door haar Parijse vriend en wanneer dan nichtje Thebe belt dat Min weer zwaar depressief is en opgenomen moet worden, besluit ze de zorg voor de kinderen van Min op zich te nemen.

In deze fase van haar ziekte wil Min de kinderen en zus Hattie niet op bezoek hebben en Hattie besluit om met de kinderen op zoek te gaan naar hun vader.

Door de reis met het bestelbusje leert Hattie neef Logan en nicht Thebe steeds beter kennen en ze vertelt de kinderen herinneringen uit haar jeugd met zus Min. En de kinderen vertellen haar verhalen over hun moeder Min. Als het goed met haar gaat, kan ze de hele wereld aan. Wel heeft ze haar eigen ideeen en reageert ze soms anders dan anderen...

Net als Hattie vroeger, denken de kinderen soms dat ze schuldig zijn aan de ziekte van Min. Thebe heeft wel eens gezegd dat ze niet geboren had willen worden... Wanneer ze zich tijdens de reis afgewezen voelt door moeder Min maakt ze met een mes krassen aan de binnenkant van haar polsen...

Er is inderdaad veel ellende in het boek, maar ook veel om te lachen, en de reis heeft voor iedereen een louterende werking. Hattie durft nu keuzes te maken, voor zichzelf, voor de kinderen en voor Min.


Op de site van de uitgever www.nieuwamsterdam is een filmfragment met de schrijfster te vinden onder nwadamtv.

Wat een leuke vrouw, en wat een schrijfster!

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2009, 17:52

Heb je ook Uit een goed nest gelezen Jeannette?
Dat vond ik ook al een erg mooi boek.

Net als Hattie vroeger, denken de kinderen soms dat ze schuldig zijn aan de ziekte van Min. Thebe heeft wel eens gezegd dat ze niet geboren had willen worden... Wanneer ze zich tijdens de reis afgewezen voelt door moeder Min maakt ze met een mes krassen aan de binnenkant van haar polsen...

Ja, daar schrok ik van.

En toch... vond ik zowel Min als Thebe hartveroverend. Min met haar invallen zoals voor de kerk gaan zitten en dan in de kerk 'eventjes' vertellen hoe de vork écht in de steel zit.
Ook dat hinkelen vond ik geweldig.
Thebe was bijzonder doordat zij de boel aan de gang hield met haar eeuwige gekwebbel, nou ja gekwebbel... het was geen dom geklets.
Ik merk dat het verhaal door mijn hoofd blijft spoken.
Hoe ze allemaal omgaan met Min's depressies maar desondanks enorm van Min houden. Mooi.

Dettie

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 12 Apr 2009, 18:31

Ik ben wat gaan lezen over deze schrijfster Miriam Toews.
Ook haar achtergrond is boeiend.
Ze is Canadese en stamt uit een Mennonietengemeenschap, een zeer conservatieve omgeving, maar met eerder gematigde ouders.
Vooral haar moeder was liberaler. Haar vader leed aan depressies.
Als kind was de schrijfster bang voor god, hel, straf..., tot haar moeder die angsten kon wegnemen.
Nog over Mennonieten: christelijke groepering in de 16° eeuw gesticht door de Nederlander Menno Simons. In Nl. heten ze Doopsgezinden ( kinderdoopsel wordt verworpen, enkel volwassenen kunnen daarover beslissen).
Ze leiden een streng, sober leven. Technologie (tv., film, computer..) is uit den boze.

mira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Apr 2009, 09:32

En ook de reactie van Jeannette staat op de site

http://www.leestafel.info/miriam-toews

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 08 Jun 2009, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 14 Apr 2009, 20:55

Dit is mijn eerste boek van deze schrijfster Dettie. Maar ik ben benieuwd naar haar andere boeken!

Het hinkelen van Min om de onderwijzer heen... Heel grappig gevonden! En dat allemaal vanwege een opmerking van deze leerkracht aan Min over Logan jaren geleden...!

Wat ik heel mooi vind in de roman is de onvoorwaardelijke liefde die de kinderen zowel voor Min als voor hun vader voelen.

En Hattie laat de beide kinderen in hun waarde, zowel de wat zwijgzame Logan als de babbelgrage Thebe.

Vaak zakt de inhoud van een roman na een korte tijd alweer weg, maar bij deze roman is dat helemaal niet het geval! In gedachten zie ik het bestelbusje rondrijden...

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2009, 22:10

Ik heb het andere boek niet meer anders had ik het met liefde naar je gestuurd.

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 15 Apr 2009, 11:33

Ze hebben Uit een goed nest hier in de bibliotheek. Maar heel aardig aangeboden Dettie!

Groeten,

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Apr 2009, 22:57

jeannette schreef:Wat ik heel mooi vind in de roman is de onvoorwaardelijke liefde die de kinderen zowel voor Min als voor hun vader voelen.

En Hattie laat de beide kinderen in hun waarde, zowel de wat zwijgzame Logan als de babbelgrage Thebe.


De onvoorwaardelijke liefde voor hun vader merkte ik eigenlijk niet zo. Wel voor Min. Over die vader werd alleen verteld toen hij nog bij Min was.
Waaruit maak jij die onvoorwaardelijke liefde op Jeannette?
Je merkte alleen op het laatst iets bij Logan maar ik denk dat hij vooral bang was om in de steek gelaten te worden. Hij vroeg meerdere keren aan Hattie wat ze nu ging doen, terug naar Frankrijk of...

Ja Hattie liet de kinderen met rust. Ze waren zoals ze waren. Dat vond ik soms wel komisch ook. (Thebe met haar blauwe ongewassen haar! ) Ik denk dat Hattie dacht, laat ze maar, het is wel goed zo. Die kinderen hadden ook wel wat achter de rug, die zaten niet te wachten op een vervelende tante. Dat voelde Hattie heel goed aan.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 08 Jun 2009, 22:40

Ik vond het een prachtig boek. Dit heb ik bij bookcrossing over het boek geschreven: Heel apart, heel mooi en af en toe met een brok in mijn keel wanneer het Hattie lukt door te dringen tot Logan en Thebes. Ook de interactie tussen broer en zus vond ik prachtig om te lezen en de wijsheid waarmee Hattie af en toe de dingen beziet.
Hattie, Logan en Thebes zijn door hun achtergrond allemaal beschadigd, maar door de reis zien ze kans tot elkaar door te dringen. Het is geen zelfhulpboek waarin alles goed komt, maar het is ook geen zwaar emotioneel psychotisch boek. Mooi verhaal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jun 2009, 08:44

Ja prachtige boek Joanazinha, er zouden meer van dergelijke boeken geschreven moeten worden. Het staat me soms tegen hoe in boeken alles zo enorm zwaar benaderd wordt. In dit boek waren veel dingen niet eenvoudig, deze drie hadden het niet makkelijk gehad, maar toch had het een positieve ondertoon. Ze gingen niet bij de pakken neerzitten maar ondernamen iets, wat voor alledrie hard nodig was.
Ondanks Hatties verblijf in Parijs, eerder een vlucht, was het goed dat ze die reis gingen maken. Alledrie kenden ze Min, er hoefde niets verzwegen te worden, ze hielden van haar, elk op hun manier. Alledrie gingen ze er op hun manier mee om maar herkenden elkaar ook in hun gedachten over Min. Vooral het positieve in alles, het is zoals het is, geen oordelen, vond ik zo heerlijk lezen.

Dettie

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 24 Jun 2009, 17:21

Wat een enorm mooi geschreven boek!
Ik heb het vorige verhaal van Toews (uit een goed nest, maar daar is helaas niet zoveel van blijven hangen) ook gelezen, maar dit verhaal overtrof mijn verwachtingen. Heerlijk, sprankelend, ontroerend; en mooi beschreven karakterschetsen van Logan en Thebes (broer en zus). Geweldig hoe de jonge, toch impulsieve Hattie met deze twee kinderen omgaat.
Genoten van de eerste tot en met de laatste bladzijde. Op en top een aanrader!

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2009, 17:35

Ja geweldig boek he irene. Ik heb er ook van genoten.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten