Shanon Hale - Prinsessenacademie (vanaf 11 jaar)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Shanon Hale - Prinsessenacademie (vanaf 11 jaar)

Berichtdoor Dettie » 18 Dec 2008, 14:14

Een echt sprookje over een prins die een vrouw zoekt.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/shanon-hale

Detie
Laatst gewijzigd door Dettie op 05 Mei 2009, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2009, 13:20

Prinsessenacademie, een titel voor een echt meisjesboek... glamour en schone schijn? Een chicklit met veel romantiek? Een zweverig sprookjesachtig boek?
En dan ga je lezen over een meisje dat Miri heet.
Ze wordt wakker van geitengeblaat (huh?) Een matras gevuld met erwtendoppen, en over je zussen stappen als je opstaat? 'De komst van handelaren'? Dorpelingen, en insneeuwen? Wat is dit allemaal???

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/shanon-hale
Marjo

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2009, 14:02

Deze volwassene vond het dus wel een heel mooi verhaal!
Ik heb helemaal niets gemerkt van zijwegen, of herhalingen. Ze hebben me dus niet gestoord. Overigens zijn herhalingen in jeugdboeken vaak wel functioneel. Even heb ik me afgevraagd of die overval nou nodig was, maar dat greep tenslotte ook terug op iets wat eerder gebeurd was, en het leverde een spannend verhaal op. Geen probleem dus.
Jouw verslag en het mijne vullen elkaar weer lekker aan trouwens.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2009, 14:20

Ja ik vond ook al dat we elkaar aanvulden.
Bij mij lag de nadruk meer op de lindertaal en het begon me wel te storen dat er steeds opnieuw over begonnen werd, hoe het in elkaar zat en zo. Ook vond ik het een beetje ver gezocht hoe het zogenaamd werkte.
Maar zoals je ergens anders al schrijft, ik heb het (zoals altijd) in brokstukken gelezen en denkelijk was dat bij dit boek niet goed om te doen.

Dettie

zeevrouw
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 Jun 2010, 16:10

groevespraak

Berichtdoor zeevrouw » 20 Jun 2010, 16:22

Ik vond dit een heel leuk verhaal, goede besprekingen ook Detti en Marjo. Alleen werkt groevespraak volgens mij helemaal niet via slaan op het linder. Iets dergelijks denkt Miri ook, zij denkt dat ze erop moet kloppen en tegelijk een liedje moet zingen of neuriën. Volgens mij werkt groevespraak voor de hooglanders door de aanwezigheid van linder, en wordt dat versterkt en geperfectioneerd in de groeve, omdat ze elkaar dan met normale spraak niet kunnen verstaan. Miri heeft de taal nooit nodig gehad, dus weet ze eerst niet hoe ze hem moet gebruiken.
Ik heb het nagevraagd bij mijn dochters, en die denken hetzelfde (ik zou als volwassene er heel anders tegenaan kunnen kijken tenslotte).

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Jun 2010, 21:12

Je kan best gelijk hebben, de details heb ik nu niet meer paraat.
Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit hoe het werkt, het gaat er meer om dàt het werkt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: groevespraak

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2010, 12:53

zeevrouw schreef:Ik vond dit een heel leuk verhaal, goede besprekingen ook Detti en Marjo. Alleen werkt groevespraak volgens mij helemaal niet via slaan op het linder. Iets dergelijks denkt Miri ook, zij denkt dat ze erop moet kloppen en tegelijk een liedje moet zingen of neuriën. Volgens mij werkt groevespraak voor de hooglanders door de aanwezigheid van linder, en wordt dat versterkt en geperfectioneerd in de groeve, omdat ze elkaar dan met normale spraak niet kunnen verstaan. Miri heeft de taal nooit nodig gehad, dus weet ze eerst niet hoe ze hem moet gebruiken.
Ik heb het nagevraagd bij mijn dochters, en die denken hetzelfde (ik zou als volwassene er heel anders tegenaan kunnen kijken tenslotte).


Ik kreeg de indruk dat groevetaal ook een soort telepathie was. Als ik het me goed herinner moest Miri ook heel sterk aan iets of iemand denken en dan kreeg ze pas 'contact'. Ik dacht dat ze contact kreeg door middel van kloppen op linder.
Helemaal zeker weet ik het niet want net als bij Marjo is het een tijd geleden dat ik dit gelezen heb.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Jun 2010, 13:23

Dat kloppen op tinder is dan misschien maar een middel om die telepathei tot stand te laten komen.
In de zin dat tikken op eikenhout ook had kunnen werken. Een kwestie van geloven en concentreren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2010, 13:30

Dat linder zit natuurlijk overal in de grond en kan als geleider werken, wie weet kan je daardoor de trillingen beter voelen als er op geklopt wordt. Een eikenboom heeft één vaste plek en is dan geen geleider.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Jun 2010, 13:44

Dan wil je het dus toch tastbaar houden, terwijl ik meer in de richting van iets spiritueels denk. Kan allebei natuurlijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2010, 13:49

Marjo schreef:Dat kloppen op linder is dan misschien maar een middel om die telepathie tot stand te laten komen.
In de zin dat tikken op eikenhout ook had kunnen werken. Een kwestie van geloven en concentreren.


Ik reageerde hier op. Het is evengoed geloven en concentreren natuurlijk. Maar omdat het in het boek duidelijk om dat gesteente draait en via dat gesteente contact gezocht wordt neem ik aan dat men de trillingen kon voelen omdat dat linder door het hele gebied verspreid in de bodem aanwezig was. Wie weet was dat spul een goede geleider.

Dettie
die het boek niet meer heeft dus het ook niet na kan kijken...


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten