Marian De Smet - De woorden van zijn vingers (va 15 jr)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Marian De Smet - De woorden van zijn vingers (va 15 jr)

Berichtdoor Dettie » 09 Dec 2008, 13:31

Als je de cover van dit boek ziet, een hand met gekromde vingers in het gras, verwacht je een thriller...

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/marian-de-smet

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 29 Okt 2009, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Dec 2008, 14:21

Als ik lees wat voor problemen er in dit boek aan de orde komen, dan vraag ik me toch af of je het boek van Judith Visser misschien toch ook wel leuk/mooi zou vinden? Al loopt dat boek wel heel anders, het is ook een flinke hoeveelheid problemen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Dec 2008, 16:41

Nou... dit is wel een jongerenboek, oftewel rekeninghoudend met jongeren, het is niet erg akelig wel aangrijpend. Rembrandt heeft véél doormaakt maar door die Clara wordt alles wel positief.
Dat van Judith Visser lijkt me toch wel heel wat anders.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Dec 2008, 17:19

Zal het ook wel zijn. Maar al die ellende, het is wel mode lijkt het.
Of is het iets van alle tijden? Iedere tijd zijn eigen ellende?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Dec 2008, 17:53

Het is de laatste tijd wel heel erg ja.
Ben af en toe blij dat ik even een gewoon vrolijk kinderboekje kan lezen.
Misschien komt die vele ellende ook doordat alles nu open is? Er zijn haast geen taboes meer dus kan er ook over alles geschreven worden.
En er gebeurt ook veel meer dan vroeger denk ik, tenminste we worden sneller en beter op de hoogte gebracht.
Boeken uitgegeven in eigen beheer zijn trouwens ook veel (ellendige) levensverhalen.

Toch vond ik dit boek niet somber, er gebeurde wel veel met dat kind, wat me wel wat deed, maar toch bleef je niet met een naar gevoel zitten.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Okt 2009, 22:13

Dit is zo'n boek waarbij het verhaal indruk maakt is, maar de taal niet.
Je leest door, omdat je wil weten hoe het verder gaat, niet omdat het zo'n goed boek is. Dat geldt toch voor mij.

Ik kan niet bij jouw verslag!?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2009, 23:08

Niet omdat het zo'n goed boek is??? Marjo, meen je dat nou???
Ik vond het echt een heel goed boek. Ik was er erg van onder de indruk.
Maar ja, smaken verschillen. Ik was ook weg van Charlie Wallace en dat vond jij ook niet echt wat.

Maar ik zat te denken... Betekent voor jou dat een boek goed is als de taal mooi is? Ik heb zelf altijd dat het verhaal goed moet zijn en mooie taal is meegenomen. Maar ik wil meeleven, meegenomen worden, opgepakt worden en me kunnen verplaatsen in wat verteld wordt. (Het moet alleen niet te griezelig worden)
Dat geldt voor jou niet oftewel is dat minder belangrijk voor jou?

dettie
die het verslag morgen bereikbaar zal maken.
Laatst gewijzigd door Dettie op 29 Okt 2009, 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Okt 2009, 13:19

beide verslagen zijn hier te lezen

http://www.leestafel.info/marian-de-smet

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 29 Okt 2009, 14:34

Ik vond het echt een heel mooi boek. Ik heb het al weer bijna een jaar geleden gelezen, maar kan me nog herinneren dat ik het prachtig vond.

Joanazinha

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Okt 2009, 21:14

Ik heb daar bij de laatste boeken steeds op gelet, ook omdat het vaker ter sprake kwam.
Natuurlijk moet het verhaal goed zijn, en daar kan natuurlijk voor ons al een heel verschil liggen. Wat jou meesleept, hoeft dat bij mij niet te doen. Ik had inderdaad niet veel met dit verhaal, deels omdat het te veel is, en deels omdat zulke tranentrekkers mij niet meeslepen. (richting 'bleh..')
Een verhaal is voor mij pas goed geschreven als ik dingen noteer: pagina's, alinea's, zinnen. Mijn pen is bij dit boek blijven liggen. Het is nogal vlak, direct. |Geen opsmuk. Nu past dat natuurlijk prima bij het verhaal, maar ja, voor mij zijn dit twee zesjes, dus eindoordeel is ook niet meer dan dat.

Het is vaak heel moeilijk om aan te geven waar het aan ligt of je een boek waarderen kunt of niet.
Kan, als het verhaal je minder bevalt, een mooie stijl, een fraaie keuze van woorden een boek prettiger leesbaar, cq mooier maken: ja, dat kan. (Victor Meijer bijvoorbeeld)
Maar andersom dat kan denk ik niet. Een goed verhaal kan volledig te niet gedaan worden als het niet goed geschreven is.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 25 Okt 2010, 23:43

In een ruk uitgelezen.
De auteur is er heel goed in geslaagd om de gevoelswereld van een dove te verwoorden, deze onzichtbare handicap wordt - helaas - nog steeds heel erg onderschat.
En wat een lieve, dappere meid die Clara!
Prachtig boek, om te lezen en te herlezen én door heel veel mensen te laten lezen....

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2010, 09:21

marjo schreef:en deels omdat zulke tranentrekkers mij niet meeslepen. (richting 'bleh..')


Vond je dit verhaal echt een tranentrekker? Voor mij zijn dat meer de boeken als Little Lord Fauntainroy (schrijf je dat zo?) Daar merk dat er echt geschreven is om het effect, zielig jongetje tegen de rest van de wereld. Maar bij dit boek had ik toch meer dat de schrijfster weer wil geven hoe het is om doof te zijn en wat de omgeving voor invloed kan hebben. De jongen moest wel uit een probleemgezin komen omdat anders die moeder niet zo raar had gedaan. Nu kon het contrast tussen goede en slechte opvang goed aangegeven worden. In mijn ogen dan hè, ik hoef geen gelijk te hebben natuurlijk.

dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Okt 2010, 17:05

Ik weet al niet eens meer waar dit boek over ging, dat is al niet goed!
Ik heb dus geen antwoord op je vraag, maar ik zal het niet voor niets gezegd hebben.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten