Niki Smit - 100% Bo (vanaf 10 jaar)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Niki Smit - 100% Bo (vanaf 10 jaar)

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2008, 15:26

De 100% boeken van Niki Smit zijn razend populair. Ik snap wel waarom want alle ingrediënten waar jonge meisjes op vallen zitten er in. Merkkleding, die leuke jongen, shoppen, make-up enz. Dat is ook weer het geval in dit boek evenals de tegenstelling oppervlakkig, rijk, verwend en minder rijk maar meer diepgang en genieten.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/niki-smit

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 19 Apr 2009, 12:26, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Nov 2008, 20:56

Ik maak geen verslag, lever alleen maar commentaar. Maar wel met de kanttekening dat het boek dus helemaal niet voor mij geschreven is.

Het is teenlit, hè, als variatie op chicklit. Maar ik vind het wel erg dat de kinderen in het boek zo jong zijn, en ook de doelgroep lezers is veel te jong. Ben ik nu ouderwets?????
Verder passen de tekeningen van Janneke Droge helemaal niet bij het verhaal. Jazeker beeldt ze dingen af die in het boek voorkomen, maar de stijl is zo erg kinderlijk, terwijl het verhaal dat niet is!
Ik hoop dat alle kinderen die dit lezen begrijpen dat dit niet erg realistisch is, maar een puberfantasie van Niki Smit!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Nov 2008, 10:04

Ik werd een beetje moe van het verhaal. Weer die merken en dat geneuzel van de cheerleaders. Het zijn boekjes die er op willen wijzen, denk ik, dat uiterlijk niet alles is (maar toch ook wel belangrijk). Het is geschreven volgens een vast patroon en dat gaat mij vervelen.

Overigens, de schrijfster werkt freelance voor het blad Glamour en was daarvoor hoofdredacteur van de fashionwebsite Shopgirl. Ze zal dus wel precies weten wat in en uit is.

Inderdaad zijn de kinderen wel erg jong in het boek en bij die leeftijd zullen de tekeningen wel passen denk ik dan. Maar dat weet ik niet zeker hoor.

Het verhaal vond ik wel vrij kinderlijk, hooguit was Oliver niet kinderlijk, maar een moeder die alleen maar merkkleren en schoenen koopt, het model waar ze mee gaat, het gedoe met die meiden en het gezweef met Luca. Echt volwassen kan je het ook allemaal niet noemen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Nov 2008, 12:01

Helaas blijken veel volwassenen dat allemaal wèl belangrijk te vinden, maar ik bedoel dat je kinderen niet op zo'n jonge leeftijd al zou moeten confronteren met dit geneuzel. De boodschap dat er andere dingen belangrijker zijn dan mode en uiterlijk vind ik niet duidelijk uit het boek naar voren kom,en en ik vraag me echt af of dat de bedoeling zou zijn van Niki Smit. Zoals je weet kijk ik geen tv, maar ik denk dat dit boek past bij de programma's die daar te zien zijn en die helaas ook veel te vaak door jonge kinderen bekeken worden!!

Natuurlijk hoeft dit boek niet 'volwassen' te zijn, het is een kinderboek! Maar het wekt wel de indruk, net als die tv, dat mode en uiterlijk dé dingen zijn waar je je mee bezig dient te houden. En dat vind ik reuze jammer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Nov 2008, 12:31

In haar boeken wordt uiteindelijk toch meestal gekozen voor de jongen of meisjes die leuk, gezellig en vooral niet al te erg geïnteresseerd zijn in al dat mode en merkengedoe. Ook de cheerleaders krijgen op het laatst ietsje (niet veel) meer inhoud. Luca was ook een 'eenvoudige' jongen en die wordt toch verkozen.

Ik kijk ook geen tv dus daar kan ik ook niets over zeggen.

Misschien lees ik met té volwassen ogen want ik vond het verhaal erg onvolwassen maar dat is nog iets anders dan een boek voor kinderen. De relaties met de ouders en model en Oliver zijn misschien inderdaad voor kinderen volwassen te noemen. Zoals ik al schreef, het begint te vervelen deze opzet. Maar ja ik ben geen teener meer, wie weet hoe ik er over dacht als ik dat nog wel was.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Apr 2009, 08:40

Dit boek is nu een leestip van de Nederlandse Kinderjury 'vertelde' Marjo me.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 72 gasten