Bert Natter - Begeerte heeft ons aangeraakt (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Bert Natter - Begeerte heeft ons aangeraakt (debuut)

Berichtdoor Dettie » 25 Sep 2008, 12:41

Een mooi, bijzonder, tragi-komisch boek.
Voor mij een kanshebber voor de debutantenprijs.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/bert-natter

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 15 Mei 2009, 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Sep 2008, 22:03

Binnenkort komt onze eigen top vijf, denk ik. We zijn bijna uitgelezen.
Deze komt er op dus? Ik lees je verslag nog niet natuurlijk.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Nov 2008, 22:19

Nou, voor ik ga lezen wat jij er over schrijft: dit is zeker een kanshebber. Als deze niet op de shortlist komt, dan heeft de jury niet goed gelezen. Mooi, erg mooi boek.
Ja, bizar is het woord dat jij gebruikt. Soms wel, ja, je zou het zelf niet verzonnen krijgen denk ik...

Lees het verslag, klik hier

http://www.leestafel.info/bert-natter

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2008, 11:55

Ja erg goed boek! Ik was er onder de indruk van.
Zeker een kanshebber!

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 28 Mar 2009, 10:39

Ik heb dit boek gelezen van de week, en ik vond het een knap debuut,
maar op de een of andere manier raakte ik aan het einde de draad behoorlijk kwijt.
Ik vond bepaalde gedeeltes erg mooi, met name de passages de vuurwerkramp, over het leven van zijn ouders in de winkel en de passages over zijn vriend.
Maar op de een of andere manier vond ik het toch te literair, te geforceerd, te veel in één boek.

Althans voor mijn hoofd.
ik las achteraf overal lovende kritieken, ook hier zie ik, en dan heb ik altijd het gevoel dat ik iets over het hoofd heb gezien.

Ik vond het ook wel mooi, maar op de een of andere manier is toch geen boek wat mij heel erg ligt. Ik weet niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen.

Wil

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 26 Jun 2009, 10:27

Kan ik het boek van iemand lenen???? Ik wil gerust de portkosten betalen... Bij ons in de bib is het niet te krijgen en om het nieuw te kopen...

Met zicht op de debutantendag had ik het graag gelezen

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Jun 2009, 15:29

Je kan het van mij wel lenen hoor Inge,

Ik stuur hem dit weekend wel richting jou.

Groetjes
Willeke

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 31 Jul 2009, 22:33

'k heb nu al wit licht gelezen, begeerte heeft ons aangeraakt en ben nu bezig in lange dagen van de schrijvers die naar de debutantendag komen en begeerte heeft ons aangeraakt blijft voor mij de nummer 1

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Aug 2009, 13:27

O ja, augustus.. ik moet gaan herlezen!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Aug 2009, 15:24

Ik denk dat Bert Natter de Leestafel debutantenprijs wint als ik het zo allemaal lees.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Aug 2009, 13:14

Ik was me er niet van bewust dat we een (eigen) prijs hadden!!
Wel leuk natuurlijk!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Aug 2009, 15:26

Vorig jaar hadden we ook een eigen prijs toevallig viel die samen met schrijvers op de shorlist (dacht ik toch) Ik heb toen Marieke vd Pol de leestafel debutantenprijs gegeven (bos bloemen) en een leestafel debutantenprijs kaart.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Aug 2009, 09:36

Dat weet ik natuurlijk, maar ik ging er van uit dat het was omdat ze |(inderdaad|) samenvielen met de shortlist. En dat is dit jaar niet zo, dus..
Daarom is het nog wel leuk hoor!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2009, 13:49

Ik heb begrepen dat de stemmen niet gelijk zijn. Pia de Jong wordt ook erg gewaardeerd. Dus... geen leestafeldebutantenprijs dit jaar, ik ga niet in m'n eentje beslissen wie die prijs wint natuurlijk.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Sep 2009, 15:07

Jammer, maar ze verdienen het dan ook allemaal, dus dit is eerlijker.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 20 Sep 2009, 18:19

Tja, ik heb dezelfde mening als Willeke en ook ik kan het niet goed benoemen. Sommige stukken vond ik erg goed, maar het geheel is nogal rommelig. Zoveel personen met een steekje los. Zoveel gebeurtenissen. Ik denk dat ik toch liever iets heb dat meer bij de realiteit aansluit.
Deze mensen leven in een wereld die niet aansluit bij de mijne en ik kan me niet in hen inleven. En dat is ook weer niet helemaal waar. Ik denk dat ik meer hun innerlijke wereld bedoel. Ik kan me niet in hun gedàchten en daaruit voortvloeiende handelingen verplaatsen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Sep 2009, 20:25

Ik had daar geen moeite mee.
Maar echt inleven, in de zin van: ik moet de personages kunnen begrijpen en aanvoelen, dat hoeft helemaal niet. Het zijn mensen en die doen rare dingen..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2009, 14:43

berdine schreef:Tja, ik heb dezelfde mening als Willeke en ook ik kan het niet goed benoemen. Sommige stukken vond ik erg goed, maar het geheel is nogal rommelig. Zoveel personen met een steekje los. Zoveel gebeurtenissen. Ik denk dat ik toch liever iets heb dat meer bij de realiteit aansluit.
Deze mensen leven in een wereld die niet aansluit bij de mijne en ik kan me niet in hen inleven. En dat is ook weer niet helemaal waar. Ik denk dat ik meer hun innerlijke wereld bedoel. Ik kan me niet in hun gedàchten en daaruit voortvloeiende handelingen verplaatsen.


Dat is juist het leuke van het verhaal vind ik. Dat er zoveel mensen een steekje los hebben. Maar alleen al dat verhaal van de opening van het verbouwde museum is al gek. Een kunstwerk waarbij je 'nothing-inside' moet zeggen. Of een man die niet van vrouwen houdt maar wel bekend wordt door... vrouwenborsten te schilderen.
Of dat idiote gedoe met die pauwen...

Deze mensen leven in een wereld die niet aansluit bij de mijne, schrijf je, maar ik denk dat ze bij niemands leefwereld aansluiten, daarvoor is het veel te bizar. En dát is juist ook het leuke.
Er wordt ook gezegd dat Dido 'gestoord' is. (Is dat trouwens zo?)
Toch... net wat Marjo zegt, het zijn mensen en mensen doen rare dingen... :D

Je kan heel veel kanten op met dit verhaal, ook met het einde. Dat maakt het voor mij juist een apart boek.
Is Dido het water in gelopen? Hoort de hoofdpersoon Dido nog steeds zingen? Draait de hoofdpersoon zelf door? Het kan allemaal en misschien kan nog veel meer.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 21 Sep 2009, 15:14

Ik vind een boek fijner als ik me kan inleven in de hoofdpersoon. Ik trek deze halfslachtige conclusie omdat ik het boek het mooiste vond in de Enschede passages. Ik zeg niet dat dit geen goed boek is, maar het is niet mijn keuze. Maar nogmaals het is moeilijk te benoemen waarom het me toch niet zo bevalt.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Sep 2009, 16:15

Je ben natuurlijk ook helemaal niet verplicht om een boek goed te vinden, smaken verschillen nu eenmaal. We willen alleen maar graag het hoe en waarom weten! En dat is vaak lastig aan te geven, vertel mij wat!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2009, 20:23

berdine schreef:Ik vind een boek fijner als ik me kan inleven in de hoofdpersoon. Ik trek deze halfslachtige conclusie omdat ik het boek het mooiste vond in de Enschede passages. Ik zeg niet dat dit geen goed boek is, maar het is niet mijn keuze. Maar nogmaals het is moeilijk te benoemen waarom het me toch niet zo bevalt.


Ja dat vind ik ook vaak zo moeilijk om precies te zeggen waarom ik iets wel of niet goed vind. Kan ook uuuuren over een boekverslag doen omdat het steeds niet lukt om precies te zeggen wat ik bedoel. Lastig lastig.
Die Enschede passage vond ik ook erg mooi, daarbij dacht ik, het zal je maar gebeuren dat je je beste vriend zo vindt.

Bert Natter was zelf naar Enschede geweest, gewoon om over dit boek te praten, na afloop hadden veel mensen hem bedankt omdat hij de ramp en de gevoelens zo goed weergegeven had. Hij was toen de ramp gebeurde er zelf helemaal niet bij. Het is dan knap vind ik dat iemand zich kennelijk zo kan inleven dat mensen je komen bedanken.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2010, 15:04

Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs 2010 voor Bert Natter

De Maatschappij der Nederlandse Letterkunde heeft de Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs 2010 toegekend aan Bert Natter op grond van zijn roman Begeerte heeft ons aangeraakt. De prijs zal op 29 mei worden uitgereikt. Lees verder...

http://www.maatschappijdernederlandsele ... uws.php#16

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Mei 2010, 15:16

Ere wie ere toekomt!!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten