Bert Natter - Begeerte heeft ons aangeraakt (debuut)
Bert Natter - Begeerte heeft ons aangeraakt (debuut)
Een mooi, bijzonder, tragi-komisch boek.
Voor mij een kanshebber voor de debutantenprijs.
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/bert-natter
Dettie
Voor mij een kanshebber voor de debutantenprijs.
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/bert-natter
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 15 Mei 2009, 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Nou, voor ik ga lezen wat jij er over schrijft: dit is zeker een kanshebber. Als deze niet op de shortlist komt, dan heeft de jury niet goed gelezen. Mooi, erg mooi boek.
Ja, bizar is het woord dat jij gebruikt. Soms wel, ja, je zou het zelf niet verzonnen krijgen denk ik...
Lees het verslag, klik hier
http://www.leestafel.info/bert-natter
Marjo
Ja, bizar is het woord dat jij gebruikt. Soms wel, ja, je zou het zelf niet verzonnen krijgen denk ik...
Lees het verslag, klik hier
http://www.leestafel.info/bert-natter
Marjo
Ik heb dit boek gelezen van de week, en ik vond het een knap debuut,
maar op de een of andere manier raakte ik aan het einde de draad behoorlijk kwijt.
Ik vond bepaalde gedeeltes erg mooi, met name de passages de vuurwerkramp, over het leven van zijn ouders in de winkel en de passages over zijn vriend.
Maar op de een of andere manier vond ik het toch te literair, te geforceerd, te veel in één boek.
Althans voor mijn hoofd.
ik las achteraf overal lovende kritieken, ook hier zie ik, en dan heb ik altijd het gevoel dat ik iets over het hoofd heb gezien.
Ik vond het ook wel mooi, maar op de een of andere manier is toch geen boek wat mij heel erg ligt. Ik weet niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen.
Wil
maar op de een of andere manier raakte ik aan het einde de draad behoorlijk kwijt.
Ik vond bepaalde gedeeltes erg mooi, met name de passages de vuurwerkramp, over het leven van zijn ouders in de winkel en de passages over zijn vriend.
Maar op de een of andere manier vond ik het toch te literair, te geforceerd, te veel in één boek.
Althans voor mijn hoofd.
ik las achteraf overal lovende kritieken, ook hier zie ik, en dan heb ik altijd het gevoel dat ik iets over het hoofd heb gezien.
Ik vond het ook wel mooi, maar op de een of andere manier is toch geen boek wat mij heel erg ligt. Ik weet niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen.
Wil
Tja, ik heb dezelfde mening als Willeke en ook ik kan het niet goed benoemen. Sommige stukken vond ik erg goed, maar het geheel is nogal rommelig. Zoveel personen met een steekje los. Zoveel gebeurtenissen. Ik denk dat ik toch liever iets heb dat meer bij de realiteit aansluit.
Deze mensen leven in een wereld die niet aansluit bij de mijne en ik kan me niet in hen inleven. En dat is ook weer niet helemaal waar. Ik denk dat ik meer hun innerlijke wereld bedoel. Ik kan me niet in hun gedàchten en daaruit voortvloeiende handelingen verplaatsen.
Deze mensen leven in een wereld die niet aansluit bij de mijne en ik kan me niet in hen inleven. En dat is ook weer niet helemaal waar. Ik denk dat ik meer hun innerlijke wereld bedoel. Ik kan me niet in hun gedàchten en daaruit voortvloeiende handelingen verplaatsen.
berdine schreef:Tja, ik heb dezelfde mening als Willeke en ook ik kan het niet goed benoemen. Sommige stukken vond ik erg goed, maar het geheel is nogal rommelig. Zoveel personen met een steekje los. Zoveel gebeurtenissen. Ik denk dat ik toch liever iets heb dat meer bij de realiteit aansluit.
Dat is juist het leuke van het verhaal vind ik. Dat er zoveel mensen een steekje los hebben. Maar alleen al dat verhaal van de opening van het verbouwde museum is al gek. Een kunstwerk waarbij je 'nothing-inside' moet zeggen. Of een man die niet van vrouwen houdt maar wel bekend wordt door... vrouwenborsten te schilderen.
Of dat idiote gedoe met die pauwen...
Deze mensen leven in een wereld die niet aansluit bij de mijne, schrijf je, maar ik denk dat ze bij niemands leefwereld aansluiten, daarvoor is het veel te bizar. En dát is juist ook het leuke.
Er wordt ook gezegd dat Dido 'gestoord' is. (Is dat trouwens zo?)
Toch... net wat Marjo zegt, het zijn mensen en mensen doen rare dingen...

Je kan heel veel kanten op met dit verhaal, ook met het einde. Dat maakt het voor mij juist een apart boek.
Is Dido het water in gelopen? Hoort de hoofdpersoon Dido nog steeds zingen? Draait de hoofdpersoon zelf door? Het kan allemaal en misschien kan nog veel meer.
Dettie
Ik vind een boek fijner als ik me kan inleven in de hoofdpersoon. Ik trek deze halfslachtige conclusie omdat ik het boek het mooiste vond in de Enschede passages. Ik zeg niet dat dit geen goed boek is, maar het is niet mijn keuze. Maar nogmaals het is moeilijk te benoemen waarom het me toch niet zo bevalt.
berdine schreef:Ik vind een boek fijner als ik me kan inleven in de hoofdpersoon. Ik trek deze halfslachtige conclusie omdat ik het boek het mooiste vond in de Enschede passages. Ik zeg niet dat dit geen goed boek is, maar het is niet mijn keuze. Maar nogmaals het is moeilijk te benoemen waarom het me toch niet zo bevalt.
Ja dat vind ik ook vaak zo moeilijk om precies te zeggen waarom ik iets wel of niet goed vind. Kan ook uuuuren over een boekverslag doen omdat het steeds niet lukt om precies te zeggen wat ik bedoel. Lastig lastig.
Die Enschede passage vond ik ook erg mooi, daarbij dacht ik, het zal je maar gebeuren dat je je beste vriend zo vindt.
Bert Natter was zelf naar Enschede geweest, gewoon om over dit boek te praten, na afloop hadden veel mensen hem bedankt omdat hij de ramp en de gevoelens zo goed weergegeven had. Hij was toen de ramp gebeurde er zelf helemaal niet bij. Het is dan knap vind ik dat iemand zich kennelijk zo kan inleven dat mensen je komen bedanken.
Dettie
Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs 2010 voor Bert Natter
De Maatschappij der Nederlandse Letterkunde heeft de Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs 2010 toegekend aan Bert Natter op grond van zijn roman Begeerte heeft ons aangeraakt. De prijs zal op 29 mei worden uitgereikt. Lees verder...
http://www.maatschappijdernederlandsele ... uws.php#16
Dettie
De Maatschappij der Nederlandse Letterkunde heeft de Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs 2010 toegekend aan Bert Natter op grond van zijn roman Begeerte heeft ons aangeraakt. De prijs zal op 29 mei worden uitgereikt. Lees verder...
http://www.maatschappijdernederlandsele ... uws.php#16
Dettie
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”