Mario Vargas Llosa - Het ongrijpbare meisje

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Mario Vargas Llosa - Het ongrijpbare meisje

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2008, 13:55

Als Mario Vargas Llosa niet zo goed kon schrijven was dit het soort boek geweest dat ik mopperend weg had gelegd... té toevallig, té ongeloofwaardig, té schematisch.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/mario-vargas-llosa

WilV
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2008, 20:52

Wat bedoel je eigenlijk met té schematisch Wil?
Je schrijft in je verslag

Het verhaal ontwikkelt zich schematisch... in ieder hoofdstuk ontmoet de ik-persoon nieuwe mensen in zijn leven, een vriend, een collega, buren, die mensen verdwijnen aan het eind van het hoofdstuk altijd weer, maar via hen komt hij op de een of andere manier in aanraking met het stoute meisje.

Maar dan kom ik er nog niet helemaal uit.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 22 Okt 2008, 23:10

Even diep nadenken hoor, het is al even geleden dat ik het las..

In ieder hoofdstuk zit eigenlijk dezelfde opbouw..het zelfde schema zeg maar...de hoofdpersoon ontmoet een persoon, een collega bijvoorbeeld, of een buurman, en iedere keer ontmoet hij via die personage, die verder nauwelijks een rol speelt in het verhaal het ongrijpbare meisje. Die gaat er dan aan het eind van het hoofdstuk weer vandoor. Dan vervolgt het verhaal zich in een nieuw hoofdstuk, daar ontmoet de hoofdpersoon weer een nieuw persoon/vriend/collega, en via hem of haar komt hij opnieuw in contakt met het ongrijpbare meisje die aan het eind van het hoofstuk weer verdwijnt.

Het is een vooropgezette structuur die zich in ieder hoofdstuk herhaalt en die duidelijk in dienst is van het verhaal. Ik denk dat ik dat bedoelde met schematisch, en ik het begin stoorde me dat, ik vond het té schematisch.
Later zat ik zo in het verhaal dat het me niet meer uitmaakte.

Is het zo wat duidelijker?

Ben je het aan het lezen Dettie?

Groeten
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2008, 09:00

Nee ik ben het boek niet aan het lezen maar was jouw verslag in het archief aan het zetten. Toen las ik dus jouw verslag en de opmerkingen hier nog eens en vroeg me af wat je met schematisch bedoelde.
Dat is me nu wel duidelijk. Ik denk dat het me wel tegen zou gaan staan als steeds hetzelfde gebeurt qua opbouw. Maar als jij zegt dat het op het laatst niet meer opvalt dan moet het wel goed geschreven zijn.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 23 Okt 2008, 12:49

Ik ben iemand die me daar normaal gesproken erg aan stoor, maar ik had er aan het eind van het verhaal dus geen last meer van. Misschien juist omdat het zo duidelijk in dienst staat van het verhaal.

Groeten
Willeke

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 23 Okt 2008, 20:06

Heeft 'De wetten' van Connie Palmen niet een dergelijke gestructureerde opbouw?

mira

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 23 Okt 2008, 22:51

Ja, dat is inderdaad soortgelijk nu ik er zo over nadenk Mira.

Willeke

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Okt 2010, 21:57

Als je de nobelprijs wint mag je topic weer even omhoog. Toch?

Ik moest even denken welk boek waar dit boek ook al weer over ging. Handig zo'n verslag.

Groetjes
Willeke


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten