Calamiteitenleer voor gevorderden
Marisha Pessl
Een weekje vakantie heeft ervoor gezorgd dat ik na een eeuwigheid van half gelezen boeken, zo nu en dan een jeugdboek volledig gelezen te hebben en een zoektocht naar Nederlandse schilders uit de Gouden Eeuw, eindenlijk weer eens een boek helemaal uitgelezen heb… Enerzijds een jubelstemming maar anderzijds verspilde tijd.
'Calamiteitenleer voor gevorderden' raakt volgens mij kant nog wal. Het zou een thriller moeten zijn en alhoewel het zo nu en dan spannend is vind ik het de naam thriller niet waardig.
Het boek gaat over een meisje (Bleu van Meer). Blue reist na de dood van haar ma (die vlinders verzamelde en gestorven is na een auto-ongeluk) van de ene Amerikaanse staat, stad, dorp, met haar pa die hoogleraar politicologie is, van de ene Amerikaanse staat, stad, dorp naar de andere.
Op een bepaald moment gaan ze voor langere tijd in North Carolina (Stockton) wonen omdat het Blues examenjaar is. Daar komt Blue terecht op een eliteschool en sluit zich aan bij een groepje excentrieke jongeren (the bleubloods) en hun lerares Hannah. En dan beginnen de “avonturen”.
Die avonturen bestaan uit etentjes bij Hannah thuis, spionage, wilde braspartijen, de dood van een vriend van Hannah en uiteindelijk de kampeertocht en vermeende zelfmoord van Hannah en verwijzingen naar de een groepering die zich “de nachtwacht” noemt.
Ik weet het is zeer in het kort vertelt maar meer is er aan het boek echt niet aan.
Op de binnenflap staat “In Calamiteitenleer voor gevorderden combineert Pessl de spanning van Hitchcock met de literaire kwaliteiten van Donna Tartt.” Nou over Hitchcock kan ik niet meepraten maar de literaire kwaliteiten van Donna Tartt???? Bij mij stopt de vergelijking met het groepje elitaire jongeren in het boek “de verborgen geschiedenis”. Als zowat ieder literair boek, iedere bekende klassieke film, iedere klassieke schrijver of poëet opgenoemd wordt in je boek wordt dat volgens mij nog geen literair werk.
En er worden werkelijk honderden citaten en verwijzingen gedaan in Calamiteitenleer voor gevorderden… tot vervelens toe.
Oke, ik vond het boek tamelijk vlot te lezen en je wilt blijven lezen om te weten wat er met de personages gebeurt maar als dan blijkt dat op het einde alles open blijft en er zelfs nog meer verwarring komt als haar pa plots verdwijnt voel je je bij de neus genomen.
Hardcover | 592 Pagina's | Anthos ISBN10: 9041409904 | ISBN13: 9789041409904 Vertaald door Otto Biersma, P. Bruijn
© Inge
augustus 2008
Marisha Pessl - Calamiteitenleer voor gevorderden
Marisha Pessl - Calamiteitenleer voor gevorderden
Laatst gewijzigd door Dettie op 22 Okt 2008, 21:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het ook in deze vakantie gelezen Inge, en ik ben het grotendeels met je eens al heb ik het deels ook wel met plezier gelezen vooral omdat ik benieuwd was hoe het verhaal zich verder zou ontwikkelen. Maar het is wel erg ver gezocht allemaal, met inderdaad wel erg veel citaten, en hoe het precies zit weet je aan het einde nog niet. Wat niet altijd een bezwaar hoeft te zijn, maar bij dit soort boeken is het dat toch wel.
Een aardig boek, zeker als niet te zware vakantiekost, maar geen absolute aanrader.
Groetjes
Willeke
Een aardig boek, zeker als niet te zware vakantiekost, maar geen absolute aanrader.
Groetjes
Willeke
Hier was al een draadje van: http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=2956
Zoals ik toen al zei vond ik dit boek helemaal niets!
Zoals ik toen al zei vond ik dit boek helemaal niets!
sorry... ik had gezocht omdat ik bijna zeker wist dat er een topic over was maar ik had niets gevonden
en dettie ik stuur je het boek graag toe hoor
ik hoef het niet onmiddellijk terug want ben niet van plan het ooit nog opnieuw te gaan lezen...
ergens las ik in een artikel dat alle puzzelstukjes, nodig was om het raadsel op te lossen, waarom de lerares zelfmoord gepleegd had en waarom haar pa plots verdween, in het boek aanwezig zijn maar 'k voel me niet geroepen om het opnieuw te gaan lezen
inge

en dettie ik stuur je het boek graag toe hoor

ik hoef het niet onmiddellijk terug want ben niet van plan het ooit nog opnieuw te gaan lezen...
ergens las ik in een artikel dat alle puzzelstukjes, nodig was om het raadsel op te lossen, waarom de lerares zelfmoord gepleegd had en waarom haar pa plots verdween, in het boek aanwezig zijn maar 'k voel me niet geroepen om het opnieuw te gaan lezen

inge
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”