Jhumpa Lahiri - Vreemd land

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jhumpa Lahiri - Vreemd land

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2008, 21:10

Soms heb je van die boeken die je zo mooi vindt dat je het iedereen cadeau wil geven, je zou tegen iedereen willen zeggen, lees het, lees het!
Dit is zo'n boek.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/jhumpa-lahiri

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Aug 2008, 14:34

Nou dan zal dat andere boek van haar je ook wel bevallen.
'De naamgenoot' heet het..Het was mijn boek niet..

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 05 Aug 2008, 17:47

"De naamgenoot " heb ik destijds met veel plezier gelezen en ik heb al veel positiefs over "Vreemd land" gehoord.

Na jouw enthousiasme Dettie weet ik niet of ik nog wel kan wachten tot het boek in de bieb is... Zal ik toch maar naar de boekhandel gaan? Maar ik heb nog een paar dikke boeken liggen die ik nog moet lezen...

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2008, 21:57

Lees maar eerst snel die dikke boeken door :-)
en dan langzaam genieten van Jhumpa Lahiri

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 24 Aug 2008, 13:54

De verhalenbundel "Vreemd land" lezen is echt genieten! Eigenlijk hou ik, net als Dettie, niet van verhalenbundels, maar deze 8 verhalen zijn meer korte novellen. Na het lezen van één verhaal had ik echt even tijd nodig om het te laten bezinken. Elk verhaal komt door de sterke karaktertyperingen en doordat er met veel aandacht voor detail geschreven is, echt tot leven.

In een betrekkelijke korte tijd maken we in het boek kennis met uiteenlopende mensen, die worstelen met grote en kleine tragedies, eenzaamheid en verlies. Universeel is de beschreven vervreemding die kinderen van migranten van de eerste generatie ervaren.

Jhumpa Lahiri is zelf in Engeland geboren uit Bengaalse ouders en groeide op in de Verenigde Staten. Het mooie is dat Lahiri is een insider is, maar de verhalen beschrijft vanuit de positie van een buitenstaander: hoe anderen moeite hebben zich aan te passen aan het leven in de VS.

De vervreemding van de kinderen is niet meer het missen van India. India is voor hen het land van de zomervakanties bij de grootouders. In India zijn ze westers, in de VS Bengaals; een bekend migrantenprobleem!

Waren de huwelijken van de ouders veelal gearangeerd, de toegenomen keuze vrijheid van de tweede generatie maakt niet dat men dan een gelukkiger mens wordt!

In het titelverhaal worstelt de hoofdpersoon met de vraag of zij, nu haar moeder is overleden, haar vader in huis moet opnemen. Dit thema doet mij denken aan het boek "Familiekwesties" van Rohinton Mistry ('03).
In dit boek moet de 79-jarige weduwnaar Nariman door omstandigheden gedwongen, inwonen bij zijn dochter en schoonzoon.
Net als "Vreemd land" ook een juweeltje van een boek!

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2008, 09:34

Dat verhaal van die vader en dochter vond ik ook erg mooi.
In een week blijken ze elkaar veel nader te komen dan ooit tevoren, maar vooral de manier waarop het proces geschreven wordt is prachtig gedaan.

Dettie

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 25 Nov 2008, 12:06

Ik heb dit boek nu ook gelezen en ik kan me alleen maar aansluiten bij het verslag van Dettie en de lovende woorden hierboven. Wat een prachtboek! Ik ben normaalgesproken niet zo'n verhalenlezer, maar deze verhalen zijn stuk voor stuk juweeltjes. Ze gaan over die moeilijk benoembare gevoelens die vaak niet zo gemakkelijk bespreekbaar zijn, maar Jhumpa Lahiri is hier wonderwel in geslaagd. De vertaling is ook erg goed. Echt genieten dit boek. Van The Namesake (De Naamgenoot) had ik ook al zo genoten trouwens.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2008, 21:56

De naamgenoot staat nu hier in m'n kast, dat wordt m'n uitdaging voor volgend jaar, een stel boeken weglezen die me al tijden toelachen en waar ik maar niet aan toe kom.
Ik moet maar stoppen met Leestafel (hoe lang zal ik dat volhouden, één uur?)

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Nov 2008, 22:35

Dettie schreef:Ik moet maar stoppen met Leestafel. Dettie


Zou ik echt niet doen, Dettie.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Nov 2008, 09:50

Nee hoor, net wat ik al schrijf, binnen het uur zou ik Leestafel al missen.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten