Hülga Cigdem - De importbruid (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Hülga Cigdem - De importbruid (debuut)

Berichtdoor Dettie » 02 Aug 2008, 16:11

In het dankwoord van dit boek staat:
"Ik wou dat ik kon zeggen dat alles in dit boek fictie is en dat het geweldig is om een importbruid te zijn. Maar dat zou een leugen zijn en daar heb ik geen zin meer in. Het is tijd voor openbaring. Importbruid zijn kun je vergelijken met uitgerukt worden, met wortel en al, en op een andere planeet geplant worden. Sommigen hebben er voor gekozen, anderen niet. Maar niemand heeft me verteld wat het inhield om totaal afhankelijk te zijn van anderen en dat te blijven, en vooral te moeten gehoorzamen."
Verwacht na dit bovenstaande niet een zielig verhaal over iemand die het vreselijk heeft en daar het hele boek over 'zeurt'. Eerder het tegendeel. In klip en klare taal vertelt Hülga Cidgem dit, deels autobiografische, verhaal.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/huelya-cigdem

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 02 Mei 2009, 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

de importbruid

Berichtdoor jeanette » 28 Aug 2008, 22:54

Ik vind ""De importbruid" een onthullend boek: onthullend om te lezen hoe groot in de Turkse gemeenschap de invloed van de ouders en de familie is op de partnerkeuze en het leven van hun kinderen.
Onthullend om te lezen hoe de in Nederland wonende Turken (en ook de importbruid Ruya) de schijn ophouden wanneer ze op vakantie zijn in Turkije.
Ook onthullend is de angst voor moslimhaat bij de Nederlanders, die binnen de Turkse gemeenschap in Nederland is ontstaan na de aanslag op de Twin Towers.

Ik kreeg respect voor de ontwikkeling die Ruya doormaakte. Maar sympathie voor haar schoonmoeder? Nou nee. Irritatie over hoe Ruya over haar schoonmoeder praatte, had ik niet. Wel kreeg ik iets van: Ga toch het huis uit; ga op jezelf wonen met je man en dochter!
Natuurlijk heeft de schoonmoeder het ook niet makkelijk gehad in haar leven; maar geldproblemen heeft zij niet gehad. Er kwam 10.000 gulden per maand binnen...

Hoe heb jij het einde van het boek geinterpreteerd Dettie?

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Dennis adviseert Ruya om een nieuw leven te beginnen. "Je kunt veel meer dan je denkt, je bent een dappere vrouw" zegt hij.
Ruya hoopt boven alles dat hij gelijk heeft.

Ik dacht dat Ruya overwoog om bij haar man Kaan weg te gaan.

Maar de schrijfster Hulya Cigdem is nog steeds bij haar man en dochter, wel wonen ze nu op zichzelf.

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Aug 2008, 09:49

Ik kreeg respect voor de ontwikkeling die Ruya doormaakte. Maar sympathie voor haar schoonmoeder? Nou nee. Irritatie over hoe Ruya over haar schoonmoeder praatte, had ik niet. Wel kreeg ik iets van: Ga toch het huis uit; ga op jezelf wonen met je man en dochter!
Natuurlijk heeft de schoonmoeder het ook niet makkelijk gehad in haar leven; maar geldproblemen heeft zij niet gehad. Er kwam 10.000 gulden per maand binnen...

Hoe heb jij het einde van het boek geinterpreteerd Dettie?


V

E

R

K

L

A

P

P

E

R


Die irritatie kwam voornamelijk omdat Ruya nauwelijks omkeek naar het kind en haar dochtertje constant bij haar schoonmoeder achterliet.
Het kind was ongewenst maar toch...
Schoonmoeder was wel érg streng en bij tijden in onze westerse ogen onbeschoft bezig. Echt sympathie had ik ook niet voor haar maar die vrouw leefde onder dezelfde druk als Ruya. Ik denk dat zij dát afreageerde door zo streng te zijn. Bovendien moest ze wel alles zo stevig in de hand houden anders zonken de mannen nog dieper...
Aanvankelijk leek ze me geen onsympathieke vrouw, maar ik denk dat Ruya het haar ook niet makkelijk maakte.
In de Tilburgse gemeenschap hield iedereen elkaar in de gaten, daar had die schoonmoeder ook mee te maken. Eventuele schande woog heel zwaar, ze zou alles inclusief contacten kwijt kunnen raken. Een erg gecompliceerd leven met veel geschipper lijkt me.
Maar dat neemt niet weg dat de schoonmoeder af en toe erg vreemde en harde dingen deed.
En dat hoge inkomen, ja daar verbaasde ik me nogal over. Maar veel ging naar de (grote)familie begreep ik.
Ik snapte Ruya ook heel goed, het lijkt me verstikkend zo'n leven te moeten leiden. Zeker als je ook nog over een goed verstand blijkt te beschikken en vooruit wil, dat was ook haar aanvankelijk reden om met Kaan te trouwen. Het kind zorgde voor een nog verstikkender situatie.
Maar ook haar vond ik af en toe keihard. Misschien kon ze niet alles vertellen om niet teveel schade aan te brengen aan haar familie.

Het einde zag ik als weggaan bij Kaan. Een heel nieuw leven beginnen zonder man en kind. Ik kreeg niet de indruk dat ze gek op haar dochtertje was en haar man was ook van zijn 'voetstuk' gevallen.
Of... als op zichzelf gaan wonen met man en kind. Tegen alle regels en strenge tradities in...

Was jij niet verbaasd hoe Ruya met haar kind omging?

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 29 Aug 2008, 22:06

Ja, dat was erg liefdeloos! Maar Ruya besefte dat zij net zo liefdeloos met haar dochtertje omging als haar moeder vroeger met haar... Haar moeder was ook pas zestien toen Ruya geboren werd. Haar moeder kon pas bij de geboorte van het nakomertje (ze was toen al 30 jaar!) van deze nieuwe baby genieten. En Ruya was veel liefdevoller naar haar 14 jaar jongere zusje dan later naar haar eigen baby.

Zou je als traditionele Turkse moeder jezelf beschermen door niet teveel van je dochter te houden en haar streng opvoeden omdat je weet dat je haar al weer jong moet afstaan aan haar schoonfamilie?

Wanneer de ouders van Kaan niet thuis waren, speelde Kaan met zijn dochtertje, anders niet. Het is kennelijk niet gebruikelijk in de Turkse cultuur om als ouders met je kind te spelen. De grootouders in het boek zijn daarentegen weer heel lief voor hun kleinkind.

Binnenkort is er op internet een uitzending van "Het gesprek" van 15 mei 2008 te zien waarin de schrijfster geïnterviewd werd door de presentator Arie Boomsma. Lijkt me erg interessant!

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Aug 2008, 23:15

Je kan het nu al bekijken!

zie http://www.hetgesprek.nl/archief/

Ik denk dat ik dat dit weekend ga doen.

Dettie

O jee ik roep weer te voorbarig! Het is nog niet te zien, zoals jij ook al meldde.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2008, 09:17

Zou je als traditionele Turkse moeder jezelf beschermen door niet teveel van je dochter te houden en haar streng opvoeden omdat je weet dat je haar al weer jong moet afstaan aan haar schoonfamilie?


Dat is niet te hopen! Dat zou betekenen dat alle (traditioneel) Turkse meisjes liefdeloos opgroeien.
Zelf kreeg ik het idee dat Raya's moeder vooral wilde dat ze een goed 'product' afleverde. Zodat er geen schande van haar en haar familie gesproken zou worden. Haar dochter moest de familie tot eer strekken door haar welgemanierdheid en harde werken en gehoorzaamheid.
Dit bedoel ik niet hatelijk, het zijn de strenge 'wetten' die ook die moeder opgelegd waren, ze had alleen wel op een vriendelijker manier haar dochter klaar kunnen stomen.
Het is ook zo dat een zoon alles is.
Hoe meer ik er over nadenk hoe ingewikkelder het wordt.
Die vrouwen zitten tussen twee vuren. Gehoorzaamheid aan de man, een zoon baren is bijna verplicht, de familie, de eer, geen schande veroorzaken enz. Daarnaast de opvoeding van de dochters tot eervolle vrouwen, ze moeten goed kunnen koken, bedienen, netjes zijn...
Terwijl de dochters als kind niet veel zullen begrijpen van de tweedeling tussen broers en zussen. Het oneerlijk zullen vinden en zullen gaan bokken.

Wat ik wel weer mooi vond is de enorme band die de vrouwen blijkbaar onderling hebben. Ze delen veel met elkaar. Uit nood?

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

de importbruid

Berichtdoor jeanette » 31 Aug 2008, 21:57

Ja, ongelofelijk hoe sterk de band van de vrouwen is! Maar er wordt onderling ook veel geroddeld! Vriendschappen tussen mannen en vrouwen zullen in de Turkse gemeenschap heel ongebruikelijk zijn, dus vrouwen zijn op elkaar aangewezen.

De dochter en de schoondochters moeten eervol zijn en geen schande veroorzaken in de familie, maar een gokverslaafde zoon wordt de hand boven het hoofd gehouden...

Zullen meisjes die in zo'n cultuur opgroeien het niet vanzelfsprekend vinden dat in gezinnen aan dochters andere eisen gesteld worden dan aan zoons?

Jeannette


Ook interessant om te lezen: "Turkse vlinders" van Stine Jensen. Stine Jensen (o.a. journalist voor de nrc) werd tijdens een vakantie in Turkije verliefd op een Turkse kapper en ging in 2002 in Istanbul wonen en schreef over haar intercultrele liefde. Tussen de regels door lees je veel over de Turkse maatschapij.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Sep 2008, 15:52

"Turkse vlinders" heb ik gelezen..
Interessant boek, al gaat het wel erg veel om de liefde.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Sep 2008, 13:11

Zullen meisjes die in zo'n cultuur opgroeien het niet vanzelfsprekend vinden dat in gezinnen aan dochters andere eisen gesteld worden dan aan zoons?


Eigenlijk was in Nederland nog niet eens zo lang geleden ook een enorm verschil tussen meisjes en jongens.
Jongens mochten doorleren, konden naar de ambachtschool om een vak te leren en meisjes gingen naar de huishoudschool om zich voor te bereiden op het huishouden.
Meisjes speelden niet met autootjes maar met poppen en andere 'meisjesdingen' Veel vrouwen droegen een hoofddoek, dat was netjes enz enz. Toen vond je dat ook vrij normaal, je wist niet beter, toch?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Sep 2008, 15:02

Precies, Dettie. Als men zich dat nog maar kon herinneren!! Zelfs oude mensen vergeten snel..

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 02 Sep 2008, 19:33

Wij hebben in Nederland een feministische revolutie gehad en "een slimme meid is op haar toekomst voorbereid" campagne. Nu wordt in Nederland van iedereen die na 1950 is geboren verwacht dat hij/zij een eigen inkomen kan verdienen.

Maar wat ik positief vond aan Ruya in "De importbruid" is het feit dat zij - vrijwillig - graag Nederlands wilde leren en toen bleek dat dat haar makkelijk afging verder wilde studeren. In Turkije wou ze immers niet meer naar school! Ook heeft zij haar rijbewijs gehaald. De generatie van haar schoonmoeder bleef gewoon thuis met de kinderen en vond het niet nodig om Nederlands te leren; de jongere generatie kijkt hier dan toch anders tegen aan. En het frappante is dat allochtone meisjes in Nederland vaak beter presteren op school dan allochtone jongens!

Maar de tijd van de huishuidschool en de ambachtschool ligt inderdaad nog niet ver achter ons! De ambachtschool komt zelfs weer terug...!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Sep 2008, 19:46

Ik had het eigenlijk niet willen zeggen, maar vlak voor deze zomervakantie heeft hier in de stad een meisje van Noord-Afrikaanse afkomst zich voor de trein gegooid omdat ze niet verder mocht studeren. Op de dag van de diploma-uitreiking..

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 02 Sep 2008, 20:01

Wat vreselijk! Zo'n meisje moet echt wanhopig geweest zijn!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Sep 2008, 20:51

In Turkije wou ze immers niet meer naar school!


O? Ik dacht dat ze niet meer mocht omdat ze haar moeder moest helpen.
Kan best zijn dat ik dat verkeerd onthouden heb hoor.

Marjo, wat vreselijk van dat meisje! Echt heel erg!
Zou het andere mensen wakker schudden? Dat ze door wat dat meisje deed, zien wat zo'n opvoeding kan veroorzaken?

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

de importbruid

Berichtdoor jeanette » 02 Sep 2008, 22:01

Dettie, ik ga nu twijfelen ... En ik kan het niet meer nakijken want ik heb het boek vandaag terug gebracht naar de bieb!

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Sep 2008, 22:44

Dan moet Marjo ons uit de brand helpen, het boek is bij haar.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Sep 2008, 13:15

Enig idee waar ik zoeken moet???
Ik vind nu bladerend met de losse pols dit:

"Van mijn ouders mocht ik dan geen herkansing doen (=als ze een onvoldoende heeft voor wiskunde): mijn schoolleven zou dan definitief voorbij zijn.
Bij een voldoende mocht ik van mij ouders misschien studeren."

en verderop
"Je mag niet naar het lyceum,'zei hij kalm. (=de vader)

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

de importbruid

Berichtdoor jeanette » 03 Sep 2008, 22:22

Dettie, Marjo heeft duidelijke bewijzen gevonden dat Ruya van haar vader niet naar school mocht, maar haar moeder in huis moest helpen. Er is niets mis met jouw geheugen!!!

Ik wil het boek nog wel eens een keer herlezen om te achterhalen waarom ik dacht dat Ruya niet naar school wilde... Misschien omdat zij zo graag al jong wilde trouwen? (en weg van huis wilde zijn).

Marjo, ga jij "De importbruid" ook lezen? Ben benieuwd wat jij ervan vindt!

Jeannette

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Sep 2008, 20:12

Staat hier nog voor mijn neus.. in gezelschap, dus wanneer ik het lees weet ik nog niet. Maar ik word wel nieuwsgierig!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2008, 13:48

Ik wil het boek nog wel eens een keer herlezen om te achterhalen waarom ik dacht dat Ruya niet naar school wilde... Misschien omdat zij zo graag al jong wilde trouwen? (en weg van huis wilde zijn).


Ze dacht volgens mij dat door met Kaan te trouwen en naar Nederland te gaan ze daar haar kans om te studeren wél zou krijgen. Ze zag Nederland als het beloofde land waar alles zou kunnen. Dat was dacht ik ook een van de redenen waarom ze ja zei op het verzoek van Kaans familie om met Kaan te trouwen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Sep 2008, 20:34

Ik ben over de helft. Ik vind het geen boek om in een keer door te lezen, dan wordt het saai.
Het is dus nog vers, en ik heb nu deze thread helemaal gelezen (inclusief die opmerkingen van mij die als je alles leest heel raar zijn, ha)
Ze voelde zich als dochter niet gewenst (inderdaad: zoals ze ook haar eigen dochtertje behandelt), ze wilde weg van de liefdeloze sfeer in huis.
Des te schrijnender is het dat als ze terug komt, op vakantie, dat ze moet zien hoe haar zussen wel met liefde omringd worden, en dat ook haar kleindochtertje gewenst is. Maar zij nog steeds niet!
Het was niet zozeer om Nederland dat ze wilde trouwen, ze was verliefd op Kaan. Ze was er juist helemaal niet zo blij mee dat ze naar Nederland moest!
Maar nu ze er eenmaal was en zag hoe het ook anders kon, wilde zij dat ook. Bovendien had ze het ene juk verruild voor een erger, dat van haar schoonmoeder. En dan een kind krijgen, nog moeten puberen in feite. Tjee, wat zal ze het moeilijk gehad hebben. En dan toch braaf thee schenken aan al die visite, iedere dag weer.
Er gelden inderdaad heel andere regels binnen Turkse families. Die ene dat een zoon zijn vrouw, en ook zijn dochter moet negeren als zijn eigen vader in dezelfde ruimte is, dat vind ik zo'n rare regel!
Je krijgt er de vreemdste situaties door, waar zou dat toch zijn oorsprong hebben?
Nou ja, verder lezen maar weer..

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 09 Sep 2008, 11:05

Leuk Marjo dat jij ook aan ''De importbruid' begonnen bent!

Ja, ik vond het ook een hele vreemde Turkse regel dat een man zijn vrouw en dochter moet negeren omdat zijn vader in dezelfde ruimte is.... Ik ben ook reuze benieuwd naar wat daar de achtergrond van is! Uit het boek blijkt dat men in de Turkse samenleving veel respect heeft voor de ouderen in de samenleving!

Ik ben door "de importbruid" nieuwsgierig geworden naar hoe andere allochtone vrouwen de overgang van hun geboorteland naar Nederland ervaren en ik heb via de bibliotheek een paar boeken over dit onderwerp gereserveerd.

Jeannette

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Sep 2008, 11:33

Dat vind ik inderdaad de kracht van dit boek: dat je van de inside out hoort hoe het is om als Turkse hier te komen en te proberen een weg te vinden. Niet alleen krijgen we mee hoe de hoofdpersoon een juk van zich af probeert te schuiven, we lezen ook over hoe andere vrouwen en mannen hier leven.
Het is bijna uit..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2008, 12:41

De generatie van haar schoonmoeder bleef gewoon thuis met de kinderen en vond het niet nodig om Nederlands te leren; de jongere generatie kijkt hier dan toch anders tegen aan.


Die generatie dacht dat ze tijdelijk in Nederland waren, ze waren gastarbeiders. Ze zouden teruggaan naar hun geboorteland. Het was aanvankelijk ook de bedoeling dat vrouwen niet naar Nederland zouden komen. De man zou veel geld verdienen in Nederland en met dat geld een nieuw bestaan in het geboorteland opbouwen. Het pakte heel anders uit. Nederland was veel duurder dan gedacht en veel vrouwen kwamen toen naar Nederland maar wel met de gedachte weer terug te keren. Waarschijnlijk dachten ze waarom Nederlands leren als ik toch weer terug ga.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Sep 2008, 20:11

Dat kan best voor een aantal vrouwen zo geweest zijn, maar als je dit boek leest gold dat niet voor de vrouwen die daarin voorkomen. De schoonmoeder zegt op een gegeven moment dat ze helemaal geen behoefte heeft aan die taal, omdat er immers een kleine Turkse gemeenschap is. En die kan best een eigen cultuur handhaven.
Waarom ze niet van gedachten veranderen? Het is allemaal prima zoals het gaat, zolang ze al die familie hebben en er geen onenigheid ontstaat.
Maar hun kinderen moeten hier naar school, en zo sluipt onze cultuur toch langzaam binnen en kunnen die oudere vrouwen de jongere niet meer tegenhouden. Ze willen dat wel..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten