Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 30 Mei 2008, 16:58

De 21-jarige David Samuels is joods maar heeft het uiterlijk van een Marokkaan. Hij is een typisch 'ruikeluiszoontje', opleiding genoten op het Barlaeus Gymnasium, aan geld geen gebrek, een vriendin, Naomi, uit hetzelfde milieu en hij is opgegroeid in het deftige Oud-Zuid in Amsterdam waar 'Alleen maar nette mensen' wonen.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/robert-vuijsje

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 05 Mei 2009, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Debuutroman Robert Vuijsje wordt verfilmd

Berichtdoor Dettie » 03 Apr 2009, 10:03

Debuutroman Robert Vuijsje wordt verfilmd

IDTV gaat de debuutroman Alleen maar nette mensen van Robert Vuijsje verfilmen. Dit maakte zijn literair agent dinsdag 24 maart bekend. Een woordvoerster van IDTV Film bevestigde dat Vuijsje een filmcontract heeft getekend. Er wordt nog geschreven aan het script. Het is nog niet bekend welke acteurs zullen meespelen. De verfilming van Alleen maar nette mensen zal naar verwachting volgend jaar plaatsvinden.

Vuijsje werd maandag genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs. Een week eerder werd bekend dat hij tevens kans maakt op de Gouden Uil. Alleen maar nette mensen is het verhaal van David Samuels. Hij groeit op in het chique Amsterdam Oud-Zuid, zit op het Barlaeus-gymnasium en heeft verkering met Naomi; een meisje uit een elitair milieu. Als hij 21 wordt gaat hij op zoek. David is joods, maar ziet eruit als een Marokkaan. Hij ontwikkelt een sterke passie voor zwarte vrouwen met grote borsten en dikke billen en reist dagelijks af en aan naar de Bijlmer, om daar op zoek te gaan naar de intellectuele negerin.

(Bron: ANP)

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2009, 16:38

Hier kan je een interview beluisteren met Vuijsje

http://www.nrcboeken.nl/nieuws/lezen-cetera-live

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2009, 11:34

"Alleen maar nette mensen" is uit!

Een prachtig boek, zowel van vorm als inhoud! Het lijkt een oppervlakkig verhaal, maar er worden hoogst actuele thema's aangeroerd.

Jeannette


Dit schreef Jeannette bij het item 'De gouden uil'.

Oppervlakkig vond ik het niet, wel ranzig af en toe. (in de kelder met al die mannen)
Hij beschrijft de stereotypes, Surinaamse vrouwen zijn 'makkelijk'. De mensen uit Amsterdam-Zuid zijn bekakt en leiden hun gezapige leventje omringt door luxe en 'intelligente' mensen enz.
Tenminste hij beschrijft ze zoals deze mensen vaak gezien worden. Omdat hij een Marokkaans uiterlijk heeft kan hij ook de reacties daarop weergeven. Hij zoomt als het ware in op de houding van de doorsnee mens ten opzichte van bepaalde groepen.

Ik vroeg me af of een vrouw zo'n boek zou kunnen schrijven t.o.v. mannen, zonder het peil van Heleen van Rooyen te bereiken.

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 07 Mei 2009, 11:42

"Alleen maar nette mensen" lijkt een simpele roman.

Maar in mijn ogen is het een prachtige, gevoelige roman over onze multi-culturele samenleving en een adolescent op zoek naar zichzelf.

Ik vind de roman prachtig van vorm en inhoud. Vuijse geeft een rake typering van een joods milieu in Amsterdam Oud-Zuid en de rauwe werkelijkheid van de Bijlmerbewoners.

In een videofragment op YouTube zegt Vuijse dat het boek autobiografische elementen bevat. Hij komt zelf uit een joods milieu en woont in Oud-Zuid, een buurt waar alleen maar nette mensen, dus geen Marokanen wonen. Hij heeft zelf ervaren hoe het is als men denkt dat je als jood aangezien wordt voor Marokaan en er uit ziet of je niet uit de buurt komt.
Net als hoofdpersoon David uit Alleen maar nette mensen heeft Vuijsje heeft een voorliefde voor donkere vrouwen. Donkere vrouwen die bijvoorbeeld in de Bijlmer wonen, een wijk die een beetje als de onderkant van de maatschappij beschouwd wordt. Vuijsje kent de Bijlmer. Maar de roman is fictie, volgens Vuijsje.

Het boek bevat hoogst actuele thema's: onze huidige multi-culturele samenleving, cultuurverschillen tussen twee zeer uiteenlopende milieu's, een zoektocht van een adolescent naar de zin van het bestaan, en normen en waarden bij seksualiteit.

Het boek is opvallend goed geschreven en modern met chats en sms'jes.

In het boek komen nogal wat sekscenes voor. Volgens Dettie gaat Vuijsje hierin te ver. Mij heeft het niet gestoord. Wel heeft het mijn ogen geopend over de seksuele moraal van de door Vuijse getypeerde bevolkingsgroep in de Bijlmer.

Dettie, jij vindt het beste gedeelte van het boek het bezoek van de ouders van David aan de moeder van Rowanda. Die passage vind ik ook prachtig! Een scene waarin de cultuurverschillen tussen de twee milieu's duidelijk naar voren komen. (En zoals je het soms ook ziet in het tv programma Puberruil).

Ik vind dat Vuijsje humoristisch schrijft, en schitterende typeringen geeft. B.v.:
In de straat waar de ouders van Bas wonen, stonden meer jeeps dan normaal. Iedere karakteracteur in de betere Nederlandse speelfilm rijdt in een jeep. De Saab 9-3 Cabriolet die eigenlijk van mijn moeder was, maar waar ik in rondreed, moest ik om de hoek neerzetten. De ouders van Bas woonden in zo'n huis van drie verdiepingen in de Van Eeghenstraat.
De achtertuin, die aan het Vondelpark grensde, stond vol zogenaamde vrienden van de vader van Bas. Ze dronken champagne en aten toastjes met gerookte zalm. Alleen maar nette mensen.
De moeder van Bas was vroeg begonnen met champagne drinken, dus ze moest me aan iedereen voorstellen. De karakteracteur die in geen jaren meer een karakterrol had gespeeld stond er verlaten bij.


Toen Ik Jan Cremer verscheen waren er ook heel wat lezers die bezwaren hadden tegen de seks in het boek. En volgens mij was dat bij het verschijnen van Turks fruit ook het geval.

"Alleen maar nette mensen", een droomdebuut!

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2009, 11:49

In het boek komen nogal wat sekscenes voor. Volgens Dettie gaat Vuijsje hierin te ver. Mij heeft het niet gestoord. Wel heeft het mijn ogen geopend over de seksuele moraal van de door Vuijse getypeerde bevolkingsgroep in de Bijlmer.

Dan heb ik het verkeerd gezegd. Ik vond het ranzig wat er gebeurde, niet dat hij dat beschrijft. Ik dacht waarom laat die vrouw dat toe!
Zoals ik hierboven al schrijf, denk ik dat Vuijsje stereotypen heeft weergegeven, hoe er over bepaalde groeperingen gedacht wordt. Ik denk niet dat dit dé seksuele moraal is voor die bevolkingsgroep.

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 07 Mei 2009, 13:13

In een interview zegt Vuijsje dat zowel de mensen in het "kak" milieu als een lezeres uit de Bijlmer niet "blij" waren met zijn typering.

Herman Koch geeft in zijn boek ook een prachtige typering van een bepaald "gegoed" milieu. En van een sterrenrestaurant. Licht satirisch.

Zoiets doet Vuijsje naar mijn mening ook. Maar omdat de schrijver zelf afkomstig is uit een gegoed joods intellectueel milieu kàn hij daar over schrijver. Zoals Najib Amhali grappen over Marokkanen kan maken. En Leon de Winter over joden kan schrijven als in zijn boek Recht op terugkeer.

Het Bijlmermilieu ken ik niet. Maar Vuijsje kent het wel. Natuurlijk geloof ik niet dat alle jongeren dezelfde seksuele moraal hebben als de jongeren in Vuijsje's roman.

Maar denk jij dat hij wat hij in de boxen van de Bijlmerflats laat gebeuren, verzonnen heeft Dettie?

Als ik lees over de praktijken van lover boys bijvoorbeeld, kan ik ook nauwelijks geloven dat in ons keurig landje zoiets mogelijk is...

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2009, 13:41

Maar denk jij dat hij wat hij in de boxen van de Bijlmerflats laat gebeuren, verzonnen heeft Dettie?


Nee, dat zal best gebeuren maar ik kan me, net als bij die lover boys, niet indenken dat het constant gebeurt en zo doet Vuijsje het wel een beetje voorkomen.

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 07 Mei 2009, 15:26

Dettie schreef:
Maar denk jij dat hij wat hij in de boxen van de Bijlmerflats laat gebeuren, verzonnen heeft Dettie?


Nee, dat zal best gebeuren maar ik kan me, net als bij die lover boys, niet indenken dat het constant gebeurt en zo doet Vuijsje het wel een beetje voorkomen.



Zo heb ik dat niet ervaren! Op een gegeven moment knapt hoofdpersoon David ook op dat gedrag af en vertrekt.

Hij is afgeknapt op het intellectuele niveau van "zijn Zuid - Oost vrienden".
En volgens mij ook op hun seksueel gedrag.

Hij gaat op reis naar de VS, naar Memphis. Daar gaat hij op zoek naar donkere vrouwen met grote tata's. En hij ontmoet Rosalynn. Alhoewel Rosalynn een donkere huid heeft, beantwoordt zij niet aan zijn schoonheidsideaal van de donkere vrouw. Maar zij maakt wel veel indruk op hem!

Eindelijk een donkere vrouw die gestudeerd heeft en hem niet vraagt om geld voor de nagelstudio.

Een donkere intellectueel die eigenlijk niet verschilt van een blanke intellectueel.


Jeannette

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 15 Mei 2009, 16:43

Vuijsje heeft met zijn roman "Alleen maar nette mensen" niet de Libris literatuurprijs gewonnen.

Wel is hij van de 6 genomineerden de schrijver die de meest media aandacht krijgt!

Er is volgens mij geen tussenweg: of je vindt het boek vreselijk en stigmatiserend of je bewondert Vuijsje's kijk op de multi-culturele samenleving.

Vandaag staat er bijvoorbeeld weer een interessant artikel van Stine Jensen op de site van nrc.next.

Jeannette

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 15 Mei 2009, 17:29

Ontzettend veel reuring in de media inderdaad. Met héél veel emotie.
Ik heb het boek nog niet gelezen, dus ik ga in mening iedere keer met de laatste spreker die ik hoor mee.
om echt een mening te vormen moet je het boek toch zelf lezen denk ik. Ga ik uiteindleijk ook nog wel doen.

Willeke

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 23 Jun 2009, 14:11

Tja en ook hier is het boek alweer uit. En ook ik moet constateren dat ik het met "gemengde gevoelens" heb gelezen.
Het verhaal is origineel, verfrissend en leest als een trein, daar niet van, maar toch proefde ik ook wat puberale elementen en had ik door de korte, strak geformuleerde zinnetjes en hoofdstukken af en toe het idee dat ik een boek voor jongeren zat te lezen.
(Waarmee ik ook wil zeggen dat dit een boek zal zijn dat bij de schooljeugd ---zover er nog gelezen wordt---zeker al zal slaan).
Al met al een leuk, vlot te lezen boek, maar m.i. zeker geen Gouden Uil prijs of Librisnominatie waardig...
O ja en wat betreft die "ranzigheid" dat viel wel mee hoor, daar kon de generatie Wolkers, Cremer e.d. indertijd ook wel wat van...

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Jun 2009, 14:18

irene schreef:
O ja en wat betreft die "ranzigheid" dat viel wel mee hoor, daar kon de generatie Wolkers, Cremer e.d. indertijd ook wel wat van...

groetjes, irene


Nou ik dacht ik meld die 'ranzigheid' maar want sommige mensen houden daar totaal niet van om te lezen.

Ik vind het ook geen Gouden Uil waard. Het is meer het schokeffect dan het mooie schrijven, vind ik.

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 07 Okt 2009, 23:53

Gisteravond werd Robert Vuijsje in de Bibliotheek van Amstelveen geinterviewd door criticus Arjan Peters.

Arjan Peters stelde vragen over de achtergrond van Vuijsje: over zijn jeugd, studie en werk. Maar natuurlijk vroeg Peters naar de achtergrond van de tot standkoming van het boek Alleen maar nette mensen.

Vuijsje vertelde dat het zijn intentie was om een boek over de multi-culturele samenleving te schrijven, een anti-racistisch boek, met een fictieve hoofdpersonage en over groeperingen in onze samenleving die hij zelf kent; de joodse intellectuelen in Amsterdam Zuid, en de zwarten in de Bijlmer. Nadrukkelijk stelde hij dat het natuurlijk niet zo is dat alle mensen die tot zo'n groep behoren aan het beeld beantwoorden zoals dat in het boek geschetst wordt.

Een jaar na het verschijnen van het boek, dat bijna unaniem lovend besproken was in de media, kwam de roman op twee verschillende shortlists voor belangrijke literaire prijzen en opeens wilde iedereen deze romandebuut lezen.

Vervolgens werd Vuijsje, die een anti-racistisch boek geschreven meende te hebben, verweten een racist te zijn en ging de discussie niet meer over de inhoud van zijn boek.

Het was een hele bijzondere avond met twee hele interessante persoonlijkheden!

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Okt 2009, 08:41

jeannette schreef:
Vuijsje vertelde dat het zijn intentie was om een boek over de multi-culturele samenleving te schrijven, een anti-racistisch boek, met een fictieve hoofdpersonage en over groeperingen in onze samenleving die hij zelf kent; de joodse intellectuelen in Amsterdam Zuid, en de zwarten in de Bijlmer. Nadrukkelijk stelde hij dat het natuurlijk niet zo is dat alle mensen die tot zo'n groep behoren aan het beeld beantwoorden zoals dat in het boek geschetst wordt.


Vuijsje wilde een anti-racistisch boek schrijven, dat heeft hij qua 'rassen' ook gedaan. Hij dikte alles erg aan, zoals de champagnedrinkende, in grote jeeps rijdende, blabla kakmensen uit Amsterdam Zuid en de stereotypering van de zwarte en Marokkaanse mensen.
Maar hij had zelf toch wel kunnen bedenken, en ik denk ook dat hij dat heel goed weet, dat deze mensen niet kritiekloos zullen blijven. Volgens mij is dit boek ook wel geschreven met het (bewuste) doel om op te vallen. En dit laatste kan zowel positief als negatief opgevat worden.

Het lijkt me inderdaad wel een heel bijzondere avond Jeannette.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2011, 16:31

Annet Malherbe en Jeroen Krabbé in Alleen maar nette mensen

AMSTERDAM - Annet Malherbe en Jeroen Krabbé zijn volgend jaar te zien in de verfilming van de bestseller Alleen maar nette mensen van auteur Robert Vuijsje.
Dat maakt de schrijver donderdag bekend op een persbijeenkomst in Amsterdam.
Malherbe en Krabbé nemen de rollen op zich van de ouders van hoofdpersoon David, gespeeld door Geza Weisz. Weisz was eerder te zien in onder meer Sterke Verhalen en Happy End.
De rol van de 'donkere schone' op wie David verliefd wordt, wordt gespeeld door de nog onbekende Imanuelle Grives.
De opnames van Alleen maar nette mensen lopen van 4 september tot half oktober. De film is vanaf 1 maart volgend jaar op het witte doek te zien.

Controverse

Alleen maar nette mensen speelt in zowel het chique Amsterdam-Zuid als in de Bijlmer. Vuijsje (1970) vertelt in zijn roman over een joodse jongeman uit Amsterdam die vaak voor een Marokkaan wordt aangezien.
Hoofdpersonage David heeft een voorliefde voor donkeren vrouwen met "stevige borsten en billen". Het boek riep na zijn verschijning in 2008 controverse op. Vuijsje schetst hoe verschillende milieus in de hoofdstad uiteen kunnen lopen en stipt problemen aan uit de multiculturele samenleving.

Bron: nu.nl 1 september 2011

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 01 Sep 2011, 17:41

Het was (voor mij|) niet te lezen. Zou het wel te bekijken zijn?

Marijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 Jan 2012, 10:47

Re: Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Berichtdoor Marijn » 30 Jan 2012, 10:57

Terwijl ik het boek las, vond ik dat hij de vooroordelen soms wat extra in de verf zette. Misschien was dit nodig om zijn boodschap duidelijker over te brengen, maar ik vond het wat te expliciet naar voor gebracht. Ik denk niet dat ik de film zal bekijken op basis van wat ik gelezen heb.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Berichtdoor WilV » 30 Jan 2012, 15:42

Hallo Marijn, welkom hier!

Ja dat vond ik ook, dat hij het soms wat té erg uitvergrootte.
Ook daardoor bracht dit boek zoveel comotie te weeg denk ik. Het werden stereotypen.

Groeten Willeke

Marijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 Jan 2012, 10:47

Re: Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Berichtdoor Marijn » 30 Jan 2012, 15:55

Bedankt!
Misschien heeft Robert Vuijsje er eigen ervaringen in geweven, dat zou ook kunnen. Ik weet natuurlijk niet in welk milieu hij is opgegroeid of in welke omstandigheden hij leeft/leefde. Misschien wordt hiervoor in de film een plaatsje voorzien om zijn persoonlijkheid wat aan te kaarten. Zodat we een mentale schets kunnen maken waarop dit is gebaseerd.

-Marijn

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Berichtdoor WilV » 30 Jan 2012, 17:44

Het boek is voor een deel op hemzelf en zijn voorliefde voor zwarte vrouwen gebaseerd. Ook het milieu waaruit hij komt heeft grote overeenkomst met dat van hem zelf.
In zijn nieuwe boek, wat net uit is, is dat ook zo begreep ik uit een interview in de Volkskrant zaterdag.

Groetjes Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2012, 18:23

Marijn schreef:Bedankt!
Misschien heeft Robert Vuijsje er eigen ervaringen in geweven, dat zou ook kunnen. Ik weet natuurlijk niet in welk milieu hij is opgegroeid of in welke omstandigheden hij leeft/leefde. Misschien wordt hiervoor in de film een plaatsje voorzien om zijn persoonlijkheid wat aan te kaarten. Zodat we een mentale schets kunnen maken waarop dit is gebaseerd.

-Marijn


Welkom Marijn,

Ja zoals Willeke al schrijft heeft Robert Vuijsje zijn eigen ervaringen erin verweven. Hij groeide op in het chique Amsterdam-Zuid, maar zag er uit als een Marokkaan en werd vaak ook zo behandeld. Hij heeft ook aangegeven dat hij valt op negerinnen met grote bor.sten (de punt in het woord is vanwege de spam) én dat het boek op eigen ervaringen gebaseerd is. Hij benoemt alles wel erg expliciet, vooral wat er gebeurde in de garage in de Bijlmer vond ik persoonlijk wel erg ver gaan, alsof het heel gewoon was wat daar gebeurde. Hij vroeg natuurlijk wel om reactie met zijn boek. Je kunt zulke dingen ook heel anders beschrijven en hij koos voor deze toch wel provocerende manier.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Berichtdoor Renate » 31 Mei 2017, 11:19

Ik heb het boek liggen en ik ben wel benieuwd. ik heb indertijd het Sinterklaasfeuilleton over dezelfde figuren gelezen en lees altijd z'n interviews in De Volkskrant. Er is ook nog een soort relletje geweest over het feit dat hij die interviews deed, terwijl iemand van mening dat ze niet door een 'blanke', maar door een allochtoon hadden moeten worden geschreven, waarop hij opmerkte dat hij als Jood, natuurlijk net zo goed te maken had gehad met discriminatieleed van z'n voorzaten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2017, 11:22

Oh ik ben ook benieuwd hoe jij dit gaat vinden Renate. Ik wacht in spanning af ;-)

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Berichtdoor Renate » 22 Jun 2017, 10:34

Tot nu toe bevalt het boek me wel. Hij schrijft ook interessante dingen over vooroordelen die in verschillende kringen leven.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten