Therese Major: De duik (12 +)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Therese Major: De duik (12 +)

Berichtdoor Marjo » 11 Mei 2008, 09:52

Verhaal over een jongen die gehandicapt raakt. Ik vind het een mooi boek, door de manier waarop het verteld wordt.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/therese-major
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2008, 16:22

Lijkt me toch wel een aangrijpend verhaal Marjo.
Ik dacht eerst dat het non-fictie was maar het staat overal als fictie.
Is het een waar verhaal dat in 'roman'vorm is gezet?

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Mei 2008, 16:59

Een waar verhaal? Geen idee, het staat nergens in het boek. Maar natuurlijk gebeuren zulke dingen regelmatig. Helaas.
Het is ook wel aangrijpend, maar het wordt niet 'sentimenteel' gebracht. Zelfs het slachtoffer blijft optimistisch klinken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2008, 17:23

Dit staat bij kidsweek

Dit waargebeurde verhaal wordt verteld op de eerste pagina's van De duik van Thérèse Major, maar iets anders dan het hier staat. Major interviewde alle betrokkenen en gaf hun woorden letterlijk weer. Er staat 'Martijn': en dan wat Martijn zegt, enzovoort. Zo leest het als een uitgeschreven tv-documentaire over Peter en zijn omgeving, levensecht en rauw. Major is de zwijgende documentairemaakster die alles filmde, selecteerde en achter elkaar monteerde.

Lange wandelingen
Door die rechtstreekse manier van vertellen zit er vrijwel geen afstand meer tussen lezer en vertellers. Het is hun verhaal, in hun eigen woorden, die soms zoekend en stamelend overkomen, zo eerlijk en oprecht als maar kan. Het grootste deel van het boek beschrijft Peters leven ná het ongeluk. De revalidatie komt aan bod, de terugkeer naar huis en de vraag of het zo had móeten zijn. Even eigenaardig als aangrijpend is het hoofdstuk over lange wandelingen die Peter vlak voor het ongeluk maakte - alsof hij wist dat hij niet lang meer te lopen had.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten