Harry Oltheten: Wit licht (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Harry Oltheten: Wit licht (debuut)

Berichtdoor Marjo » 22 Apr 2008, 13:49

He, wat jammer dat het uit is..dus ben ik maar alvast weer vooraan begonnen. Het is prachtig. Deed me denken aan H M van den Brink, vanwege de stijl. Niet het verhaal, dat zeer zeker niet!

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/harry-oltheten

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2008, 16:06

Je maakt me erg nieuwsgierig Marjo, zo'n enthousiast verslag en qua stijl vergelijken met Over het Water...
Gelukkig kan ik het binnenkort ook lezen.

Groetjes
Dettie

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 22 Apr 2008, 17:15

Nou dit lijkt me ook fantastisch mooi boek. Ik houd me ook aanbevolen om het te lezen.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jun 2009, 08:49

Ik heb het boek nu uit en je verrast me telkens weer Marjo.
Wat maakt voor jou het verschil met een boek als Zwerver? De taal in dit boek?
Dit boek gaat over een man die zichzelf totaal kapot drinkt, hij leeft van fles naar fles, dat is het allesoverheersende.
In het boek Zwerver was ook een man die veel dronk en over zijn leven vertelde, persoonlijk vond ik die taal poëtischer dan in dit boek.
In dit boek heeft de man door geluk nog een huis en zit zijn tijd uit in een winkeltje waar hij ook gewoon doordrinkt.
In dit geval laat de hoofdpersoon wel merken dat hij een beter, vrij luxe, leven heeft geleid en een vrouw had die hem bedroog. In Zwerver had de vrouw zelfmoord gepleegd en was de man daardoor van de rel geraakt. Het verhaal van Zwerver raakte mij dieper, was rauwer, echter dan dit boek. Eigenlijk vond ik Zwerver meer een heer dan deze man.
Deze man scheldt, vloekt, kotst overal, is onbeschoft en in Zwerver probeert diegene nog enige waardigheid te tonen.
Ik ben er echt benieuwd naar waarom je het een wel mooi vindt en het ander niet.

Harry Oltheten heeft de man wel levensecht neergezet, je ziet hem door de straten scharrelen, maar wat ik wel vond is dat er erg veel toevalligheden waren. Zijn ex die hij tegenkomt, de man van Imma, de vrouw, een ex liefje, in de winkel die hem opzoekt...
Het is iemand aan de zelfrand van de maatschappij maar het échte zoals in Zwerver weet Oltheten niet neer te zetten. Hooguit hoe een zware alcoholist zich lichamelijk voelt, wat ook keer op keer verteld werd. Ik werd op het laatste een beetje misselijk van al het oprispende zuur en gestoorde ingewanden. In dit boek doet de man het zichzelf aan, hij weet dat hij teveel drinkt en weet dat hij moet stoppen wil hij het redden, hij doet alles zichzelf aan, is ook erg met zichzelf bezig en hoe hij er uit ziet en ik lees toch steeds zelfmedelijden.
In Zwerver is de man ontredderd, kapot, lees je wat er echt in hem omgaat.

Bij H.M. van den Brink was het juist het ingetogen verhaal, het stille, wat mij raakte. Dat vind ik in dit boek niet.
Ik vond het geen slecht boek, zeker niet, maar als verhaal vond ik dit boek niet overtuigend. Sorry.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Jun 2009, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Jun 2009, 13:14

Ha nou ja, als iedereen die het niet met mij eens is zich moet verontschuldigen!!
Het is al lang geleden dat ik dit boek las, maar ik weet dat ik het wilde herlezen. Dat zal niet vanwege het verhaal zijn, daar heb je vast een punt (dat ik al verwachtte, ha!). Het was de manier van schrijven, die mij aanstond.
Ik heb diverse zinnen aangehaald in mijn verslag. Die vormen de reden dat ik dit boek zo mooi vond.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2009, 13:44

Ik heb het boek nu voor de tweede keer gelezen.
Wat ik wel mooi vind is de grote liefde die Rob de Keizer voelt voor zijn 'Jean' . Hij wil haar echt helpen, echt redden, in hoeverre dat kan met dat benevelde hoofd van hem.
De 'lelijke' verpleegster in het ziekenhuis vind ik ontroerend, zij is degene die precies begrijpt wat Rob de Keizer voelt, een enorme eenzaamheid, want zij voelt die ook.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 16 Sep 2009, 20:08

Ik was ook niet kapot van het verhaal. Te veel toevallige ontmoetingen en een raar einde. De schrijfstijl vond ik wel erg goed, maar het verhaal dus minder. Een gelijkenis met Over het water zag ik niet. Net wat Dettie zegt, de verstilde sfeer van dat boek was zo mooi. Die sfeer vind ik in Wit licht niet terug. De langzaam neerwaartse gang van Rob vond ik knap neergezet. Het lijkt me dat dat zo gaat bij een alcoholist.
Al met al ben ik dus niet laaiend enthousiast. :?

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Sep 2009, 08:29

Voor mij zit die sfeer er wel in. Dus denk ik dat we het als we het over de sfeer hebben , het ook al niet over hetzelfde hebben. Nu is dat ook reuze moeilijk te definiëren, het is een gevoel.
Natuurlijk is het verhaal achter die sfeer heel anders, dat zal het verschil wel geven dan?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Sep 2009, 11:31

Misschien bedoel je het in zichzelf gekeerde wat beide 'hoofdrolspelers' hebben Marjo?
In zowel Over het Water als in Wit licht zijn vooral de gedachten van de beide mannen te lezen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Sep 2009, 20:09

Dat zal het wel zijn. Ik ben nog bezig met een verslag over net zo'n boek. Introspectief noem ik het, en ja, daar houd ik van.
Maar wat bedoelen jullie dan??


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten