Paulo Coelho: Elf minuten

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Paulo Coelho: Elf minuten

Berichtdoor Marjo » 01 Dec 2004, 22:38

Ok, niet het esoterische gezweef zoals ik dat van een ander boek van Coelho kende, maar vanaf het begin wel doorspekt met irritante "wijze lessen"..
Voor wie het verhaal niet kent: Maria, een mooie Braziliaanse laat zich
verleiden om naar Geneve te gaan, en raakt daar in de prostitutie verzeild.
Niet aan de straat overigens, maar keurig in een nachtclub. Na een paar verkeerd gevallen (van een mug een olifant, naar mijn idee) ervaringen met jongens, heeft ze besloten niet meer verliefd te worden. Ze geeft haar lichaam voor de technische liefde: alleen sex, zonder gevoelens.
Tot ze een schilder ontmoet, die net als zij op zoek is naar de ware liefde.
Waarom die zoektocht langs sadochisme en masochisme moet gaan is mij niet duidelijk. En het zijn geen onderwerpen waarover ik wil lezen. Dicht dat boek.
Marjo

Tot zo'n 150 pagina's ben ik gekomen, toch op de helft van het boek. Maar het is mijn soort boek niet. Toch schijnt men hier lyrisch over te zijn. Wie kan mij vertellen waarom?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Dec 2004, 23:28

Ik heb wel andere boeken van Coelho gelezen en was daar diep onder de indruk van.
Vooral Veronika besluit te sterven vond ik prachtig.
Die Veronika wil zelfmoord plegen maar ze komt bij in een psychiatrische inrichting. De dingen die ze daar ziet en beleeft maken dat je je af gaat vragen wie is er nu gek? Coelho gaat vrij ver in zijn gedachten weergeven, misschien dat dat je tegenstaat?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2004, 13:26

De manier waarop..in "Elf minuten" wordt het verhaal steeds onderbroken door dagboekstukjes van de hoofdpersoon, waarin ze alles op een rijtje zet. Op een moraliserende toon. Dat staat me tegen! Ik ken dat boek waar jij het over hebt niet, maar er zijn nu al twee boeken van die schrijver die ik niks vind..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2004, 13:53

Ik had Elf minuten hier nog liggen marjo en ben er gelijk in begonnen.
De omslag in het verhaal komt eigenlijk op het moment dat ze die schilder ontmoet. Dan begint het meer filosofische/wijze lessen gedeelte. Ben nu op blz 143 maar ben nog geen masochisme tegengekomen. Als ik het uit heb kom ik er op terug.

Groetjes
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Dec 2004, 16:55

En het boek is uit.
Dit vond ik ervan....

http://www.leestafel.info/paulo-coelho

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 02 Mei 2009, 16:43, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Dec 2004, 11:20

Dus ook niet gelukkig met de tweede helft, Bernadet?
En wat de "boodschap" van Coelho betreft: ik krijg de kriebels van zgn boodschappen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2004, 14:14

Ik stoor me niet aan de seksuele beschrijvingen maar ik vond het verhaal in z'n geheel slecht, bijna een flodderromannetje.
Paulo Coelho heeft altijd wel dat hij iets mee wilt geven om over na te denken in zijn boeken maar dit keer vond ik het een behoorlijk geneuzel. Ook de bibliothecaresse speelde een vreemde rol in het boek, later, bijna op het eind krijg je ineens haar verhaal te horen. Bijna als de schooljuffrouw die meisjes voorlichting geeft. Nee dit boek hoeft van mij niet, mag weg of zo.

Bernadet

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 09 Jul 2006, 21:01

bij het neuzen in het archief ben ik op dit boek gestuit, en ik geef jullie volmondig gelijk. wij hebben ooit met een groep jongeren het beroemde "de alchemist" gelezen, en ik herinner me dat ik het niet slecht vond, al is het een beetje langs me heen gegaan. maar later op reis heb ik dan een franse versie van "de vijfde berg" gekocht en daarvan was ik dan weer erg onder de indruk, waardoor ik toch heel wat van zijn boeken heb gelezen.

maar zijn wijze lessen mag hij eigenlijk houden, hij legt het er vaak een beetje al te dik op. ik vind dat "elf minuten" een beetje uit het rijtje stapt, maar de moraal is ook hier met dikke klodders aangebracht en inderdaad, het heeft veel weg van een stationsromannetje. ik begrijp ook niet waarom iedereen hier zo weg van was...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2006, 21:41

De alchemist en Veronika besluit te sterven vond ik wel mooie boeken maar Elf minuten vond ik echt een draak van een boek.

Bernadet

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 09 Jul 2006, 21:48

Elf minuten is het enige boek tot nu toe, dat ik van Coelho gelezen heb.
Blijkbaar is dit een verkeerde keuze geweest. Sinds dat boek voel ik me niet geroepen om meer boeken van hem te lezen.

Groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2006, 22:29

Ja Elf minuten was echt ene misser in mijn ogen. De alchemist is een leuk verhaal, apart ook en Veronika besluit te sterven vond ik zijn mooiste boek. Ook een apart soms zelfs een beetje vreemd boek maar toch heeft het iets. Het bleef lang hangen en ik heb er daarna ook lang over na lopen denken. Heel korte samenvatting : Wie is er nou gek?
En daar kan je het mee doen ;)

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 29 Aug 2006, 20:28

Dit boek heb ik niet eens uitgelezen. Het begon heel interessant, en de eerste vijf of zes hoofdstukken wisten me nog wel te boeien, maar toen haakte ik af. Wel zag ik het allemaal duidelijk voor me, bijvoorbeeld die scene waarin ze langs het water loopt, maar het bleef allemaal te schrijverig, te on-echt. Ik had er meer van verwacht, vooral na alle aandacht die dit boek kreeg.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2006, 08:20

Je hebt ook niets gemist door het niet uit te lezen.

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 30 Aug 2006, 12:12

Daar ben ik het niet mee eens. Zelfs al is het boek matig of slecht, ieder boek is weer een nieuwe (lees)ervaring.
groeten,
Roel

Bernadet schreef:Je hebt ook niets gemist door het niet uit te lezen.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2006, 12:33

Ieder boek is weer een nieuwe leeservaring, dat klopt, maar als een boek je tegenstaat en het verhaal dermate voortkabbelt dan hoef je het toch niet uit te lezen? Dan is je leeservaring toch dat dit de moeite van het uitlezen niet waard is?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Aug 2006, 13:41

Ik ben het helemaal met je eens Bernadet! Waarom tegen heug en meug in doorworstelen, terwijl je al lang weet dat het niets worden zal?

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 30 Aug 2006, 16:31

Dat vind ik ook. Er zijn zoveel goeie boeken. Die blijven dan ongelezen, omdat jij tijd zit te verspillen aan iets wat je niet de moeite waard vindt. Dat is toch doodzonde :roll:

Lex
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 Mei 2016, 21:46

Re: Paulo Coelho: Elf minuten

Berichtdoor Lex » 07 Mei 2016, 22:03

Ik vond het een super verhaal om over te schrijven maar de uitwereking mocht in mijn ogen toch iets anders.
Het tweede deel van het boek heeft me teleurgesteld en vond ik wel jammer...
Het boek heeft wel een paar mooie en emotionele gebeurtenissen zoals Veronika dat beslist om uit het leven te stappen.

Paulo Coelho had de spanning mogen uitrekken tot en met het tweede deel van het boek zodat het lezen vlotter ging .


Ik vind persoonlijk dit boek geen aanrader en vond het zeer moeilijk om uit te lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paulo Coelho: Elf minuten

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2016, 10:00

Dag Lex, welkom hier op het forum.
Zoals hierboven al gemeld staat vond ik zelf het boek niet geweldig. Dit staat in mijn recensie:

"Toch kreeg ik regelmatig het gevoel dat ik een veredelde bouquetreeks aan het lezen was maar dan met de nodige portie sex erin. Het is meer een opsomming van alle sek.suele mogelijkheden opgehangen aan het nogal saaie verhaaltje van: meisje ontmoet lieve aardige man, maar daar is de knappe bruut en relatie met lieve man lijkt toch minder tot het meisje inziet dat de lieve man toch de ware is. Ik vraag me af of dit boek ook zo de hemel is was geprezen als onbekend was dat Paulo Coelho dit had geschreven."

Zelf vond ik al die uitprobeersels op sek.sueel gebied niet veel aan om te lezen. Coelho wilde laten zien dat vrouwen ook sek. suele gevoelens en voorkeuren hebben, net als mannen, maar het werd meer een opsomming van mogelijkheden waarover Maria dan weer schrijft in haar dagboek.

(Veronika hoort in een ander boek thuis - Veronika besluit te sterven - wat ik wel heel erg mooi vond.)

Dettie

glenndeploey
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 Mei 2016, 18:56

Re: Paulo Coelho: Elf minuten

Berichtdoor glenndeploey » 08 Mei 2016, 18:59

Het is de eerste keer dat ik een boek lees van Paulo Coelho en ik vond het boek elf minuten een zeer goed boek.

glenndeploey
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 Mei 2016, 18:56

Re: Paulo Coelho: Elf minuten

Berichtdoor glenndeploey » 09 Mei 2016, 19:56

Het is de eerste keer dat ik dit boek lees, ik wil zeker en vast nog boeken lezen van deze schrijver. De pluspunten aan dit boek vind ik dat het een spannend verhaal is waar toch ook romantiek in voorkomt. Het nadeel van dit boek is dat het moeilijk is om in het verhaal te komen maar eens je in het verhaal zit begrijp je het verhaal beter.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten