Alicia Erian - Niets blijft onder ons

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Alicia Erian - Niets blijft onder ons

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2008, 11:10

De openingszin: kort, krachtig en nogal recht door zee nodigt een ieder uit om het verdere verhaal in een adem uit te lezen:

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/alicia-erian

irene
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Mar 2008, 11:36

Zonder al te veel van je verslag te willen lezen (want misschien lees ik dat boek ook nog) vraag ik me nu toch af of het gelijkenis heeft met 'een verhaal uit de stad Damsko' Daar gaat het ook over eenzaamheid, niet kunnen meedoen aan de maatschappij, omdat je bagage je niet de juiste dingen heeft meegegeven om tegen de wereld opgewassen te zijn. Is dit ook zo'n boek Irene?

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 19 Mar 2008, 11:54

Het boek dat jij hier noemt ken ik niet Marjo.
Dit verhaal lijkt me totaal anders; een enigszins provocerend boek.
Door de eenzaamheid van de hoofdpersoon en haar groeiende frustratie over de tegenstrijdige regels van haar (gescheiden) ouders komt zij tot een uiterst rebels en gevaarlijk en zorgwekkend gedrag. De nadruk in dit boek ligt met name op de seksuele obsessie die zij heeft voor haar buurman, een ex-militair.

Overigens dacht ik in eerste instantie een chicklit-achtig boek in handen te hebben. Niets is minder waar. Het verhaal spookt nog steeds rond in mijn hoofd, vooral als je ergens leest dat dit toch wel gedeeltelijk autobiografisch is...

groetjes, irene

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Mar 2008, 12:05

Wat je hier zegt: "door eenzaamheid en frustratie komt ze tot een uiterst zorgwekkend gedrag" dat geldt dus voor de hoofdpersoon in mijn boek ook. Ik zal het gewoon toch zelf moeten lezen om te zien of er gelijkenis is.
Ik weet nog niet of ik dat wel wil, want ik word hier zo somber van..

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 15 Jun 2008, 14:56

Na het lezen van jouw recensie Irene, heb ik "Niets blijft onder ons" uit de bibliotheek gehaald. Wat een prachtig boek! Ik heb het achter elkaar uitgelezen. Het is inderdaad een roman die je niet zo snel vergeet!

Ondanks het feit dat de gescheiden ouders van Jasira, de hoofdpersoon in dit boek, een verschillende culturele achtergrond hebben, hebben zij gemeen dat zij jaloers zijn wanneer hun nieuwe partner belangstelling voor hun dochter krijgt. Ook hebben zij beiden geen aandacht en liefde voor hun opgroeiende dochter. Wanneer Jasira voor het eerst ongesteld wordt, belt zij haar moeder. "Neem een maandverbandje en zeg het tegen je vader. Hij weet wat ongesteld zijn is", antwoordt de moeder. Wanneer haar vader thuis komt vertelt Jasira hem dat ze ongesteld is geworden. "Wat heb je nodig, moet je naar de winkel? Maar je mag geen tampons gebruiken tot je getrouwd bent. Begrijp je goed wat ik zeg?" Ja, antwoordde Jasira, maar ze begreep het niet...
De vader vindt het comfortabele maandverband dat de verkoopster aanprijst te duur en zegt Jasira op de terugweg naar huis dat ze het maandverband maar zelf moet betalen voortaan...

Logisch dat Jasira met zulke ouders blij is met elke affectie die ze krijgt!

Waar heb jij gelezen dat het boek autobiografische elementen bevat, Irene?

Niets blijft onder ons is verfilmd onder de titel: Towelhead. Ik ben benieuwd of de film ook in Nederland wordt uitgebracht.

Jeannette
Laatst gewijzigd door jeanette op 16 Jun 2008, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2008, 15:21

irene is op vakantie dus het kan even duren voor ze antwoord geeft jeanette.

Groetjes
Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 15 Jun 2008, 23:26

Dank je Dettie! Goed dat ik weet dat het even kan duren voor er een antwoord op mijn vraag komt.
groetjes,

Jeannette


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten