Patricia Reilly Giff - Het lied van Nory Ryan (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Patricia Reilly Giff - Het lied van Nory Ryan (12+)

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2004, 14:50

Het aangijpende verhaal over de Ierse hongersnood.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/patricia-reilly-giff

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Jun 2010, 11:00, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Dec 2004, 22:38

Uit!
Inderdaad aangrijpend, maar ook een tikje te dramatisch, typisch Amerikaans vind ik dit.
Maar de moeite waard..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Dec 2004, 13:43

Waarom vond je het typisch Amerikaans Marjo?
Je kon merken dat het een kinderboek is aan het taalgebruik maar ik kon het niet echt typisch Amerikaans vinden, terwijl ik dat toch wel gauw heb bij Amerikaanse schrijvers.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Dec 2004, 16:11

Het dramatische van het boek, en dat het natuurlijk goed aflopen. Daar hebben Amerikanen meer last van dan Europeanen. En die laatste zijn meestal ook nuchterder.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Feb 2005, 12:27

Hartverscheurend boek.
In een r u k uitgelezen. kom er nog op terug.

Groetjes. Tiba.
Laatst gewijzigd door tiba op 10 Feb 2005, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Feb 2005, 14:39

Ja ik vond het ook hartverscheurend Tiba. Vooral die landheren! Onbegrijpelijk hoe keihard die mensen waren. Trokken zich nergens wat van aan. Alles was eigenbelang. Zo schrijnend; mensen kwamen om van de honger en hij wilde land om zijn schapen te laten grazen!! schapen nog wel, eten voor de hongerende mensen. Ongelooflijk!

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Feb 2005, 01:03

Marjo schrijft:

Inderdaad aangrijpend, maar ook een tikje te dramatisch



Het is natuurlijk dramatisch, Marjo. Maar ik vond de dramatiek heel goed gedoseerd. Heel goed en helder en boeiend geschreven ook. Het grijpt naar de keel en toch is het nergens oversentimenteel.
De personages zijn goed getekend: Nory en haar zussen Maggie en Celia (gezien door de ogen van Nory), haar vriendje, de kruidenvrouw.
De manier ook waarop je iets over het verleden leert (haar overleden moeder, de zoon van het kruidenvrouwtje)...het wordt er allemaal heel vloeiend in verwerkt. Het verhaal steekt zo goed in elkaar! Je hoort er me geen kwaad woord over zeggen.
Zefs de inleiding is prachtig!
Het loopt goed af, zeg je. Nou ze overleven, voor de rest kun je slechts raden of ze het er in Amerika goed vanaf zullen brengen. Voor mij is het eerder een open eind.

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Feb 2005, 10:55

Ach Tiba, ik ben nu eenmaal niet zo dol op dat dramatische, iets persoonlijks denk ik. Ik heb het einde niet precies meer voor ogen: ze zijn weer herenigd, ze gaan naar waar ze willen gaan , dat is iets meer dan alleen maar overleven toch?
Wanneer is een boek ten einde, dat is iets wat ik me wel vaker afvraag. Hoe ver moet een schrijver gaan? Ik zal er toch eens op gaan letten: wanneer een schrijver stopt, wanneer hij het genoeg vindt..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 15:32

Ze zijn weer herenigd? Dat kan je aannemen maar ik vond het ook eerder een open einde.
Ze gaan waar ze willen gaan? Juist niet, ze moeten wel, willen ze niet omkomen van de honger.
Ik vond het boek niet superdramatisch, het verhaal op zich is dramatisch vanwege de ellende maar het was niet dramatisch geschreven.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Feb 2005, 15:45

Ergens in het boek is de beslissing genomen dat ze naar Amerika gaan, en dat doen ze. Het kan best zijn dat ze liever in Ierland bleven maar dat is de vraag hier niet. Het boek gaat mede over die beslissing: naar Amerika, en dat gebeurt, dus er is een einde aan gebreid. Als Nory op pad gaat naar de haven, dan ontmoet ze toch haar vader en broers daar weer? Heb ik dat nou zo verkeerd onthouden?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 15:52

Dat weet ik ook niet precies meer. Ik dacht dat vader en broer al in Amerika zaten maar dat kan Tiba ons vast vertellen....

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Feb 2005, 22:01

Nory wacht de hele tijd op nieuws van haar vader die op zee is om te vissen en geld te verdienen voor de pacht. Hij komt maar niet thuis en is weken langer weg dan ze verwachten. Leeft hij nog wel?
Haar twee oudere zussen zijn al vertrokken, zij blijft alleen achter met haar kleine broertje. Ze trekken bij Anna, het kruidenvrouwtje in. Wanneer ook haar buurjongen en vriendje met zijn moeder vertrekt, geeft ze haar broertje mee met hen in de hoop dat ze in de havenstad haar vader zullen ontmoeten. Kort daarop brengt een man 2 tickets van haar vader voor de overtocht naar Amerika. Ze weet dus dat haar vader nog leeft en in de haven op haar wacht. Ze besluit de tocht naar de haven aan te vatten.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 22:19

Oh toch in de haven. Ik had in mijn hoofd dat hij al in Amerika zat.

bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 12 Feb 2005, 20:54

Zat nog even te denken, Marjo, over het feit dat je vond dat het zo typisch Amerikaans was en goed afliep (we hadden het er nog over in de chat).

Je hebt dus wel voor een deel gelijk. Het positieve: Nory zal haar vader terugvinden in de haven en naar Amrika kunnen vertrekken, ook het kruidenvrouwtje zal het overleven want dankzij een kruidendrankje voor de landheer, krijgt ze van de rentmeester haar hond terug (die een bijrol heeft) en nieuwe pootaardappelen.
Anderzijds:
Of de familie elkaar in Amerika vindt en daar een mooie toekomst opbouwt, kun je maar gissen, toch een open eind dus.
Het kruidenvrouwtje blijft eenzaam achter, heeft gelukkig wel haar hond terug....

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Feb 2005, 21:53

Natuurlijk weet je niet hoe het verhaal verder gaat, dat weet je bij geen enkel boek. Maar het onderwerp van "het lied.."is in mijn ogen de hongersnood, en daar komt dus netjes een einde aan want ze verlaten Ierland waar de honger heerst.
Je had een vervolg kunnen krijgen, vergelijk de boeken van Frank McCourt, maar voor mijn gevoel was dit boek afgerond.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 12 Feb 2005, 22:04

Kan ik niet veel tegenin brengen :) . Bernadet misschien?

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Feb 2005, 22:06

Hoeft toch niet. We mogen gerust van mening verschillen...

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 12 Feb 2005, 22:22

Ja hoor :D .
Zat er nog aan te denken dat doordat Bernadet en ik ons nogal inleven in een boek, een einde als "kind vindt vader terug en ze kunnen weg uit Ierland" voor ons nog niet dé oplossing is....
want loopt het verder wel goed met hen af? Moet Dettie zelf wel eens zeggen.
Overiges heb je gelijk met "de hongersnood" is voorbij (waarschijnlijk toch).

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Feb 2005, 22:51

Nee dat is niet dé oplossing!
Bij mij spookt er dan door m'n hoofd hoe gaat het verder met Anna, het kruidenvrouwtje, zij blijft achter. Slijt zij haar dagen dan in eenzaamheid? Ze had al een zoon verloren en nu gaat Nory ook nog eens weg.
Hoe gaat het verder in Amerika? Vinden ze werk? Krijgen z edaar een beter leven enz.
Hoe gaat het met de overige bewoners van dat dorp? Sterven zij wel de hongerdood?

Buiten het boek om denk ik: Zijn die Engelsen nog gestraft voor hun genadeloze houding? Het was gewoon moorden wat ze deden.

Voor mij heeft het boek dus een enorm open eind. Het is niet "En ze leefden nog lang en gelukkig.....".

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Feb 2005, 16:03

Wanneer is een boek dan af, Bernadet? Wanneer is het einde "dicht"? Nooit toch? Er zijn altijd losse eindjes. Bij ieder boek volgens mij.
Noem eens een boek dat volgens jou 'af' is..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2005, 10:36

De meeste chick-lits zijn af. Daarom vind ik er waarschijnlijk ook niets aan. Ik vind het juist wel prettig als je een boek leest waar je nog verder over na kan denken.
Misschien zijn thrillers ook wel af. Maar dat weet ik niet zeker omdat ik ze te weinig lees.

Bernadet


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten