Karel ten Haaf: Steppen zonder autoped

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Karel ten Haaf: Steppen zonder autoped

Berichtdoor Marjo » 24 Nov 2004, 16:41

Geen reisverhaal staat er op de flap.
De titel lijkt me een grapje, de steppen van Mongolie waar het dus niet om gaat in het boek.
Aardig boek, misschien kan die ten Haaf het toch wel..en was Bokkenvla een vergissing..

Lees verder... http://www.leestafel.info/karel-ten-haaf

Marjo
Laatst gewijzigd door Marjo op 05 Mei 2009, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2004, 13:03

Steppen zonder autoped vind ik wel een grappige titel eigenlijk.

Pitigrilli was een Italiaans dichter, weet je dat ook weer ;)

"Ik zou het een roman noemen, waarin geen blad voor de mond wordt genomen." zeg je. En "mijn hart klopt in mijn broek" is en goede typering voor de hoofdpersoon van het boek.

Waarom vind je dit verhaal dan wel goed want ik dacht dat juist de sex je zo tegenstond bij Bokkenvla?
Ik vond Bokkenvla ook wel goed geschreven, het bleef wel boeien, alleen de inhoud was soms erg onsmakelijk.
Kortom, mijn vraag is, waarom vond je dit boek wel wat en Bokkenvla niet? wat is het verschil?

bernadet

O ja een undergroundschrijver is volgens mij iemand die over de zelfkant van de maatschappij schrijft.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Nov 2004, 16:27

Het onsmakelijke!
In Steppen zonder autoped heeft de sex een funktie, zou je kunnen zeggen. Ik bedenk me nu dat het dat in Bokkenvla natuurlijk ook heeft, maar die funktie (orgiale lezen)staat mij niet aan.
Het is in Steppen..ook niet zo grof, en het gaat toch om liefde. Dit alles geeft er een heel andere betekenis aan.
Is Giphart (overigens groffer van taal dan Ten Haaf in dit boek) ook een undergroundschrijver dan? Of Zwagerman?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2004, 18:04

Heb eerst zitten denken wat orgiale lezen nou weer is, maar ineens begreep ik het. Wat een onderwerp eigenlijk.

Ja bokkenvla was erg onsmakelijk. Nu moet ik weer naar de bieb (oh oh wat erg) want nu wil ik toch ook een ander boek van Karel ten Haaf lezen.

Nou ik denk niet dat Giphart en Zwagerman undergroundschrijvers zijn.
Ik had het woord opgezocht en kwam bij Charles Bukowski uit:

Bukowski typeert zich door een vrijzinnige schrijfstijl, doordrenkt van zwarte humor. Hij zet op meesterlijke wijze alledaagse dingen om in poëzie: katers, vuil ondergoed, de angst om waanzinnig te worden en dialogen in het park. Hij neemt ons mee naar de onderkant van de samenleving, naar plekken waarvan we wilden dat ze niet bestonden.

Ik kan hier niet Giphart of Zwagerman in herkennen misschien eerder Hrabal!

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2005, 10:55

Zo, 'Steppen zonder autoped' heb ik uit.
deze keer verschillen marjo en ik niet zo veel zag ik nadat ik mijn verslag geplaatst had.

Hier is het te lezen... http://www.leestafel.info/karel-ten-haaf

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 13 Okt 2005, 11:41

Volgens mij en dankzij jullie verslagen ga ik dit niet lezen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2005, 12:04

Ach, je mist ook niet echt veel Lizzy, het was wel beter dan Bokkenvla. Het las lekker weg maar dat is het dan ook. Niet veel diepgang of dingen erin die je tot nadenken stemmen.

Bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten