Günter Wallraff - Ik (Ali)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Günter Wallraff - Ik (Ali)

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2008, 18:40

Het boek is voor het eerst uitgekomen in 1985 en het is te hopen dat er vanaf die tijd wat veranderd is maar ik vrees het ergste.
Günter Wallraff plaatste in maart 1983 de volgende annonce:

Buitenlander, sterk, zoekt werk, onverschillig wat,
ook zwaar en vuil werk, ook voor weinig geld.
Aanbiedingen onder nummer...


en startte hiermee een onderzoek naar de houding van mensen tegenover buitenlanders.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/gunter-wallraff

Dettie

P.S. Marjo als je het wil lezen dan stuur ik het naar je.
Laatst gewijzigd door Dettie op 23 Apr 2009, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25847
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Mar 2008, 20:25

Als je er geen haast mee hebt, lijkt het me leuk. Ik ben snel, maar er zijn er van de week zes op de mat gevallen..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2008, 20:32

Totaaaaal geen haast mee. Het is een bookcrossboek dat ik twee jaar geleden eens meegenomen heb van de meeting. Dus... je hebt de tijd!

Dettie

Marjo
Berichten: 25847
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2008, 19:17

Toch eens in begonnen.
Dettie, jij wil geen griezelboeken lezen, nou dit komt aardig in de buurt..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2008, 11:04

Ja zeker is het walgelijk maar anders walgelijk dan griezelboeken.
Dit is keiharde ziekmakende realiteit, griezelboeken vind ik vaak zieke fantasie. In die zin dat ik dan ook échte griezelboeken (horror) bedoel. Ik vind dat die mensen die zulke boeken schrijven ook een zieke geest hebben. Ik zie er de lol niet van in, de ontspanning niet van in enz.
Sorry voor de liefhebbers.

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 07 Apr 2008, 11:25

Dettie schreef:Ja zeker is het walgelijk maar anders walgelijk dan griezelboeken.
Dit is keiharde ziekmakende realiteit, griezelboeken vind ik vaak zieke fantasie. In die zin dat ik dan ook échte griezelboeken (horror) bedoel. Ik vind dat die mensen die zulke boeken schrijven ook een zieke geest hebben. Ik zie er de lol niet van in, de ontspanning niet van in enz.
Sorry voor de liefhebbers.

Dettie


Dettie, dan beweer je misschien ook dat Arnon Grunberg een zieke geest heeft.
Of maak je een onderscheid tussen gewoon griezelen en literair griezelen?
Ik denk bijvoorbeeld aan de horror na de besnijdenis in de Joodse Messias en de kettingzaag in Tirza.
Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2008, 11:31

Ik ken niets van Arnon Grünberg dus daar kan ik niet over oordelen Pieter.

Dettie

Marjo
Berichten: 25847
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Apr 2008, 15:51

Nee, Grunberg is niets voor jou, Dettie.
Hij heeft een 'zwarte kant' die soms als zwarte humor is aan te merken, maar niet altijd. Ik wil niet direct beweren dat hij een zieke geest heeft, maar soms..tja..hij vindt het leuk om te schokken denk ik.
Misschien is dat wat je bedoelt met een zieke geest? Ik vind dat niet erg, vind het wel leuk om af en toe geschokt te worden, vooral als het verzonnen is. Ik heb juist meer moeite met verhalen die écht schokkend zijn, zoals deze.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2008, 16:27

Laat ik het zo zeggen... mensen die zulke dingen schrijven als horror vind ik enge mensen. Die bizarre en vaak enorm smerige, lugubere fantasie hebben ze wel. Ze bedenken wel zoiets en zulke gedachten vind ik vrij ziek. Ik heb het dus over horror. Meer sensatielectuur vind ik dat.

Griezelverhalen (voor mij was Rebecca een griezelverhaal) kunnen wel goed zijn.
Zwarte humor of zwartgalligheid is ook niets mis mee.

Dettie

Marjo
Berichten: 25847
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Apr 2008, 08:26

O?? Lees Grunberg dan eens.. want dan ben ik benieuwd hoe je hem vindt!
Overigens vind ik niet dat iemand die horror schrijft een zieke geest heeft. Hij of zij laat alleen de donkere kant die in iedere mens aanwezig is, zien. en gelukkig is dat dan maar verzonnen. De kranten staan iedere dag vol met verhalen over mensen die echte horror uitvoeren. Dat vind IK eng..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2008, 09:32

Ja dat is ook enger Marjo, daar heb je gelijk in.
En ik ga Grünberg ook zeker een keer lezen.
Laat ik het dan anders zeggen, ik persoonlijk vind mensen die horror schrijven en dan écht horror, met gekwijl en gedruip en zo, enge mensen.
Het zit toch maar in hun hoofd. Ook al schrijven ze er 'alleen' over.
Als ze daarover schrijven niet 'leuk' vinden om te doen dan deden ze het niet.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2008, 09:34

Maar om even op het boek terug te komen... heb je het uit Marjo?
Dan kan ik daar ook nog wat over zeggen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25847
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Apr 2008, 16:50

Net uit, ja. Ga je gang.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/gunter-wallraff

Ha, natuurlijk vinden horrorschrijvers het leuk om er over te schrijven, en hun lezers om er over te lezen! Maar daar laten ze het dan hoop ik bij... en dat hindert de medemens niet.

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2008, 09:18

Ook net als jij vroeg ik me af zou er wat veranderd zijn?
Het is wel te hopen.

Wat mij ook erg verbaasde en eigenlijk ook schokte is dat ondanks alle bewijzen die Wallraff leverde er toch nog moeilijk werd gedaan over eventuele schuldvraag en niet de handelswijze van de werkgevers voorop stond maar de handelswijze van Wallraff.
De wet is een mooi iets maar soms werkt diezelfde wet averechts en kunnen de mensen zoals die koppelbaas die deze mensen vreselijke dingen liet doen toch nog door mazen in die wet hun gang gaan of minder zwaar gestraft worden.

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 10 Apr 2008, 09:27

Dettie schreef:Ook net als jij vroeg ik me af zou er wat veranderd zijn?
Het is wel te hopen.

Wat mij ook erg verbaasde en eigenlijk ook schokte is dat ondanks alle bewijzen die Wallraff leverde er toch nog moeilijk werd gedaan over eventuele schuldvraag en niet de handelswijze van de werkgevers voorop stond maar de handelswijze van Wallraff.
De wet is een mooi iets maar soms werkt diezelfde wet averechts en kunnen de mensen zoals die koppelbaas die deze mensen vreselijke dingen liet doen toch nog door mazen in die wet hun gang gaan of minder zwaar gestraft worden.

Dettie


Er zal wel wat veranderd zijn als het legale werknemers betreft, Dettie, want deze zijn gelukkig mondiger geworden en zullen minder over hun kant laten gaan. Maar voor sommige illegale werknemers vrees ik het ergste zowel in Duitsland als in Nederland.
Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2008, 09:31

In dit boek waren het voornamelijk illegale werknemers Pieter.
Ze werden er zelfs speciaal op geselecteerd bij heel gevaarlijk werk.
In het geval van werken in de kerncentrale moest bekend zijn dat ze binnenkort het land uit gingen, want wie legt er dan verband tussen de kerncentrale in Duitsland en na zoveel jaar een zieke Marrokaan?

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 10 Apr 2008, 10:17

Mijn vrees is dus terecht. We kunnen alleen maar hopen dat er meer gecontroleerd wordt maar dit heeft ook weer een tegenkant: illegalen zijn dikwijls al blij te overleven en zullen vaak bij "betrapping" het land worden uitgezet. Een groot probleem is dat het probleem niet te quantificeren is. Op den duur is de enige oplossing het verbeteren van de economie van alle achtergebleven landen waar deze illegalen vandaan komen maar deze utopie is nog ver weg omdat de strategie om dit te bereiken onduidelijk is en onderhevig aan grote meningsverschillen. Helaas...
Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2008, 10:49

Günter Wallraff deed dit in 1982, we zijn nu dus 26 jaar verder.

Om even op het boek terug te komen.
Wat ik erg schokkend vond is o.a. ook dat deze mensen niet als mens behandeld werden.
Ze moesten buizen schoonbikken die vol zaten met zware metalen. Er was geen enkele beschermende voorziening, geen mondkapjes, of beter... maskers, geen beschermende kleding, geen goede schoenen (ze droegen vaak gympen) enz. Ze haalden uit afvalbakken afgeschreven spullen zoals helmen om toch nog enige bescherming te hebben. Ongelofelijk en verbijsterend als je dat allemaal leest.
Alle bazen dachten alleen aan geld verdienen...

Dettie

Marjo
Berichten: 25847
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2008, 12:11

Het is nog erger dan dat..ze werden niet geselecteerd omdat ze snel het land uit zouden gaan, maar op grond van het feit dat ze illegaal waren en dat het dus wel even geregeld kon worden dat ze inderdaad uitgezet werden.
Precies, Dettie, dat was dus de horror die ik bedoelde. Gebruiksvoorwerpen, meer niet. Maar hoewel wij weldenkende mensen ervan overtuigd (willen) zijn dat mensen ook als zodanig behandeld worden, dat is helaas niet zo. Nooit geweest. Denk aan slaven, aan kindsoldaten en nog veel meer van dat soort praktijken.

Marjo
Berichten: 25847
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Apr 2008, 13:17

Vandaag een lang artikel in de krant over de slavernij.
Niet de slavernij in Amerika, nee, de hedendaagse slavernij. En er staat bij dat het niet uit te roeien valt. Precies zoals Wallraff dat ook beschrijft..
Dit is de link naar een oud artikel, voorafgaand aan dat van vandaag.

http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/ ... vernij.ece

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 12 Apr 2008, 23:01

Marjo schreef:Vandaag een lang artikel in de krant over de slavernij.
Niet de slavernij in Amerika, nee, de hedendaagse slavernij. En er staat bij dat het niet uit te roeien valt. Precies zoals Wallraff dat ook beschrijft..
Dit is de link naar een oud artikel, voorafgaand aan dat van vandaag.

http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/ ... vernij.ece


Ik heb het ten hemel schreiende artikel gelezen, Marjo. Het zou oplosbaar zijn als we er voldoende geld voor over zouden hebben. Hetzelfde geldt voor de zorg, het onderwijs, de politie enz. Maar de meeste mensen denken dat ze al te veel belasting betalen. In die zin is het onoplosbaar.
Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Apr 2008, 10:36

Bedankt voor de link Marjo.
Soms snap je niet dat iets wat gewoon werkelijk gebeurt niet te bestraffen is en als blijkt dat veel mensen niets durven aan te geven dan zal je de wet aan moeten passen zodat de mensen wél bescherming krijgen.
Zo simpel zal het wel niet zijn natuurlijk, maar je zet toch je vraagtekens bij dit verhaal.

En over geld voor de zorg gesproken... dit las ik gisteren in de krant

Het belangrijkste probleem van Amsterdam Thuiszorg is de gebrekkige administratie; dat erkende ook de in oktober 2007 vertrokken bestuurder Gerard Tanke in het jaarverslag van 2006. Daardoor is niet vast te stellen hoeveel hulp Amsterdam Thuiszorg daadwerkelijk heeft geleverd. Zorgverzekeraar Agis vergoedt daarom al jaren minder uren thuiszorg dan werden geboden. De thuiszorg moest die uren uit eigen middelen betalen. In 2007 heeft Amsterdam Thuiszorg drie miljoen euro opzijgelegd om die strop te kunnen opvangen.

Een idiote logica... De uren zijn niet duidelijk dus moeten ze de resterende uren uit eigen middelen betalen???? Dan zijn die uren toch wel bekend of ben ik nu gek?

Het hele artikel staat hier http://tinyurl.com/5b82br

Dettie

Marjo
Berichten: 25847
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Apr 2008, 12:29

Misschien is dit allemaal wel een gevolg van dat individualisme dat wij hier steeds meer kennen. Je krijgt er zakkenvullers van..

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 04 Mei 2008, 22:08

Gunther Wallraff heeft de gemoederen weer in beroering gebracht, nu met een beschrijving van een maand werken aan de lopende band bij de fabriek die broodjes maakt voor Lidl..... Lidl was not amused......
Er stond een kort stukje in De Volkskrant van vrijdag of zaterdag, maar dat heb ik helaas niet meer paraat :cry: .

Joanazinha

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2008, 07:48

Gevonden Joanazinha

http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... rste_benen

Die man is toch ongelofelijk! En dan zo'n reactie van die fabriek!

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten