Markus Zusak - De boekendief (va 15 jr)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Markus Zusak - De boekendief (va 15 jr)

Berichtdoor Marjo » 24 Feb 2008, 19:28

Het verslag, daar moet ik nog wat op verzinnen, maar ik kan jullie wel vertellen dat ik dit weekend veel niet gedaan heb van wat ik wel had moeten doen... Gespijbeld dus om maar door te kunnen lezen in dit prachtige, boeiende en ontroerende boek. Ik doe het niet snel, maar hier kwamen de tranen...

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/markus-zusak

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2008, 14:43

Nou Marjo, dat boek moet wat zijn!
Het staat weer genoteerd op m'n lange lijst.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Feb 2008, 16:06

Dat boek is zeker wat. Maar ook 575 pagina's..

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 02 Mar 2008, 22:41

Je bent heel erg positief over dit boek, Marjo! Ik heb het boek ook in een ruk uitgelezen en vond het een goed verhaal, maar toch vond ik het af en toe een beetje te gelikt allemaal en de personen een beetje te mooi om waar te zijn. Ik vond ook dat er nogal krampachtig geprobeerd is om het verhaal een authentiek Duits sausje te geven en dat kwam af en toe wat gekunsteld over. Een vrouw die iedereen altijd maar weer Saukerl of Saumensch noemt. Dat ging mij op den duur irriteren. Had jij daar geen last van?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Mar 2008, 00:29

Nee. Ik vond dat Duitse sausje zoals jij dat noemt juist goed. Eerder te weinig, zie mijn kritiek op Mein Kampf, dan te veel.
Het is een manier om aan te geven dat het een vrouw was met een ruw bolster, maar een blanke pit.
Je vond het verhaal ongeloofwaardig? Ook daar had ik geen last van. Misschien was het hier en daar wat te sentimenteel, vooral daar waar de Dood mededogen toonde met zijn zieltjes, maar het is in eerste instantie toch een jeugdboek, dus vooruit.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 04 Mar 2008, 00:41

Heel mooi en enthousiast verslag, Marjo.
Heb de titel alvast genoteerd in mijn boekje.... voor betere tijden. Is wel een kanjer!

Tiba.

Marije
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 Jun 2006, 16:03
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor Marije » 12 Mar 2008, 18:28

ik ben het wel met je eens Sarah, je merkt dat de schrijver niet Duits is (hij komt uit Austalie). Dat is op zich niet erg, maar probeer dan niet door er wat Duitse woorden door te gooien het 'duitser' te maken. Ik vond het ook iets te gelikt.
Het is wel een bijzonder boek hoor.

Dit schreef ik er over bij de boekgrrls:
' Ik heb hem inmiddels uit, en ben minder door dit boek gegrepen dan ik verwacht had. Bijzonder is het wel en er valt zeker over te
discussieren. Er is een groot pluspunt aan dit boek vind ik en dat is
De Dood als verteller, en dat tijdens WOII. Hij doet bijzondere
observaties en uitspraken, die ik helaas niet echt goed verzameld
heb. Dus voor wie dit nog gaat lezen, hou een potlood bij de hand!

Gelukkig halen recensenten ook quotes aan, zo verzamelde ik
deze en ze verklappen niks hoor:

"For the book thief, everything was going nicely. For me, the sky was
the color of Jews."

"I am haunted by humans".

"It kills me sometimes, how people die."
MarijeG (ook bekend als Floddertje)

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 11 Sep 2008, 10:57

Het boek is uit. In tegenstelling tot de voorgaande lezers is het mij niet gelukt om het verhaal "in een ruk" uit te lezen. Integendeel. Ruim anderhalve week ben ik bezig geweest. Het boek bestaat uit tien delen, en na elk gelezen deel moest e.e.a. bij mij bezinken. Wat een ongelooflijk goed boek, wat een leesgenot. Een prachtig verhaal, goed, pakkend en boeiend geschreven. Het heeft me diep geraakt.

groetjes, irene

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 29 Dec 2008, 19:03

Inmiddels op 80% van het boek en nu al zie ik met tegenzin op naar het laatste deel, zo jammer dat het straks afgelopen is. Tot nu toe sluit ik mij volledig aan bij Irene en Marjo, want dit boek raakt ook mij.

Nu snel terug naar Hans, Liesl en Rudi

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 29 Dec 2008, 23:14

Uit....

Wat een mooi, meeslepend verhaal. Over hoe zelfs de dood soms gruwelt van de dood. In één ruk uitgelezen
De 'Duitse saus' niet als zodanig geproefd, waarmee ik bedoel dat ik het niet als storend heb ervaren. De personages vond ik verre van gelikt, mooi beeld van de kinderen en de raakvlakken in kinderen en volwassen werden heel mooi in woorden gevat.

De vraag die ik me na het lezen stel: is dit een kinder/jeugdboek?
Zelf zou ik hem namelijk niet in eerste instantie in deze catagortie plaatsen, ook als is de auteur van oorsprong een kinderboekenschrijver.

Maaike

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Dec 2008, 20:40

Het wordt beschouwd als een crossover geloof ik, maar ik zou het niet voor jongeren aanbevelen. 17 plus?

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 31 Dec 2008, 12:48

Op een ander forum zag ik hier ook een discussie over. Er waren daar enkele 14 jarigen die het gelezen hadden. Ik denk dat het inderdaad ergens in die leeftijdscatagorie begint. Volgens mij las ik op de leeftijd ook boeken als oorlogswinter en oorlog zonder vrienden. Ik vind het wel een beetje in die catagorie thuis horen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 06 Apr 2011, 14:11

Heb het boek ook in handen gekregen en ik ben net als vele anderen zeer onder de indruk. Ofschoon de onderbrekingen door De Dood mij op de eerste pagina's irriteerden, toen ik eenmaal in het verhaal zat, hoorden die er perfect bij. Het verhaal hield mij gevangen al had ik niet de gelegenheid om het "in één ruk" uit te lezen. Wel greep ik iedere vrije minuut aan om verder te gaan.
Het lijkt zo'n simpel verhaal, door de subtiele opmerkingen van De Dood gaat het veel dieper en word je je bewust van de impact van een ogenschijnlijk onbeduidend voorval. Daarnaast beviel de humor mij wel en vond ik het mooi geschreven.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Markus Zusak: de boekendief (vanaf 15 jaar)

Berichtdoor Annemarie » 03 Apr 2014, 19:07

Ook bij mij kwamen de tranen. Wat een prach-tig boek!

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/markus-zusak

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Markus Zusak: de boekendief (vanaf 15 jaar)

Berichtdoor WilV » 03 Apr 2014, 22:24

Ik was al nieuwsgierig, maar nu ga ik er zeker achteraan. Wat een prachtig verslag.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Markus Zusak: de boekendief (vanaf 15 jaar)

Berichtdoor Annemarie » 04 Apr 2014, 09:30

Dit is echt een boek voor jou Willeke. Je zult de schrijfstijl mooi vinden en ik vermoed zomaar dat je ook een paar traantjes zult plengen. Het is echt een prachtig boek.

Kato2000
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 Mar 2017, 17:28

Re: Markus Zusak - De boekendief (va 15 jr)

Berichtdoor Kato2000 » 16 Mar 2017, 17:58

Ik heb "De boekendief" van Markus Zusak zeer snel uitgelezen zoals de meeste op dit forum ;-) Dat de verteller de Dood is, maakt het verhaal zeer interessant. In eerste instantie zou ik nooit een boek lezen waarin de wereldoorlog een grote rol speelt. Maar toch kon dit verhaal mij boeien. De oorlog verdwijnt voor mij naar de achtergrond. Liesels passie voor woorden, boeken komt naar de voorgrond. Dit is zo mooi om te lezen! Woorden kunnen de wereld echt in positieve zin veranderen. Het verhaal maakt wel wat emoties los. Je voelt de verbondenheid tussen de personages zeer sterk. Ik zou het boek zeker aanraden!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Markus Zusak - De boekendief (va 15 jr)

Berichtdoor Annemarie » 17 Mar 2017, 10:59

Wat fijn dat je zo van het boek genoten hebt, Kato. Mooi dat je schrijft dat woorden de wereld in positieve zin kunnen veranderen. Daar ben ik het helemaal mee eens! Voor mij verdween de oorlog beslist niet naar de achtergrond. Gelukkig maar. Het is natuurlijk geen fijn onderwerp om over te lezen maar ik vind het zelf heel belangrijk dat er boeken over de oorlog zijn. Dan kunnen we nooit vergeten hoe belangrijk het is om elkaar als gelijken te behandelen! Door oorlogen weten we immers waar haat toe kan leiden.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten