Céline Linssen: Duet (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Céline Linssen: Duet (debuut)

Berichtdoor Marjo » 21 Feb 2008, 17:34

De laatste drie maanden van Mata Hari, zoals ze ze doorgemaakt zou kunnen hebben. Historische fictie dus.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/celine-linssen

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Feb 2008, 16:17

O jee :oops: dat boek heb ik hier nog liggen, helemaal vergeten dat ik het had!
Jij vond het dus wel de moeite waard Marjo?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Feb 2008, 17:10

Jawel, en het leest ook lekker weg..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2008, 13:43

Inmiddels heb ik het boek uit en inderdaad het leest lekker weg.

Mooi contrast Mata Hari en een non.

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 02 Mar 2008, 18:21

Gelezen. Ik ben het met Marjo eens: leuk verhaal, maar iets meer diepgang had geen kwaad gekund. Bijvoorbeeld over de verscheurdheid van die tijd (WOI) en wat dat met vrouwen deed (alle mannen aan het front).
Van het taalgebruik was ik ook niet kapot: simpel, weinig eigenheid, een beetje te rechttoe rechtaan.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2008, 20:55

maar iets meer diepgang had geen kwaad gekund. Bijvoorbeeld over de verscheurdheid van die tijd (WOI) en wat dat met vrouwen deed (alle mannen aan het front).


Maar daar ging het verhaal toch ook helemaal niet om. Het ging toch om de wisselwerking tussen de twee vrouwen, de prostituee tegenover de non?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Mar 2008, 21:30

Zo heb ik het ook opgevat: dat het vooral om die tegenstelling ging. Hoe twee jonge vrouwen een heel ander leven leidden, en hoe ze op elkaar reageerden. De achtergrond deed niet ter zake.
Doordat ze Mata Hari als personage gebruikte plaatst het automatisch het boek in die tijd, maar ik had niet de indruk dat het vooral om het historische aspect ging. Nu ze dit gebruikte, deed ze dat goed, ze heeft onderzoek gedaan. Maar het was geen hoofdzaak. Denk ik.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 02 Mar 2008, 22:07

Is ook zo, dat het om die tegenstelling ging en je moet dat denk ik ook opvatten als een keuze van de auteur.
Maar als lezer heb ik dan weer andere wensen.
Ook dit gaat voorbij.

Gast

Berichtdoor Gast » 17 Mar 2008, 10:36

Ik weet het niet zo. Na zowat honderd bladzijden kon ik mij niet echt meer op het boek concentreren. Misschien had ik meer verwacht van de figuur Mata Hari. Ik ben het er wel mee eens dat deze figuur eigenlijk als kapstok gebruikt wordt om een tegenstelling op te bouwen tussen twee totaal verschillendew werelden (werelds-erotische versus het van de wereld weg gekeerd zijn van de non), maar toch, ik voel mij er niet echt gelukkig mee. Ik neem het later nog wel eens terug op, maar ik het het deze week toch al verder doorsturen.

Rutger

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2008, 09:08

Grada je schreef dat je het prachtig vond. Kan je ook 'zeggen' waarom?
vertel, vertel...

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 04 Apr 2008, 09:21

Nou, geen reactie van Grada! Dan zal ik maar zeggen waarom ik het prachtig vond. Ik vond het een geloofwaardig, subtiel uitgewerkt verhaal. Ik miste de niet uitgewerkte buitenwereld niet, het ging toch enkel om de relatie tussen de twee zo verschillende vrouwen. Hoe ze langzaam elkaar gingen begrijpen en invoelen, de herinneringen en de vragen die ze bij elkaar opriepen. En hoe ze elkaar tot nieuwe inzichten brachten. Prachtig!

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 06 Apr 2008, 20:52

Oeps! Ik had deze oproep niet gezien. Er zijn meerdere topics over de debuten en ik haal ze wel eens door elkaar, vandaar.
Maar nu dan mijn antwoord.

Waarom vond ik het prachtig?
Nou, zoals sommigen van jullie misschien weten inmiddels, ben ik als lezer erg gevoelig voor een uitgewerkte stijl/materiaalbehandeling.
Meer dan voor de inhoud op zich.
De stijl moet in elk geval kloppen en het liefst ook iets extra's te bieden hebben.
Bij Mevrouw Couperus van Sophie Zijlstra bijvoorbeeld was de stijl zo onzorgvuldig en onevenwichtig dat het hele verhaal me niet meer kon boeien.
Celine Jensen hanteert in Duet een zorgvuldige en subtiele stijl.
De twee vrouwen zijn volkomen verschillend en beiden worden geloofwaardig en waarachtig neergezet met een binnenwereld waar ik me in kan verdiepen en die ik als lezeres beetje bij beetje kan leren begrijpen. Net zoals de twee elkaar gaan begrijpen.
Dat ik begrip en sympathie krijg voor die twee, al vind ik ze in eerste instantie behoorlijk irritant, is een verdienste van de schrijfster.
Bovendien worden ook alle nevenpersonages goed uitgewerkt.
Heel mooi!

groetjes,
Grada
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2008, 12:21

Ha dank je Grada.
Ik merk dat ik toch meer voor de inhoud ga.
Wat ik erg mooi vond is dat de non langzamerhand de buitenwereld gaat zien. Dat er meer is, ook qua gevoelens, dan het kloosterleven. Alhoewel ze natuurlijk wel met allerlei types in aanraking kwam, maar dat was wel binnen de muren.

Dettie

GradaAriadne
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 Apr 2008, 13:19

Berichtdoor GradaAriadne » 08 Apr 2008, 13:28

De inhoud moet me wel aanspreken, dat wel, maar of een boek bij mij echt 'aanslaat'... ja, dat hangt van de vorm af.

De non vond ik trouwens van de twee wel ietwat minder geloofwaardig, omdat bijvoorbeeld haar voorgeschiedenis zo plompverloren het verhaal binnen gesleept werd.

Grada


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten