Kasra Parsi - Pen en Nieuwe Inkt

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
pol
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 Jan 2008, 22:08

Kasra Parsi - Pen en Nieuwe Inkt

Berichtdoor pol » 20 Jan 2008, 22:25

zoek je naar een mooi boek? Lees dan "Pen en Nieuwe inkt" van "Kasra Parsi". Ik heb er echt van genoten. Het is een absolute aanrader. google helpt je om meer info. te vinden. zoek naar de titel of naar de schrijver.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Jan 2008, 11:27

Weet je, ik wil niets van je 'eisen', maar als je het boek echt wil aanprijzen, dan maak je een mooi verslag..Dat lees ik eerder, dan dat ik ga googlen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2008, 11:47

Welkom aan de Leestafel!

Ben je zelf de schrijver Pol? Ik zag dat je op andere sites ook het boek aanbeveelt.
Als je het aan wilt bevelen dan kan je inderdaad, net wat Marjo zegt, beter vertellen waar het boek over gaat of als je niet de schrijver bent een verslag maken.
Leestafel is namelijk een niet-commerciële site.
Op het themaboek na hebben we alle boeken die op de site staan zelf gelezen. Misschien, als je zelf de schrijver bent en je wilt het boek onder de aandacht brengen, dat je een recensie-exemplaar kan sturen?
Je kan mailen naar dettie@leestafel.info voor het adres.

Groetjes
Dettie

pol
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 Jan 2008, 22:08

Berichtdoor pol » 21 Jan 2008, 15:24

Beste Dettie,

Ik zou het graag willen maar ik ben de schrijver niet. Helaas. Ik wilde alleen maar een mooi boek aanbevelen, als dat niet mag dan neem ik mijn woorden terug.

vriendelijke groeten,

Pol

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2008, 15:28

Ja hoor, natuurlijk mag je een mooi boek aanprijzen! Graag zelfs.
Maar het is gewoon leuker als je een beetje vertelt waarom je het een goed boek vindt.
Ik wilde je een beetje wegwijs maken hoe het hier op Leestafel gaat, sorry als dat verkeerd overkwam.

Groetjes
Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 23 Jan 2008, 14:32

Alvast welkom Pol. Je vindt hier zeker genoeg naar je gading. En je hebt me eigenlijk wel nieuwsgierig gemaakt naar het boek dat je aanbeveelt. Ik zou alvast het voorstel van de dames volgen, en een kort verslagje maken voor ons, Leestafelaars.

pol
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 Jan 2008, 22:08

Berichtdoor pol » 23 Jan 2008, 23:35

Beste Rutger,
Bedankt voor je vriendelijke bericht. Ik weet niet of ik een goed verslag kan maken en een slecht verslag vind ik schadelijk voor het boek en voor de schrijver. Dus wat ik je kan zeggen is alleen mijn mening over dit boek:
Het boek is de eerste verhalenbundel die uit Iran afkomstige auteur, Kasra Parsi, in het Nederlands heeft geschreven.
De titel “Pen en Nieuwe inkt” is volgens me symboliek voor zijn filosofie, dat hij met zijn niet te vernietigen oude pen met nieuw elan voor een nieuwe toekomst de wereld zijn gedachtegoed wil laten ervaren.
De verhalenbundel omvat zes verhalen, die elk een ander, nieuw gemoed weerspiegelen van belevenissen van een vluchteling, die z’n verleden met zich mee draagt.
Meeslepende verhalen, vind ik, die een diepe indruk op de lezer achterlaten en gaan over mensen, leven, angst, pijn, verdriet, hoop en kracht. Niet deprimerend, maar juist opwekkend voor de lezer, die op een aangenaam geschreven wijze wordt wakker geschud.
Opvallend in de verhalen zijn uitdrukkingen, gezegden, soort spreekwoorden, die naar mijn mening min of meer uit het Farsi (de taal van Iran) zijn vertaald naar het Nederlands. Maar ze zijn helemaal duidelijk, wat wordt bedoeld.

vriendelijke groeten,
pol

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 24 Jan 2008, 00:31

Dat lijkt me een heel interessant boek, Pol.
Ik ben erg geïnteresseerd in boeken van schrijvers uit de Arabische of Iraanse wereld. Morgen eens kijken in de bibliotheek.
Bedankt voor de tip.
'Do you think it's a whoozle?'

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Jan 2008, 09:18

Pol, dat is al een heel goed begin voor een bespreking. Als je op de site van Leestafel zelf gaat kijken, kun je je een idee vormen over wat Leestafelaars zo al aan besprekingen gemaakt hebben. En dat van jou sluit daar goed bij aan.

Voor de geïnteresseerden, je kan het boek aanschaffen via Freemusketeers : http://www.freemusketeers.nl/index.php/pagina/boeken/aktie/details/boek/855/pen-en-nieuwe-inkt.html voor de prijs van EUR 16,95.

Rutger

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2008, 17:18

Zo, het boek is besteld, ben zéér benieuwd.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2008, 20:30

Pol heel erg bedankt voor je aanbeveling. Ik ben het boek nu aan het lezen en ik vind het indrukwekkend. Erg mooi geschreven, de verhalen zijn bijzonder, vaak ook schrijnend. Het boek zet je behoorlijk aan het denken.
Als ik het uit heb zal ik proberen er een verslag van te maken.

Groetjes
Dettie

pol
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 Jan 2008, 22:08

Berichtdoor pol » 08 Feb 2008, 16:02

Dank je wel Dettie, ben blij dat ook jij het boek mooi en indrukwekkend vindt. Ik ben benieuwd naar je verslag en naar wat ik nog meer over dit boek te weten kom.

v.g

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Feb 2008, 18:30

Inmiddels heb ik het uit en ik vind het echt een erg mooie verhalenbundel.

Ik probeer, beloof niets, morgen een verslag te maken.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2008, 11:49

Daar is eindelijk het verslag...

Pen en Nieuwe inkt is de eerste verhalenbundel die Kasra Parsi in het Nederlands heeft geschreven. Onduidelijk voor mij is of hij in zijn geboorteland Iran ook al boeken heeft geschreven. Op de achterkant van het boek staat dat hij in Iran als schrijver en programmamaker voor de media heeft gewerkt.
De bundel verdient echter wel de aandacht, de zes verhalen zijn bijzonder en doen je nadenken.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/kasra-parsi

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 18 Mei 2009, 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Feb 2008, 14:05

En de manier van schrijven? Vaak hebben die schrijvers uit het Midden Oosten een heel andere stijl dan wij gewend zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2008, 14:11

Het is een mengeling tussen oost en west, zo kan ik het eigenlijk het het beste zeggen.
Kader Abdollah kan het in zijn verhalen ook zo mooi vermengen.
Deze verhalen beginnen allemaal met 'oost' en eindigen met 'west'.

Dettie

pol
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 Jan 2008, 22:08

Berichtdoor pol » 26 Feb 2008, 14:47

Beste Dettie,

Inmiddels heb ik het boek nog een keer gelezen en vandaag ook jouw mooie verslag. Alleen even twee kleine dingen:
1- In het citaat van verhaal “Pijn”, zijn woorden weggevallen waardoor de zin niet meer klopt. het citaat begint zo:
"Die vreselijke slakkengangprocedure moest twaalfhonderdenzeventig ...... duren.
2- De titel van het laatste verhaal is: Een zee op het eiland”

Ik zie trouwens opa en vader als twee verschillende personages, heb ik het mis?

groeten

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2008, 14:56

Dank je pol dat je dit meldt.
Ik heb het veranderd.

Volgens mij zijn opa en vader dezelfde mensen.
In het verhaal Pijn vraagt het zoontje van de schrijver of hij opa wil bellen. Opa is de vader van de schrijver.

Waarom denk jij dat het verschillende personages zijn pol?

Groetjes
Dettie

pol
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 Jan 2008, 22:08

Berichtdoor pol » 26 Feb 2008, 15:06

in dat verhaal wel Dettie, de vader van schrijver is opa van zoontje, maar verder en in andere verhalen vertelt de schrijver over zijn vader en ook over zijn opa.

v.gr.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2008, 17:55

Dat ga ik even nakijken pol, zou best eens kunnen. In mijn hoofd zat de hele tijd alleen zijn vader. Maar misschien zit ik er helemaal naast.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2008, 18:19

Je hebt gelijk, zo zie je maar nooit te lang wachten met een verslag maken, dan ga je dingen verkeerd weergeven.
Bedankt dat je me er op wees.

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 29 Feb 2008, 23:20

Lijkt me een heel interessante en mooie verhalenbundel.
Heb het genoteerd in mijn boekje, voor als ik weer eens aan het lezen sla :roll: .
Ik denk dat dit ook een boek is waarvan Willeke zou genieten.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2008, 15:28

Ik laat het boek rondgaan onder de Leestafelleden Tiba.
Zal ik jou er bij zetten, onderaan? Ik hoef het niet terug te hebben dan kan je het lezen als je er tijd, zin enz. voor hebt.

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 01 Mar 2008, 15:39

Is een goed idee, Dettie, bedankt
Maar ik wil het wel terugsturen hoor, mijn boekenkast is al zo vol.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2008, 15:43

mijn boekenkast is al zo vol.


Je moest me nu eens zien typen! Over een stapeltje boeken heen!
Met andere woorden, straks kunnen we ons huis niet meer in! :D

Hou maar lekker hoor of geef het weg, wat je wil.

Ik denk dat jij het ook mooi vindt, het lijkt op Kader Abdollah.

Groetjes
Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten