Tomas Lieske - Dünya

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Tomas Lieske - Dünya

Berichtdoor PetraO. » 14 Jan 2008, 00:38

Simon en Otto raken als jonge mannen betrokken bij de eerste wereldoorlog, ondanks de neutraliteit van Nederland. Na veel omzwervingen op een schip waar ze kolen in de oven moeten scheppen, komen ze terecht in Turkije. Daar raken ze aan het zwerven. Op één van die zwerftochten steelt Simon een baby – een meisje – dat bedreigd wordt in de chaos van brandstichting en lynchpartijen. Simon en Otto noemen haar Julia.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/tomas-lieske

PetraO.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jan 2008, 12:51

Weer een mooi verslag Petra!
Het lijkt me een heel apart verhaal.

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 14 Jan 2008, 14:32

Hallo Petra,

Nog niks van deze schrijver gelezen.
Zie recensies van zijn boeken al meerdere jaren in de kranten langskomen.
Zou een boeiend boek kunnen zijn.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jan 2008, 16:48

Staat op mijn lijstje, maar ik vind Lieske niet altijd even leesbaar. "Franklin" bijvoorbeeld viel niet mee..

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Okt 2008, 17:05

En hoewel deze veel weg heeft van Franklin, heb ik het toch met veel plezier gelezen..maar of ik dat nog een keer zal doen? Dat betwijfel ik toch.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/tomas-lieske

Marjo

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 17 Jun 2009, 17:50

Blijft toch wel een van mijn lievelingsschrijvers van dit moment.
Een prachtig boek, ik heb er enorm van genoten. Toch weer een heel ander verhaal als Nachtkwartier, Franklin, Gran Café Boulevard en Mijn soevereine liefde. Zelfs manlief wil dit boek gaan lezen en dat wil wat zeggen!

groetjes, irene

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 17 Jun 2009, 18:12

irene schreef:Een prachtig boek, ik heb er enorm van genoten.
groetjes, irene


Ik ben het helemaal met je eens, Irene!

Ik heb het boek zelfs voor een tweede maal gelezen!

Groeten,

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2009, 20:19

Ik heb ooit eens half Gran Café Boulevard gelezen geloof ik.
Als ik het verslag lees herken ik wel wat tenminste. Gek op een of andere manier trekken zijn boeken me niet... overtuig me maar van het tegendeel. :-)

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 18 Jun 2009, 23:37

Gran Cafe Boulevard kon mij ook niet boeien Dettie!

Maar zowel de thematiek van de roman Dunya als de manier van vertellen zijn prachtig!

Het verhaal: Twee jonge mannen die een baby meenemen en die deze onder sobere omstandigheden op een eigenaardige, maar zeer liefdevolle wijze, opvoeden.

De vertelwijze: Het verhaal wordt door 3 mensen verteld. Met name Simon, één van de twee mannen en Dunya, de huishoudster van de twee mannen en hun dochtertje komen aan het woord. Deze huishoudster, die ook een bijzondere achtergrond heeft, verbreekt de drie eenheid van het bijzondere gezinnetje en wordt van nieuwsgierige indringster, gezinsgenote.

Lieske vertelt op deze bijzondere wijze het opmerkelijke levensverhaal van 2 Hollandse mannen die door bijzondere omstandigheden aan het eind van WO I in Turkije zijn terecht gekomen en niet weten hoe deze oorlog geeindigd is.

Het boek bevat een stukje historie, maar ook de ontwikkeling van een ontroerende vader - dochterrelatie.

Er zijn trouwens maar weinig auteurs waarvan ik vind dat al hun werk hetzelfde niveau heeft. Van Lieske heb ik twee romans gelezen; de roman Dunya is van die twee voor mij absoluut de beste!

Jeannette


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten