Tom Lanoye: Het derde huwelijk

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Tom Lanoye: Het derde huwelijk

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2008, 18:09

Helemaal zeker of hij dit boek maatschappijkritisch bedoelt ben ik niet, maar ik wil het er wel uithalen. Tenslotte heeft hij altijd wel een grote mond..
Het is een geslaagd boek..

lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/tom-lanoye

---

max

Berichtdoor max » 12 Jan 2008, 19:26

Het klinkt alsof je met enige spijt bekent dat het een goed boek is.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jan 2008, 16:50

Met spijt?
Waarom denk je dat? Ik vind Tom Lanoye een heel aardige man hoor, dus ben absoluut bereid zijn boeken goed te vinden.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Tom Lanoye: Het derde huwelijk

Berichtdoor berdine » 09 Okt 2017, 11:11

Nu ik het boek gelezen heb, begrijp ik wat je bedoelt met je eerste zin in het topic, Marjo. Wat een een nare sarcastische man is die hoofdpersoon. Er is in het hele boek geen aardige persoon te vinden. Nou ja eentje dan, Claire, maar die mag maar een paar pagina's meedoen. Je hoopt dat het boek maatschappijkritisch bedoeld is, maar al lezend krijg je het idee dat de auteur over zijn medemensen denkt als over Oostblokteven (de lieve hulpen in zijn ouderlijk huis, die cadeautjes voor het moederloze kind meebrachten), volkswijf alias broedmachine (gewoon een moeder met kinderwagen in de tram), schoolmeisje alias puisterig loeder (ze staat namelijk in de bus op voor de hoofdpersoon, een goede reden om haar een loeder te noemen), om maar een paar voorbeelden te noemen. Ik dacht dat Nederlanders kankeraars waren, maar Lanoye steekt ze naar de kroon.
Ik heb ook regelmatig een stuk overgeslagen, als hij weer een eens een zijpad bewandelde vol negatieve reflecties op een "neger" b.v., of een vroeger avontuur in een vakantiepark, dat verder niets aan het verhaal toevoegde. Ik heb het boek dan ook vaak weggelegd, want zoveel negativiteit kan ik alleen in kleine porties verdragen. Dat ik het uitgelezen heb is omdat ik erachter wilde komen of dit nu werkelijk maatschappijkritiek was of dat de auteur er zelf eigenlijk net zo over dacht. Er had nog een nieuw persoon kunnen opdagen met een andere levenshouding. Maar nee.
Ik denk niet dat ik nog eens een boek van Lanoye ga lezen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tom Lanoye: Het derde huwelijk

Berichtdoor Marjo » 09 Okt 2017, 17:18

Ik denk dat dit expres zo geschreven is! Andere boeken van hem zijn weer anders van toon. 'Slagerszoon met een brilletje' is dus best te pruimen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Tom Lanoye: Het derde huwelijk

Berichtdoor berdine » 09 Okt 2017, 18:43

Ik neem het van je aan, maar dat maakt dit boek niet lichter verteerbaar.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tom Lanoye: Het derde huwelijk

Berichtdoor Marjo » 09 Okt 2017, 19:29

Nee, dat klopt. Het ging mij meer om je totale afwijzing van Lanoye.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten