Louis Ferron: De walsenkoning

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Louis Ferron: De walsenkoning

Berichtdoor Marjo » 14 Dec 2007, 22:38

Semi-autobiografisch. De stijl van Ferron is wel naar mijn smaak, dus er zal meer gelezen worden neem ik aan.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/louis-ferron

Marjo

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Re: Louis Ferron: De walsenkoning

Berichtdoor Roel » 17 Dec 2007, 16:07

Hallo Marjo,

Kort verslag.

Hè, hè, hebben we toch één schrijver gemeen! Hoewel nu valt me meteen een tweede in ook, Willem Brakman!
Dit boek van Ferron heb ik nog niet gelezen.

Dan zal je misschien de barokke stijl van Gekkenschemer, Het stierenoffer en de Keisnijder van het Fichtewald (je begrijpt het al, een trilogie) niet kunnen waarderen.
Maar deze trilogie is zondermeer een buitenbeentje in de Nederlandse literatuur (als dat Ferron als schrijver zelf al niet is) want Ferron trekt alle registers open en je kunt haast spreken van een monument.
De drie boeken zijn toen ook gebonden als één boek door de Bezige Bij uitgebracht en die uitgave wilde ik graag hebben, nieuw niet meer te krijgen, maar dit jaar heb ik er tweedhands één in een voortreffelijke staat weten uit te halen. Alleen al de kaft smaakt naar meer.

Verder heb ik nog Karelische Nachten gelezen. Heel mooi. Een dunnetje, denk dat je die ook zult waarderen, Marjo.

Volgend jaar trek Ferron weer uit de kast.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Dec 2007, 11:59

Hij staat in mijn hoofd gegrift Roel, maar je weet het..er is zoveel te lezen! En Ferron is geen tussendoor schrijver, ik bedoel dat je er voor moet gaan zitten, en niet tijdens het koken (bij wijze van spreken) zo nu en dan enkele regels kunt lezen!

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 03 Jan 2008, 16:53

Nee, daar heb je gelijk in, Ferron gaat serieus in op belangrijke Europese thema's. En als rode draad is de daar de geschiedenis van Duitsland. Dan zijn zaken waar je de tijd voor moet nemen.

Misschien wel een tip. Mocht je het toch Ferron bij het koken willen lezen.
Ik zou zeggen koop een standaard om je boek op te zetten en. bevestig die aan de afzuigkap boven je hoofd. De bladzijde van het boek worden door een automatische bladbladderaar vast gehouden en die bladdert meteen om, zodra je een pagina hebt gelezen. De stoom van de ketels werkt zo verhelderend in je hoofd, dat je de moeilijkste zaken meteen begrijpt!
Is dat een tip of niet!

Groeten,
Roel

Marjo schreef:Hij staat in mijn hoofd gegrift Roel, maar je weet het..er is zoveel te lezen! En Ferron is geen tussendoor schrijver, ik bedoel dat je er voor moet gaan zitten, en niet tijdens het koken (bij wijze van spreken) zo nu en dan enkele regels kunt lezen!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Jan 2008, 11:22

En al die vetaanslag op zo'n boek!! Nee hoor.
Gebruik jij zoiets?
Maar ik bedoelde dat figuurlijk..ik bedoel dat je voor Ferron moet gaan zitten, zonder enige afleiding. Niet terwijl je iets anders doet dus..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Jan 2008, 12:54

Marjo, ik dacht dat je het wel in de gaten zou hebben!
Het was niets minder dan een grap.
Ik liet bewust mijn fantasie even op hol slaan!!!



Marjo schreef:En al die vetaanslag op zo'n boek!! Nee hoor.
Gebruik jij zoiets?
Maar ik bedoelde dat figuurlijk..ik bedoel dat je voor Ferron moet gaan zitten, zonder enige afleiding. Niet terwijl je iets anders doet dus..

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Jan 2008, 20:51

Ja gek.. als Dettie dit nou gezegd zou hebben!
Maar van jou verwacht ik dat gewoonweg niet..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2008, 10:24

Misschien wel iets om patent op aan te vragen Roel. ;)

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 10 Jan 2008, 12:17

Hoezo Marjo, denk ik je dat ik alleen maar bloedserieus kan zijn, dat ik geen grap kan maken?
Ik vind het echt verbazingwekkend dat je dat niet door had.
Het jammer dat ik niet met smilies wil werken, daarom zet ik meestal ha ha erachter om aan te geven als het grappig bedoeld is.

Marjo schreef:Ja gek.. als Dettie dit nou gezegd zou hebben!
Maar van jou verwacht ik dat gewoonweg niet..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 10 Jan 2008, 12:18

Misschien moeit ik dat maar doen, Dettie. Een goeie tip!

Dettie schreef:Misschien wel iets om patent op aan te vragen Roel. ;)

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2008, 11:52

Waarom heet het eigenlijk De walsenkoning Marjo?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Jan 2008, 16:51

Het alter ego van Ferron was dol op dansen, op de Weense wals speciaal. En ik las ergens dat hij als het ware walsend -in de zin van platwalsend- over alles en iedereen heengaat in dit boek.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten