Janne IJmker: Mijn vriend Samuel (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Janne IJmker: Mijn vriend Samuel (10+)

Berichtdoor Marjo » 28 Okt 2007, 11:45

Zal een kind van deze tijd begrijpen wat er speelt in dit boek? Hm, vraag het me af. Maar al begrijpen ze niet alles, ze kunnen het verhaal over het meisje vast wel waarderen.
Erg mooi..

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/janne-ijmker-jeugd

Marjo

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 30 Okt 2007, 11:28

Ben wel benieuwd eigenlijk,

vond haar boek voor volwassenen erg mooi.

Groeten
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44080
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Okt 2007, 12:02

Bedoel je dat kinderen het verhaal over de oorlog niet begrijpen Marjo?

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Okt 2007, 20:34

Er wordt niet expliciet uitgelegd wat er met de joden aan de hand is in dat kamp, je moet tussen de regels door lezen. Of kennis hebben.
Het leven in 1942 is ook heel anders, en ik denk niet dat kinderen begrijpen wat normaal was voor die tijd, en wat door de oorlog kwam.
Nu is de vraag dus of ze dat moeten weten..

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 30 Okt 2007, 23:40

Marjo schreef:Nu is de vraag dus of ze dat moeten weten..


Ik vind wel degelijk dat ze het moeten weten; hoe moet je anders leren van geschiedenis? Daarom vind ik het ook goed te zien dat bij de herdenkingen in mei op de Dam en elders er zo veel kinderen bij zijn. Alle gruwelen laten zien zou te ver gaan, maar ze mogen wel degelijk (leren) beseffen wat er heeft gespeeld in de tweede wereldoorlog en wat er nu nog speelt; waardoor het is gebeurd en wat de consequenties zijn geweest. Ze zien nu ook dat er Nederlandse soldaten worden uitgezonden om te vechten en dat daarbij doden vallen..... Of dat nu hier gebeurt of ver weg.... De Canadezen en Amerikanen die Nederland (mede) hebben bevrijd waren voor hun gevoel en voor hun naasten ook ver weg.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Okt 2007, 12:08

Ho, ja, je hebt helemaal gelijk!
Dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde of ze dat moeten weten om het verhaal te kunnen waarderen.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 31 Okt 2007, 15:13

Marjo schreef:Ho, ja, je hebt helemaal gelijk!
Dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde of ze dat moeten weten om het verhaal te kunnen waarderen.


Oops, verkeerde interpretatie mijnerzijds, excuus :oops: . In het geval zoals jij het bedoelt durf ik daar niet zoveel over te zeggen omdat ik daar geen ervaring mee heb. Ik zou, redenerend vanuit mijzelf zeggen: nee, dat hoeft niet. Dan is elk boek informatief en leren ze weer een beetje meer over die periode.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44080
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2010, 18:46

Ik kom dit boek weer tegen en sta eigenlijk verbaasd dat ik niet meer wist dat ze dit geschreven had. Toentertijd had ik me nog stellig voorgenomen dit te lezen.
Ze heeft nog twee jeugdboeken geschreven De toverfluit en Verdwenen vaders.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 28 Jan 2010, 13:43

Ik heb dit boek gister gelezen en ik vond het érg mooi.
Misschien had er inderdaad iets meer contekst van te voren bij gekund voor de jeugd van nu.
Al hoop je natuurlijk dat er toch al wat basiskennis aanwezig is.

Aan de andere kant kom je al lezend ook heel wat te weten.

Ik vond het ook wel mooi dat heel veel open blijft, hoe het met Samuel afloopt, en met de meester bijvoorbeeld. Oorlog heeft nu eenmaal niet altijd een happy ending.

Groetjes
Willeke


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten