Tamar van den Dop & Tomas Verbogt - Blind (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Tamar van den Dop & Tomas Verbogt - Blind (debuut)

Berichtdoor Dettie » 29 Aug 2007, 10:46

Mag je dit boek, deze novelle, wel een debuut noemen vroeg ik mij af. Tamar van der Dop is scenarioschrijfster en Tomas Verbogt is schrijver.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/tvddopat-verbogt

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 22:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Aug 2007, 21:48

Vond je het mooi Dettie?
Misschien heb ik er wat moeite mee omdat het zo kort is, omdat het een novelle is dus. Ik ben het verder helemaal met je eens. Niet een echt debuut, al is een novelle wel wat anders dan een script. Maar wij weten niet wie wat geschreven heeft..
Soms had ik bij een hoofdstuk meer het gevoel dat Marie de hoofdpersoon was, en soms meer Ruben, maar toen ik er op ging letten kon ik niet aangeven waarom. Misschien werd er soms wat meer vanuit de een, soms vanuit de ander verteld.
Ik kende het sprookje wel, en vind het erg mooi. Mooier dan dit verhaaltje.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/tvddopat-verbogt

Marjo
Laatst gewijzigd door Marjo op 31 Aug 2007, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2007, 22:01

Ik kon in m'n verslag niet schrijven dat ik het mooi vond want dat klopte niet maar ik kon ook niet zeggen wat ik er wel van vond. Vreemd? Apart? Ik weet het niet. Mooi is niet het goede woord maar wat wel het goede woord is weet ik niet.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Aug 2007, 11:17

Ik vind het niet mooi, maar ik las het in de trein en toen het uit was, had ik mijn bestemming nog niet bereikt. Dus vooraan begonnen. Dat betekent dat ik het niet 'niks' vond, anders had ik nog liever naar al die irritante telefoongesprekken geluisterd.
Je kunt dit boek zo vertalen in een film denk ik, al hebben ze het dan andersom gedaan. Misschien is dat staccato-achtige hetgeen het lastig maakt. Het gaat niet diep, het wordt niet persoonlijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2007, 12:00

Wat bedoel je met staccato-achtig? Ik ken staccato alleen als muziekterm.

Ja het hele verhaal draaide om Ruben en Marie, inderdaad leerde je ze niet echt kennen maar dat gebeurt in sprookjes ook niet.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Aug 2007, 13:14

Ik kreeg er geen vat op. Met staccato bedoel ik kort, kernachtig. Geen uitweidingen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2007, 14:50

Ha dank je, ja dan was het staccato.

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 06 Sep 2007, 09:32

Boekjes of boeken geschreven naar aanleiding van een scenario zijn het spijt me dit te moeten zeggen niet veel waard. Het is momenteel een vreselijke hype om dit op te markt te dumpen en grof geld mee te verdienen. Als snap ik het hier helemaal niet. Tamar van den Dop is
niet een naam die een groot publiek aanspreekt.
En waarom die koppeling met Thomas Verbogt???

Ik heb overigens het origineel gezien, want dit is haar debuut wat betreft langspeelfims. Een prachtig sprookje. Heel apart, waar het gevoel en de kracht van beelden voorop staan. Als het op dvd uitkomt ga ik het zeker kopen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Sep 2007, 15:34

Dus de film is mooi..dat heb ik al eerder gehoord.
Ik denk dat het waar is wat je zegt dat een boek naar aanleiding van een script niet veel om het lijf heeft. Ik zou op basis van wat ik las niet de behoefte hebben de film te zien.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 12 Sep 2007, 13:36

Ben ik toch nieuwsgierig naar wat je dan gelezen hebt en waarom je dat niet aansprak.
Letwel de sfeer en toon van de film is nou niet iets direct voor een nuchtere Nederlander. Zowel publiek als critici laten dit soort films vaak totaal koud. Ik vond het een zinderende film, heel apart. Maar het is en blijft een sprookje.

Marjo schreef:Dus de film is mooi..dat heb ik al eerder gehoord.
Ik denk dat het waar is wat je zegt dat een boek naar aanleiding van een script niet veel om het lijf heeft. Ik zou op basis van wat ik las niet de behoefte hebben de film te zien.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Sep 2007, 14:51

Precies: een boek of een film , dat is iets totaal anders.
Dat sprookjesachtige, dat zit wel enigszins in het boek, maar het voelt niet zo. Vind ik. In het boek vind ik het 'gemaakt', het verband is weg. Ik kan me best voorstellen dat het in een film veel beter tot zijn recht komt.
Heb je die overigens in de bioscoop gezien?
Dan heeft hij hier nog niet gedraaid..

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 15 Sep 2007, 18:20

Dit boek inmiddels uit,

Wat zal ik er van zeggen..ik bleef ik toch meer een filmsenario-gevoel houden dan een roman-gevoel.
Net niet goed genoeg geschreven, met af en toe zinnen die me enorm stoorden.
De verhaallijn boeide wel, de thematiek ook,
maar het kwam in boekvorm wat mij betreft niet goed genoeg tot zijn recht.

Ben wel érg benieuwd naar de film.

Wil
Laatst gewijzigd door WilV op 16 Sep 2007, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2007, 09:25

De verhaallijn boeide wel, de thematiek ook,
maar het kwam in boekvorm wat mij betreft niet goed genoeg tot zijn recht.


Ja, daar zeg je het! Aan een kant wilde ik wel doorlezen maar het pakte me niet echt, het bleef afstandelijk.


Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 17 Sep 2007, 09:28

Hallo Marjo,

Die film heeft alweer een tijdje geleden gedraaid. Ik denk dat het ergens in het voorjaar was.
Ja, ik heb de film in Minerva hier in Maastricht gezien. Niet een bioscoop waar dit soort films normaal draaien. De belangstelling was uiterst gering, ik denk misschien 20 mensen. Dit is ook echt een film voor het filmhuis.

Van den Dop's regiedebuut was trouwens de korte film Lot (helaas niet gezien) die lovend werd besproken, terwijl Blind gekunsteld genoemd werd. Het is zeker een artistieke film.

Marjo schreef:Precies: een boek of een film , dat is iets totaal anders.
Dat sprookjesachtige, dat zit wel enigszins in het boek, maar het voelt niet zo. Vind ik. In het boek vind ik het 'gemaakt', het verband is weg. Ik kan me best voorstellen dat het in een film veel beter tot zijn recht komt.
Heb je die overigens in de bioscoop gezien?
Dan heeft hij hier nog niet gedraaid..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten