Henk van Woerden - Ultramarijn (samenleesboek)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Henk van Woerden - Ultramarijn (samenleesboek)

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2007, 20:44

Al een paar dagen loop ik te worstelen met mezelf over dit boek. Wat is het? Wat moet ik hiermee?

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/henk-van-woerden

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Mei 2009, 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 19 Jul 2007, 21:31

Je schrijft een heel intrigerend verslag vol vragen, Dettie.

Ik neem er zo maar je eindvraag uit:
Maakt die worsteling het misschien tot een goed boek omdat je die worsteling hebt ?


Ik heb het boek niet gelezen, dat om te beginnen
Maar die worsteling kan ook uit gegeven voortkomen: die incestverhalen, toch een gegeven dat afschrikt...
Kan het zijn dat doordat het boek mooi geschreven is, het acceptabel lijkt, terwijl je weet dat het niet acceptabel is...
en vandaar die worsteling?

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2007, 21:58

Nee het is eerder dat sommige stukken juist zo érg toevallig zijn, wat het verhaal, het boek naar beneden haalde. Dat is eerder mijn worsteling.
Het is niet schokkend geschreven alleen in het begin gebeurt er iets naars maar dat heeft niets met incest te maken. De verhouding die vader en dochter hadden werd zeer acceptabel geschreven, schokte niet. Ook verhouding zus broer schokte mij niet, dat was heel subtiel en totaal niet smerig of schokkend geschreven.


Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 19 Jul 2007, 22:52

Ik heb het boek bijna uit en ik herken de worsteling met de toevalligheden....ik geloof dat ik het zelfs een keer hardop heb gezegd..natúúrlijk.
Met cynische ondertoon.

Mijn ervaring is dat als ik een boek écht goed geschreven vind ik bereid ben álles te geloven,
en als dat niet zo is hapert er wat mij betreft vaak wat in (of aan) het boek.
En dat is hier inderdaad zo.
maar ik herken ook wat jij schrijft over de mooie zinnen, want er staan af en toe toch mooie zinnen en fragmenten in,
en ook de veraallijn heeft iets waardoor ik toch wil weten hoe het afloopt.
Maar er ontreekt iets waardoor het boek met echt van a tot z in zijn greep heeft.

Trouwens wat een totaal ander boek dan "Moe niet kijk nie"is dit zeg,
het lijkt bijna wel van een andere schrijver.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2007, 10:07

Trouwens wat een totaal ander boek dan "Moe niet kijk nie"is dit zeg,

Ja, daar verbaasde ik me ook over.
Ook verbaas ik me erover dat dit boek De gouden uil heeft gewonnen.
Soms is het verhaal wel erg dun.

Uit het juryrapport van De Gouden Uil:
‘Dit boek bewijst waarom goede literatuur nodig is. Het gaat voorbij de waan van de dag. Het is een gevecht tegen de onverschilligheid. Het is een boek over volharding, verlies en littekens. Het is een boek met vele thema's. Ultramarijn is het werk van een scherpe, observerende geest, van een betrokken schrijver die met fijngevoeligheid en levenswijsheid zijn personages diepgang geeft. De jury prijst de maturiteit van het boek. Het is gerijpt. Het heeft vele vormen van kennis in zich, zonder ermee te pronken. Het is een bezonken boek vol van de overweldigende, vernietigende, stuwende kracht van een diepe liefde. Het is een boek om lang te koesteren.’

Juryrapport shortlist:
De jaren 1950. In een kuststad aan de Middellandse Zee groeit Joakim op samen met zijn halfzus Aysel. Tussen hen bloeit een broeierige liefde. In een woelige politieke tijd wordt Aysel verbannen naar het noorden van Europa waar zij een dochter baart. Joakim blijft met een heftig verlangen en een leegte achter die hij een leven lang met zich mee zal dragen. Alleen in het luitspel kan hij heil vinden. Tot hij het meisje Özlem ontmoet dat een einde lijkt te maken aan zijn gevoel van ontheemdheid en rusteloos zwerven. ‘Ultramarijn’ vertelt met een groot gevoel voor menselijkheid en oog voor detail de parallelle levens van mensen die iets verloren hebben: een land, een geliefde, een taal. Het bezingt een mooie melancholische liefde die een halve eeuw aanhoudt en de tragiek van mensen die een vertrouwde omgeving achter zich laten. Van Woerdens roman is tegelijk een boek over een land dat worstelt met zijn diversiteit. Door de lotgevallen van zijn hoofdpersonages sijpelen de maatschappelijke en politieke problemen binnen in het Zuiderse migrantenland. Van Woerden maakt subtiel gebruik van zijn kennis van zaken. Zijn prachtig ingetogen en suggestieve stijl, zijn inzicht in maatschappelijke en persoonlijke evoluties, geven zijn verhaal een grote diepzinnigheid.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Jul 2007, 10:32

Misschien wel omdat de goede man zo jong gestorven is?
Wat ik me er van herinner is dat ik het grof vond, het boeide niet genoeg om verder te lezen. Helaas is het te lang geleden om iets te kunnen zeggen over jouw opmerkingen Bernadet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2007, 10:41

Het begin is grof ja, een jongetje op vakantiekamp... misschien zegt je dat nog iets? en toen twijfelde ik ook even of ik het wel verder wilde lezen. Tijdens de chat vertelde berdine dat die grofheid later niet meer voorkwam en ben ik verder gaan lezen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Jul 2007, 11:04

Ik heb het eerste deel uit gelezen en ben kort in het tweede gestopt. Dat weet ik nog. Dat was een andere tijd, andere plaats, andere persoon geloof ik. En ging over een hoer?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 20 Jul 2007, 11:11

Klopt..zijn dochter kwam in de prostitutie terecht, en daar komt hij haar daar dan weer tegen.Dat zie je dan al van heinde en ver aankomen.

Dat het over de randen van de samenleving en over de rauwheid van het leven gaat met alles wat daar bij hoort vind ik niet zo erg, dat zijn vaak ook wel boeken die mij aanspreken omdat ze de diepte in gaan,
en het gaat hier ook wel over grote thema's..ze komen, naar mijn bescheiden mening. alleen niet zo goed uit de verf.
Maar ik heb het boek nog niet helemaal uit..misschien heeft het een sterk slot.

Wil

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 20 Jul 2007, 11:18

....Het bezingt een mooie melancholische liefde die een halve eeuw aanhoudt en de tragiek van mensen die een vertrouwde omgeving achter zich laten.


Daar heeft het juryrapport dan weer wel gelijk in, de fragementen die over dat laatste gaan vond ik erg mooi,


Wil

(die een andere pc heeft en wat moeite met quoten)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2007, 11:35

Bij quoten moet je de tekst selecteren en dan op de knop quote klikken en voilà je hebt gequoot. (schrijf je dat zo?)
Je ziet dan vóór de tekst die je quote achtereenvolgend een haakje, het woord quote en weer een haakje staan.
Achter de tekst staat ook een haakje en dan een schuine streep / dan het woord quote en weer een haakje. Dit laatste, wat dus achter de tekst staat moet je laten staan. De schuine streep voor het woord quote betekent in computertaal dat het het einde van de quote is.
Het valt me op dat je dat laatste, haakje / quote haakje, vaak weghaalt en dat moet juist blijven staan.

Succes ermee!

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Jul 2007, 11:49, 3 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2007, 11:37

Misschien wel de mooie melancholische liefde maar die tragiek van mensen die een vetrouwde omgeving achterlaten kon ik er ook niet zo in vinden. Hooguit het zandplekje bij het station.
Waarom vind jij van wel Wil?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 20 Jul 2007, 13:40

En wat te denken van Aysel die haar land moet achterlaten en Joakim die thuisgekomen van het vakantiekamp zijn geliefde halfzus niet meer vindt? Özlem die Duitsland achter zich laat en zich in Nederland ook al niet thuis voelt? Joakim zwerft later al helemaal zonder thuis rond. Ik zie een heleboel ontheemdheid in dit boek.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 20 Jul 2007, 15:33

Ik heb een paar mooie passages daarover onderstreept.
Zoek ik nog even op.

Groetjes Wil

ps..dank je wel voor de quote uitleg,
maar het is meer dat ik de technische handeling opzich op deze nog niet helemaal onder de knie heb, slecteren enzo.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2007, 15:53

berdine schreef:En wat te denken van Aysel die haar land moet achterlaten en Joakim die thuisgekomen van het vakantiekamp zijn geliefde halfzus niet meer vindt? Özlem die Duitsland achter zich laat en zich in Nederland ook al niet thuis voelt? Joakim zwerft later al helemaal zonder thuis rond. Ik zie een heleboel ontheemdheid in dit boek.


Ja Joakim vindt zijn zus niet maar is wel in zijn omgeving.
Aysel is de enige in mijn ogen die het aanvankelijk moeilijk heeft met haar omgeving.
Özlem verveelt zich in Duitsland, wil een bruisender leven en daarom gaat ze naar Nederland. En ze voelt zich wel thuis, loopt genietend door Amsterdam en vindt het heerlijk dat daar alles kan. Ook haar werk vindt ze niet echt erg.
Alleen wil ze, zoals ieder mens, er af en toe wel eens uit.
Joakim kan geen rust vinden omdat hij nog steeds zijn grote liefde zoekt maar zijn omgeving kan hem niet echt veel schelen.
Tenminste, zo zie ik het. Jij niet berdine?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 20 Jul 2007, 16:29

Niet helemaal, nee. Aysel vindt het juist naarmate ze langer in Duitsland is, moeilijker om daar te leven. Eerst probeert ze nog te acclimatiseren, maar het gevecht tegen het oprukkend racisme wordt haar te veel. En misschien moet je het ook niet helemaal letterlijk nemen. Joakim voelt zich nergens thuis zonder Aysel. En Özlem lijkt het wel prima te vinden in Amsterdam, maar stort toch ook in en vindt uiteindelijk rust bij haar roots. Niet voor niets besluit ze daar te blijven, ik meen, nog vóór ze Joakim heeft gevonden.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 20 Jul 2007, 20:24

Hier de passages die ik bedoelde, over de tragiek van mensen die hun vertrouwde omgeving achter zich moeten laten..

Äysel zal zoiets ook hebben ondervonden; de schaduwkant van landje wisselen, vluchten uit de ene taal naar de andere.
Eigenlijk is het niet eens zo dat je een táál aanleert, waarneer e verhuist, je leert een ander persóón aan. Iemand die handen en voeten moet krijgen in een andere cultuur. En je laat je vroegere persoon in de steek, pleegt daar verraad aan"

En
"Eenmaal aangeland in een nieuwe taalmens keer je niet gemakkelijk meer terug. de vorige mens wordt een vreemde, iemand op wie je niet kunt vertrouwen, wiens hart en lever gebrekkig zijn gaan praten.
Een spraakgebrek"

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2007, 11:32

En Librije heeft ook een mooi verslag gemaakt

klik hier http://www.leestafel.info/henk-van-woerden
--
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Mei 2009, 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2007, 11:33

Iemand bij de boekgrrls zei dat het over racismse ging. Vinden jullie dat ook?
Ja er gebeuren akelige dingen, maar specifiek een verhaal over racisme?

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2007, 11:35

Hoe vond jij het boek zelf Librije?
Ik had erg moeite met de grote overgangen en het onwaarschijnlijke van de ontmoeting vader en dochter. Jij niet?

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 28 Jul 2007, 12:52

Iemand bij de boekgrrls zei dat het over racismse ging. Vinden jullie dat ook?


In eerste instantie niet, hoewel het wel regelmatig tussen de regels door aan de orde komt,
Maar aan het einde van het boek, als bijna terloops genoemdwordt dat er in een bus de woorden "auslander aus"gekrast staan bedacht ik dat door dat alsmaar toch terugkomen van dat onderwerp het misschien toch een thema is,
of een soort "onderstroom"onder het boek.

Ik weet niet of ik het helemaal goed citeer want ik ben op vakantie en het het boek niet bij me.

Groetjes Wil

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 29 Jul 2007, 09:17

Het spijt me maar ik vond het een "onwezelijk" verhaal. Er wordt enorm veel geïnsinueerd... Incest, racisme, vervreemding, prostitutie,.....Te veel onderwerpen, te weinig uitgediept,.....
Ik denk ook dat het eerder de gouden uil gewonnen heeft als postuum eerbetoon.
Ik heb het uitgelezen maar draag er weinig of niets van mee. Het heeft geen indruk gemaakt op mij.

Inge

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2007, 16:20

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het niets vond!
Weten jullie (nog) dat dit boek ook de Inktaap gewonnen had vorig jaar? (prijs die wordt toegekend door middelbare scholieren)

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 29 Jul 2007, 19:52

Dettie: het onwaarschijnlijke van de ontmoeting vader en dochter.

Dat is denk ik de "mythische dimensie" waar over gesproken wordt: de goden kunnen tevreden zijn, aan het noodlot valt niet te ontkomen. Zoals ook bij het gedicht van De Tuinman en de dood (P.N. van Eyck). In mythen (en sprookjes trouwens ook) gebeuren de meest onwaarschijnlijke dingen.

Dettie: maar specifiek een verhaal over rascisme?
Nee, dat is een te groot woord. Van Woerden probeert, zonder veroordeling, inzicht te geven in de normen, waarden en culturele rijkdom van dit volk. En in onderstroom (zoals WilV schrijft) laat hij ons kennis nemen van de kortzichtige houding van de Westerling, als toerist op bezoek. Die er van uit gaat in een achterlijk land te logeren en weigert in zijn gedrag (alles moet kunnen) rekening te houden met de plaatselijke bevolking.
Dat onbegrip en het gebrek aan belangstelling en kennis over de vreemde cultuur leiden in West-Europa tot termen als Auländer raus (discriminatie dus).
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2007, 20:05

Dat is denk ik de "mythische dimensie" waar over gesproken wordt: de goden kunnen tevreden zijn, aan het noodlot valt niet te ontkomen. Zoals ook bij het gedicht van De Tuinman en de dood (P.N. van Eyck). In mythen (en sprookjes trouwens ook) gebeuren de meest onwaarschijnlijke dingen.


ja maar, ja maar, ja maar... dit noem ik niet echt een noodlot.
Het noodlot was dat ze als halfbroer en zus geboren zijn en liefde voor elkaar voelden. Hooguit kan je nog zeggen dat het noodlot is dat hij gaat houden van zijn dochter omdat zij zo op haar moeder lijkt. Maar zij weet er op gegeven moment van! Zij kiest ervoor alles te laten zoals het is, en waarschijnlijk hij ook gezien het armbandje (wat bij een geboorte wordt gegeven en wat in zijn jaszak wordt gevonden) Dat is geen noodlot meer... dat is bewuste keuze. Het noodlot was dat zij elkaar zagen, leerden kennen, wat ik, mijn mening, erg vergezocht vond en je al van mijlenver aan zag komen.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten