Arie Storm - De bruid en de kogel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Arie Storm - De bruid en de kogel

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2007, 15:53

Dit is een boek dat je met gemak en plezier meerdere keren kunt lezen.
Het zou ook een prachtig voorbeeld kunnen zijn om eens te bespreken bij de cursus..Het lijkt wel of meneer Storm een loopje wil nemen met de schrijverij, zozeer heeft hij een compleet eigen vorm. Althans: ik heb nog nooit zoiets gelezen. Nou ja, wat zegt dat dus eigenlijk..

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/arie-storm

Marjo

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 16 Jul 2007, 18:04

Ik ben al een hele tijd Storm-fan, hoewel niet alle boeken even goed zijn. Ik heb deze nog niet gelezen. Is dit niet het boek dat vorig jaar werd afgekraakt door de "officiële" recensenten?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2007, 20:24

Geen idee. Waarom dan wel?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2007, 21:07

Ik heb van Arie Storm De x-files van de literatuur gelezen.
Hij houdt er zeer uitgesproken meningen op na.
Onlangs heb ik ook het gesprek op de vpro beluisterd en daarin haalde hij ook fel uit naar Kluun. (waar ik het overigens mee eens ben)

http://boeken.vpro.nl/personen/22551150/

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jul 2007, 21:10

Dat gesprek heb ik gevonden maar nog niet beluisterd.
Had jij Kluun gelezen dan?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2007, 21:14

Recensie Biblion
Opnieuw hanteert Storm (1963) een ingewikkelde manier van vertellen: in het eerste deel van zijn roman maakt hij een korte reis naar Frankrijk om een bijdrage aan een leesclub in een mysterieus kasteel te leveren. Deel twee en drie, terug in Amsterdam, gaan over herinneringen (nostalgie zonder heimwee) en tussendoor is er het verhaal over zijn Haagse verleden en Amsterdamse heden. Ook de (niet nader verklaarde) zelfmoord van zijn zus komt aan de orde. Storm - zelf recensent voor o.a. Het Parool - bespiegelt ook over literatuur (of wat als zodanig wordt gepresenteerd). In deze roman krijgt vooral Kluun er van langs. Storm weet, ondanks het ontbreken van een echte verhaallijn, toch te boeien. Zeker is dat hij tot de meer verdienstelijke van de huidige Nederlandse auteurs behoort.

Recensieweb http://www.recensieweb.nl/recensie/2036 ... r-ego.html

Volkskrant http://extra.volkskrant.nl/select/boeke ... php?id=395

Desmet http://www.desmetlive.nl/program.asp?lI ... temId=1797

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2007, 09:44

Nee ik heb Kluun niet gelezen en ga het ook niet lezen.
Wat dat betreft ben ik het met Storm eens, maar ik vind dat ook bij IM van Palmen. Dat denkelijk van een heel ander kaliber is, maar het geeft mij een vervelend gevoel. Geld slaan uit de dood van je partner.
De tuinkamer van Lilian Blom is wat anders 'Op zijn sterfbed vraagt hij zijn echtgenote te noteren wat hij zelf niet meer zal kunnen schrijven over zijn leven.' Daar weet de schrijver er zelf van en wil dit ook.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 19 Jul 2007, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 19 Jul 2007, 13:19

Ik had intussen ook negatieve zowel als positieve recensies gevonden.
Naar aanleiding van een negatieve recensie van Arie Storm zelf over De steniging van Frenk van der Linden hadden we nog een discussie hier over die recensie, weten jullie nog?
Laatst gewijzigd door berdine op 17 Mei 2009, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Jul 2007, 19:08

Hm Bernadet, als jij vindt dat Lilian Blom het wel mag, dan mag Kluun het ook: ook zijn vrouw heeft hem, gezegd het boek te schrijven.
Ik houd niet van dit soort boeken, maar ik ben er van overtuigd dat het Kluun niet te doen was om het geld, want hij kon tevoren niet weten dat het zo'n succes zou worden. Ik ken hem niet persoonlijk, ok, maar de keren dat ik hem heb horen spreken leek hij mij een integer man.
Over Palmen oordeel ik niet, ik ken het boek niet. Maar ook Palmen is volgens mij een integer persoon.
Wat mijn oordeel dan ook betekent. Ik zal toch eens luisteren naar die Storm..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2007, 19:36

Dat wist ik niet dat Kluuns vrouw wist dat hij er over zou schrijven.
Maar ik krijg gewoon een onbehaaglijk gevoel bij dit soort boeken.
Iedereen kan best integer zijn, mooie herinneringen hebben aan...
maar je schrijft iets over iemand die het niet meer na kan lezen of zeggen dit wil ik wel, dat niet.
Ischa Meijer was een bekend figuur, en als iemand na zijn dood over hem gaat schrijven dan lijkt mij toch dat je weet dat het aantrekt. Het kan best zijn dat Palmen het zeer goed bedoeld heeft, integer heeft geschreven, maar het stuit mij persoonlijk tegen de borst. Een biografie is wat anders.
En inderdaad wist Kluun niet dat het een succes zou worden, maar toch blijf ik het niet passend (kan niet op het goede woord komen) vinden om een privéleven uit de doeken te doen van iemand die er zelf niets meer aan toe kan voegen.

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 19 Jul 2007, 19:59

Mooi verslag is dit, Marjo. Je hebt me alweer nieuwsgierig gemaakt.

Wat de rest van de discussie betreft: ik las IM niet (hoorde er wel veel lovends over), ook het boek van Kluun niet.
Maar ik vind dat het wel kan, een boek over een overleden schrijver, bij wie je nauw betrokken bent, schrijven.
En het hoeft niet een wetenschappelijke biografie te zijn.
Als het maar geen afrekening wordt...

Ik denk nu aan "Taal zonder mij" van K. Hemmerechts over H. De Coninck. Toch goed dat dat boek er is. De lezer leert zo een aantal aspecten van de overleden schrijver kennen...

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2007, 22:06

De lezer leert zo een aantal aspecten van de overleden schrijver kennen...

Ja en de vraag is of die overleden schrijver dat gewild zou hebben dat dat van hem of haar bekend zou worden, hoe integer je ook bent in je boek.
Nou ja, het is gewoon mijn persoonlijke opvatting, iedereen kan er anders over denken natuurlijk.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Jul 2007, 10:36

Nou ja, dat is natuurlijk zo, dat de overledene niets meer kan zeggen.
Maar dat geldt toch ook voor een biografie? Dat is van een ander kaliber, maar dat een schrijver kiest veer deze of een andere vorm, dat ligt aan de schrijver. Kluun is een reclameman, geen wetenschapper. Geen biografieschrijver dus. Ik vind dat hij in dit boek wel degelijk lovend over zijn vrouw schrijft. Degene die ervan langs krijgt is de mannelijk hoofdpersoon, hijzelf dus eigenlijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2007, 10:49

Een biografie is een heel andere benadering en ook niet door een partner geschreven. Er worden daarin niet die intimiteiten beschreven die alleen een partner kan weten. Dat is voor mij een grens die je niet moet / mag overschrijden. Dat is wat me zo tegenstaat in boeken geschreven door partners. Misschien zeg ik zo beter wat ik bedoel.
Het is mijn persoonlijke mening hoor, ik zal dus zo'n boek niet kopen, ook niet als de partner van Reve een boek zou publiceren over zijn leven met Reve.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Jul 2007, 11:03

Nee? goh, wie weet hoe goed die man kan schrijven!
Nee, ik begrijp je wel, het zijn ook niet mijn soort boeken. Al moet je niet vergeten dat Kluun (Palmen ook?) duidelijk aangeeft dat hij het verhaal gefictionaliseerd heeft. Dat mag toch, daar waren we het over eens? Dat bedoel ik, daarom is dat heel anders dan een biografie.
Maar waar dit allemaal over begon is de kritiek van Storm. Voor zover ik die in zijn boek waar dit allemaal mee begon lees, denk ik dat Kluun zijn schouders op zal halen, en dank je wel zal zeggen voor de publiciteit.
Het komt een beetje kifterig over, Storm schrijft beter, helemaal waar, maar hij verkoopt nu eenmaal niet zoveel. Jaloezie dus..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2007, 11:42

Storm is in zijn boek De x-files van de literatuur ook enorm kritisch, óf iets is geweldig óf iets is totaal niets, een middenweg lijkt er niet te zijn.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Jul 2007, 22:59

Op zich heb ik daar geen moeite mee, duidelijkheid boven alles. Iedereen heeft recht op een mening..
Ik was al van plan om meer te lezen van de man, dus..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2007, 08:13

Het was ook ter informatie marjo.
Van mij part bekritiseert hij van alles en nog wat. Inderdaad ieder zijn mening.

Arie Storm heeft ook een website/weblog
http://www.ariestorm.nl/

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 30 Jul 2007, 09:23

Kluun schrijft boeken die eerder in de categorie "zelfhulpboeken" vallen, dan literatuur. Het is gewoon een typisch verschijnsel van deze tijd.
Storm lijkt me interessanter om eens te proberen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Jul 2007, 10:39

Zelfhulpboeken? Daar heb ik toch iets heel anders bij voor het oog. Meer de Dwayne Dyer en op een ander vlak Sonja Bakker.
Kluun heeft er echt een roman van gemaakt hoor. Dat het geen literatuur is ben ik met je eens, maar toch wel een betere lectuur.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 30 Jul 2007, 12:23

Hallo Marjo,

Daarom had ik het woord ook tussen haakjes gezet. Wat ik wilde zeggen, was, dat het tegenwoordig schering en inslag is, dat mensen die problemen hebben, dit maar te boeken stellen en denken dat ze schrijver zijn of dat uitgevers ze op die manier aanprijzen. Geen literatuur, maar ze worden wel afgezet tegen de schrijvers van literatuur en dat klopt niet.

Marjo schreef:Zelfhulpboeken? Daar heb ik toch iets heel anders bij voor het oog. Meer de Dwayne Dyer en op een ander vlak Sonja Bakker.
Kluun heeft er echt een roman van gemaakt hoor. Dat het geen literatuur is ben ik met je eens, maar toch wel een betere lectuur.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Jul 2007, 13:06

Ze worden afgezet tegen de literatuur zeg je, hn, ik denk dat het in dit geval Storm over Kluun, meer over de centen gaat! Kluun heeft dan wel geen literatuur geschreven maar verkoopt uitstekend. Dat Storm daar over valt, is eigenlijk kleinzielig, want het is gewoon een andere categorie..zou hij ook jaloers kunnen zijn op die Bakker die ik eerder noemde!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 17 Mei 2009, 13:46

Eindelijk gelezen. Mooi boek!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2009, 14:07

Gelijk de link en de pagina maar even aangepast.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2009, 16:58

berdine schreef:Eindelijk gelezen. Mooi boek!


Waarom, waarom, waarom vond je het een mooi boek, vertel, vertel...

Dettie
die denkt dat je wel weer blij met m'n vraag zal zijn. :D


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten