Louis Ferron - Het overspelige gras

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Louis Ferron - Het overspelige gras

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2007, 12:47

Louis Ferron was voor mij een onbekende tot ik De Tuinkamer van Lilian Blom las. Door haar ontroerende boek werd mijn nieuwsgierigheid gewekt naar het werk van deze auteur.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/louis-ferron

Librije
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2007, 12:57

Mooi verslag!
Met mijn Achterhoekse voorvaderen ben ik het bijna aan ze verplicht om dit boek te lezen.

Librije schreef:Net als het feit dat het er niet toe doet aan welke kant van de grens men woont in de Achterhoekse landhuizen en kastelen: de adellijke band gaat boven de nationaliteit.

In de Achterhoek lopen de straten ook gewoon door Duitsland in, niets wijst erop dat je dan in Duitsland bent. Ook in het Achterhoekse dialect komen veel woorden voor die naar het Duits verwijzen. Dus echt heel vreemd is het bovenstaande niet.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2007, 12:58

Ik ga eens bij de bieb kijken of ze het hebben.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2007, 10:48

Het boek hadden ze dus bij de bieb en ik ben het nu aan het lezen.
Ik vind moeilijk te onderscheiden wie er aan het woord is.
Het loopt nogal door elkaar heen. De ene keer is het Stefan en dan blijkt naderhand ineens Eduard aan het woord. Maar tot nu toe boeit het wel.
Ik denk dat de bissetrice in het hele verhaal doorgevoerd wordt.
Stefan, Eduard zijn zus, alles vormt een driehoek.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2007, 18:27

En mijn verslag staat ook op de site. Ben benieuwd Librije of je je daar in kan vinden.

Het verslag staat hier http://www.leestafel.info/louis-ferron

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 01 Aug 2007, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 09 Jul 2007, 10:23

Mijn complimenten Dettie. Zo'n moeilijk boek in een weekend uitlezen en er daarna nog een helder verslag van maken ook! Dat doe ik je niet na.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2007, 12:08

Ik vond het een intrigerend boek maar wel enorm triest.
Wat ik vreemd vond was dat de ouders zo afwezig waren. Ze werden wel genoemd en af en toe kwamen ze wel in het verhaal voor maar waren niet nadrukkelijk aanwezig, pas op het eind komt er ineens een razendsnelle 'ontknoping'.
Wat denk jij over het doorvoeren van de driehoek? Vind jij dat ook? of Niet? vertel, vertel ;)

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 09 Jul 2007, 19:52

De ontbrekende ouders vond ik wel functioneel voor de manier waarop Ferron de adelstand wenste neer te zetten: uitsluitend gericht op het behoeden en beheren van het erfgoed, met alle plichten, normen en waarden die daarmee gepaard gaan. En slechts vanuit verstandelijke overwegingen zorgen voor de daarvoor benodigde stamhouders. Een mooi voorbeeld is de begrafenis van Grootvader Eduard, waarbij zoon Eduard constateert: “Ooit zou hij de reden leren kennen waarom hij niet echt om het sterven van zijn vader getreurd had en in een moeite door leerde hij dan tevens verder geen enkele aandacht aan die reden te besteden. Wie zich daarmee bezighield was een slapjanus en de Van Lookerens waren mannen uit een stuk, hoeders van een uit graniet gehouwen traditie die stond voor alles wat door een overmatig gevoelsleven dreigde ten gronde te gaan.” Of: “Adel zoent niet”. Of: “Als hij (Eduard) op zoek was naar momenten van intimiteit, die hij eerder bij Jakob dan bij zijn moeder hoopte te vinden.” Zonder de plot te verklappen was het daarnaast natuurlijk ook nog zo, dat het woord “ouders” wat dubieus is in deze geschiedenis.

Overigens: Een bissectrice in de twee-dimensionale meetkunde is een lijn die een hoek in twee aan elkaar gelijke hoeken verdeelt. Dit wordt ook wel een deellijn genoemd. In een driehoek kun je vanuit elke hoek een bissectrice trekken en het ging bij Tresckow om het snijpunt van twee van deze bissectrices binnen een driehoek. Daar schilderde hij waar hij de nadruk op wilde leggen. Dit benadrukt m.i. voornamelijk de zakelijke manier waarop hij zijn composities samenstelde. Als contrast met de kenmerken van de Romantiek waar juist introspectie, intuïtie, emotie, spontaniteit en verbeelding centraal te staan, die Ferron zo fascineren. Zoals het volgende fragment toont (waarin Eduard jaloers is op de aandacht van Tresckow voor zijn zus):" Op Agathe lieten zich gemakkelijker coördinaten uitzetten dan op hem (Eduard). Zij was de concreetheid in persoon. Om haar zweefde niets nevelachtigs. Als in lijnen geëtst stond ze daar tegen de ruimte en wat de bissectrices betrof: waar die bij haar kruisten, dat hoefde je je niet af te vragen. Niet in haar hoofd in elk geval; daarbinnen deed zich misschien wel de enige nevelvorming voor die ze ooit gekend had. Voor de rest bestond ze uitsluitend uit vlees en bloed."
Het gaat dus meer over bissectrices dan over driehoeken. Wat die driehoeken betreft, deel ik je mening dus niet.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2007, 21:47

Op Agathe lieten zich gemakkelijker coördinaten uitzetten dan op hem (Eduard). Zij was de concreetheid in persoon. Om haar zweefde niets nevelachtigs. Als in lijnen geëtst stond ze daar tegen de ruimte en wat de bissectrices betrof: waar die bij haar kruisten, dat hoefde je je niet af te vragen. Niet in haar hoofd in elk geval; daarbinnen deed zich misschien wel de enige nevelvorming voor die ze ooit gekend had. Voor de rest bestond ze uitsluitend uit vlees en bloed."


Dat vond ik juist zo'n vreemde zin. Je neemt aan dat hij met het kruisingspunt (snijpunt) haar letterlijke kruisstreek bedoelt maar dan daarna... voor de rest bestond ze uitsluitend uit vlees en bloed...
Het is allemaal erg tegenstrijdig. Zij is concreet (duidelijk en bepaald)maar voor mij betekent zij bestond uitsluitend uit vlees en bloed juist dat ze een emotioneel persoon was. Ik heb erg zitten staren op die zin en het is frappant dat je deze zin net aanhaalt.
(voorbeeld van meerduidigheid blijkbaar)

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2007, 22:18

Librije schreef:De ontbrekende ouders vond ik wel functioneel voor de manier waarop Ferron de adelstand wenste neer te zetten: uitsluitend gericht op het behoeden en beheren van het erfgoed, met alle plichten, normen en waarden die daarmee gepaard gaan. En slechts vanuit verstandelijke overwegingen zorgen voor de daarvoor benodigde stamhouders


In dat opzicht heeft Ferron het inderdaad goed gedaan maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde eerder dat in het verhaal pas op het laatste moment de ouders besproken worden en in een sneltreinvaart wordt alles uit de doeken gedaan, bijna afgeraffeld.
Het zijn in feite twee verhalen in een. De ontwikkeling van Eduard III onder invloed van Tresckow en de geschiedenis van het geslacht van Lookeren zélf. Het hadden bijna twee aparte boeken kunnen zijn.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2007, 22:34

Librije schreef:Het gaat dus meer over bissectrices dan over driehoeken. Wat die driehoeken betreft, deel ik je mening dus niet.


Ik bedoelde dat alles een driehoek vormt en dat jacob steeds het snijpunt is in die driehoeken.

Wat de bissectrices betreft drukte ik me totaal verkeerd uit. (Ik schreef het woord ook 2 x verkeerd :( )
De essentie, zoals jij die ook vertelt, had ik begrepen. Eigenlijk is dat ook wat Eduard angst aanjaagt omdat Eilov in zijn schilderijen deze 'techniek' zover heeft doorgevoerd en de mens zelf door deze wiskundige benadering bijna onmenselijk heeft gemaakt. De mens zelf is in de ogen van Eilov ook niet belangrijk. Maar ik merk dat het nu niet goed kan zeggen, ik probeer het morgen nog wel een keer. Wat in je hoofd zit is af en toe in woorden zo moeilijk uit te drukken.

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 09 Jul 2007, 23:16

Dettie:
Het zijn in feite twee verhalen in een. De ontwikkeling van Eduard III onder invloed van Tresckow en de geschiedenis van het geslacht van Lookeren zélf. Het hadden bijna twee aparte boeken kunnen zijn.


Na het lezen van De Tuinkamer en Hier ligt Boot (essay) was het gedachtengoed van Ferron voor mij wat duidelijker geworden en daarom wilde ik graag eens ervaren hoe hij daar in een roman mee omging. De geschiedenis van het geslacht Van Lookeren leek een aardige kapstok. Maar het geheel overziend denk ik inderdaad, dat hij in het middelste stuk zijn (bekende) ideëen vormgeeft en daar het (vrij korte) begin en het (net zo korte) eind omheen gedrapeerd heeft. Zo werd het toch nog een beetje een roman.
Ik ben gestrand in Niemandsbruid. Ik had het gevoel, dat daar zelfs die moiete niet meer genomen was. Maar misschien dat ik later nog eens een oudere titel probeer: De keiensnijder uit het Fichtenwald moet wel de moeite waard zijn.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Jul 2007, 10:53

Librije je mag mij tuchtigen, in de boeien slaan of wat je wil :D
Ik heb plagiaat gepleegd. Ik heb jouw zinnetjes over de bissectrice in m'n boekverslag gezet. Ik kon het niet beter zeggen.
mea culpa, mea culpa.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten