Stefan Zweig - Die Welt von Gestern.

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Stefan Zweig - Die Welt von Gestern.

Berichtdoor Roel » 18 Jun 2007, 18:35

Voor veel jeugd van tegenwoordig gaat geschiedenis niet verder dan de laatste tien jaar van hun leven. Voor jeugdigen die wel benieuwd zijn wat er verder terug in de tijd is gebeurd, is deze autobiografie van Zweig een goed startpunt. Zweig heeft nog net de tijd meegemaakt toen drastische veranderingen alleen nog maar een vieze wolk aan de horizon vertegenwoordigden. Want daarna zette de eerste wereldoorlog en ook nog eens de tweede wereldoorlog Europa en de wereld voor goed op zijn kop.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/stefan-zweig

Roel

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jun 2007, 20:02

Zo wat ben je actief geweest Roel!!
Het klinkt als een must, maar het zal even moeten wachten.. Dik boek zeker?

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 19 Jun 2007, 10:32

Ja, dat zijn boeken die ik de laatste weken heb uitgelezen. Verslag van Pierre Michon volgt ook nog. Het exemplaar van de bib ligt allang weer in de schappen, maar omdat ik het zo goed vond, heb het ook gekocht. Nou kan ik op mijn gemak terugbladeren. Ik moet ook nog dat gotisch griezelverhaal uitlezen. Verder het nieuwe leven van Pamuk, wat ik nu vandaag moet laten verlengen, want ik heb het niet binnen de termijn uitgekregen. Ook moet ik nu eindelijk Narciss und Goldmund herlezen om mijn besprekingcyclus van alle romans te continueren. Dan kan ook verder in de biografie van Ralph Freedman over Hesse, die ik gelijk met de romans lees. Ook ben ik opnieuw bezig in De geest van de romantiek.
En zoals je weet ook goed opgeschoten in Simon Schama's A history of britain, waar ik net de onfortuinlijke dood van Thomas Beckett heb afgerond. Ik moet echter doorstuiven naar het deel waar de engelse romantiek in de engelse geschiedenis wordt besproken, want die kennis heb ik nodig om het 13de hoofdstuk van mijn roman te kunnen schrijven. Was bezig in Op afbetaling van Vestdijk, maar qua stijl is het zo ouderwets dat ik teleurgesteld het even heb laten zitten. Ik geloof het gewoon niet, het lijkt wel of ik Couperus zit te lezen!
Maar ik zit nu al een maand, ieder weekend een keer in de natuur te inventariseren en daarvoor moet ik ook mijn kennis op peil houden. Afgelopen zondagmiddag ben ik daarom voor de derde keer aan de Wilde planten deel 1 (het zijn 3 delen totaal) begonnen. Nu heb ik ook echt doorgelezen. Driekwart boek (het is over de 200 bladzijden) uitgelezen en verder in deel 3 de paragraven over droge heide en natte heide gelezen.
Heel boeiend allemaal.
Als ik echter van een inventarisatie terug kom, moet ik mij gegevens nalopen, aanvullen waar nodig, van het notitieboekje overtypen in een excel-bestand. Soorten die ik in eerste instantie niet heb kunnen determineren, alsnog proberen te vinden door vakliteratuur en internet erbij te halen. Je ziet genoeg werk aan de winkel.
Maar ik ben ook bezig met het opschonen van mijn horrorvideobanden collectie, die zo'n meer dan 100 banden omvat. Daarnaast moet ik nog doorgaan met het mixen van het tweede nummer van mijn eerste album van elektronische muziek. En ik heb onlangs een grandioze nieuwe syntheszer (die warme volle geluid heeft en verder zelfs modulaire mogelijkheden, dat ik daar natuurlijk ook verder mee aan de slag wil) gekocht. Plus dat het email verkeer ook niet stil staat en mijn vriend Wim, die nu op vakantie in Amerika is, ook op antwoord wacht. En wij schrijven elkaar lange mails!
Maar ik ben ook een zeer groot muziekliefhebber en luister graag naar allerlei soorten muziek. Ik zit nu bv met smart te wachten dat de Gyorgy Ligeti collectie (5cd's) binnenkomt en ook (eindelijk besteld) de turangalila symphony van Oliver Messian. In de alternatieve pophoek ben ik zeer benieuwd of Editors de kracht van het debuutalbum kunnen evenaren en ook hebben kunnen verdiepen!

Terug naar Zweig. Ja, het boek is bijna 500 bladzijden dik. Ik heb ook heel verguld met de prachtige uitgave van Fisher: donkerblauw met ingelegde opdruk, gebonden met leeslint. Een absoluut sierraad voor de boekenkast.

Marjo schreef:Zo wat ben je actief geweest Roel!!
Het klinkt als een must, maar het zal even moeten wachten.. Dik boek zeker?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44080
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2007, 11:23

Je verslag staat op de site Roel

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 20 Jun 2007, 10:33

Ziet er weer mooi uit. Grote dank.

Dettie schreef:Je verslag staat op de site Roel

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten