Annemiek Schrijver: Rachab (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Annemiek Schrijver: Rachab (debuut)

Berichtdoor Marjo » 29 Mei 2007, 21:34

Weer een schrijfster die af wil rekenen met haar 'bijbelse' verleden?
Als dat zo is, denk dan niet dat ze ook maar iets gemeen heeft met Jan Siebelink, zelfs niet met Maarten 't Hart.
Een boek dat zich niet laat navertellen, er zit zoveel in..
Ik vind haar een kandidaat voor de shortlist, deze mevrouw Schrijver.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/annemiek-schrijver

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mei 2007, 15:00

Dit staat in een interview met Annemiek Schrijver:

"Ik ben 35, maar in mijn hart voel ik mij 80. Dat had ik als kind al. Het gevoel alsof je oud geboren bent… Dat is geen onprettig gevoel. Maar daardoor heb ik wel het gevoel dat ik allerlei onbezorgde fasen heb overgeslagen. Nooit een huppelend meisje geweest, nooit met vriendjes naar de disco gegaan."

Haar ernstige aard werd versterkt door haar gereformeerde opvoeding (vrijgemaakt). "Wij raakten al jong thuis in de bijbel. Begrippen als gerechtigheid en genade waren gewone kost voor zesjarigen. Daar krijg je een enorm taalgevoel van, maar ik raakte ook in de war. Het is moeilijk voor een kind om te begrijpen dat je slecht bent en niet in staat tot enig goed, maar wel het goede moet proberen. Ik lijk erg op mijn moeder, zowel qua uiterlijk als temperament. Zij had een allure waar veel mannenbroeders niet zo goed mee uit de voeten konden. Zo kreeg ik toen ik eens een rode strik droeg van de onderwijzer te horen: ‘Jij maakt van buiten mooi wat van binnen lelijk is’. Mijn moeder heeft haar geloof altijd in daden omgezet. Daar kon ik meer mee uit de voeten dan met de mannenbroeders. Bid en werk, was haar motto. Iedereen kon altijd meeëten. Wij hadden vaak pleegkinderen over de vloer. Die flexibele slagvaardigheid hoop ik van haar mee te nemen. Het lijkt wel een beetje op de daadkracht van de boze Jezus in de tempel. En daar heb ik nu meer aan dan aan de angst die ik had voor de God van mijn onderwijzers."

http://www.ncrvgids.nl/interview/artike ... 0Schrijver

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Mei 2007, 21:35

Nou, dit heeft ze allemaal in haar boek verwerkt.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten