Heleen Mees - Weg met het deeltijdfeminisme

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Heleen Mees - Weg met het deeltijdfeminisme

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2007, 18:37

"In Weg met het deeltijdfeminisme! is het meest urgente uit Mees’ columns over vrouwen, ambitie en werk bijeengebracht."

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/heleen-mees

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 23 Apr 2009, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Mei 2007, 20:14

Lijkt me helemaal geen leuk boek. Ik maak zelf wel uit in hoeverre ik emancipeer of niet. Hoeft me niet voorgeschreven te worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2007, 20:42

Ik heb me ook erg ingehouden Marjo, ik heb geprobeerd zoveel mogelijk in mijn verslag de inhoud van het boek weer te geven en de schrijfstijl, niet mijn eigen mening over wat zij te vertellen heeft. (Al kon ik enkele dingen niet laten)

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 21 Mei 2007, 22:27

Het gaat hier om een bundel columns, waarin wel erg veel herhaald wordt. Dat valt vooral op als je het boek in een keer uitleest, zoals ik vandaag.
De rode draad van Mees' betoog (of betogen, moet ik eigenlijk zeggen) is dat vrouwen in Nederland van de top blijven verstoken doordat ze kiezen voor deeltijdbanen om zo de verantwoordelijkheid voor huishouden en kinderen op zich te nemen. En dat terwijl ze in potentie meer kansen hebben op topbanen dan mannen, want ze zijn gemiddeld gesproken hoger opgeleid.

Lees verder... klik hier http://www.leestafel.info/heleen-mees

PetraO.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2007, 10:07

Over de herhalingen... ik had zelfs op een gegeven moment dat ik dacht dat een column er dubbel in stond.

Ik ben het met je eens dat het allemaal erg eenzijdig gesteld is.
Eigenlijk is het van een erg elitaire hoek bekeken. De hoogopgeleide vrouwen en mannen.... vaak zijn die vrouwen in deze tijd al vrij geemancipeerd. En hoogopgeleide mensen met een baan hebben vaak al een dergelijk inkomen dat een vrouw ook makkelijk in deeltijd kán gaan werken.

Wat met de lager opgeleide vrouwen die wel willen maar van alle kanten tegengehouden worden door de omgeving?
Of de alleenstaande moeders die door een brei van keuringen en papieren enz. moeten voordat zij een opleiding mógen volgen.
De enorme kosten voor kinderopvang worden summier aangetipt.
Ik ken stellen die werken waarvan 3/4 van het verdiende loon van de vrouw (of man) opgaat aan de kinderopvang. Is het dan wel de moeite waard om te blijven werken? Die vrouwen (en mannen) gáán voor hun werk want voor het geld hoeven ze het niet te doen. En zo zijn er veel meer zaken.

Ik heb een hekel aan het fanatisme van veel feministen, dat maakt dat hun blik vertroebeld, ze in mijn ogen té fanatiek zijn en daardoor te eenzijdig geworden. Vrouwen bestaan en mannen bestaan en zaak is het daar een goede balans in te vinden in alle opzichten.

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 22 Mei 2007, 20:17

Dettie schreef:papieren enz. moeten voordat zij een opleiding mógen
Ik heb een hekel aan het fanatisme van veel feministen, dat maakt dat hun blik vertroebeld, ze in mijn ogen té fanatiek zijn en daardoor te eenzijdig geworden. Vrouwen bestaan en mannen bestaan en zaak is het daar een goede balans in te vinden in alle opzichten.
Dettie

Tja, maar die goede balans moet wel worden bevochten. Dus enig fanatisme is geboden helaas. Ik denk dat we moeten ophouden met zeuren over dat mannen ons niet toelaten, maar zelf ons rechtmatige deel moeten eisen en nemen. Dus minder slachtoffer, minder bang om niet aardig gevonden te worden, meer daadkracht.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2007, 20:29

Ik denk dat het beste is gewoon jezelf zijn en gaan voor wat je doet.
Ik zei het al... ik ben niet zo'n man-vrouw kijker.
En ik geloof dat juist het fanatiek ageren averechts werkt.
Ik ben zeer zeker voor gelijke rechten, geen onderscheid omdat iemand een vrouw is. En kan ook fel worden als dat onderscheid gemaakt wordt terwijl de kwaliteit hetzelfde is.
Maar zoals Mees in haar boek de dingen stelt wekt bij mij eerder wrevel dan vechtlust op.

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2007, 12:03

Ze oogst met haar columns in nrc opvallend vaak ongezouten kritiek. Ze is trouwens niet de enige columniste die flink aangevallen wordt.
Ik ben het trouwens wel met jullie eens Petra en Bernadet, voor zover ik haar columns gelezen heb, valt me ook op, hoe ze alles inderdaad eenzijdig vanuit een elitaire standpunt bekijkt. Echt het idee van de ivoren toren.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 29 Mei 2007, 12:10

De meeste mannen bereiken ook de top niet. Het gaat erom dat vrouwen wel een gelijke kans moeten hebben om die te bereiken. En dat ze die moeten grijpen, in plaats van af te wachten of ze hem krijgen van de heren.
Maar feminisme (ja, ja, 30 jaar na dato ben ik nog steeds radicaal...ik heb nog net geen paarse overal meer aan, maar voor het overige ben ik niks veranderd) houdt meer in dan alleen maar gelijke kansen in de werksfeer. Het heeft te maken met een complete cultuuromslag, die nog altijd niet voltooid is.
Ook dit gaat voorbij.

Gast

Berichtdoor Gast » 29 Mei 2007, 19:09

Door jullie discussie krijg ik overigens wel zin om het te lezen, gewoon om te kijken met wie ik het eens ben of niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mei 2007, 07:58

Ik heb er een ringboek van gemaakt bij bookcrossing Desiree dus ik kan je er bij zetten.

Ringboek betekent dat je het boek door een bookcrosser opgestuurt krijgt, het leest en dan weer doorstuurt naar de volgende op de lijst tot het uiteindelijk weer bij mij terug komt.

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 30 Mei 2007, 09:13

Ja, fijn als je dat wilt doen. Heb je dan bookcross gegevens van mij nodig?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mei 2007, 10:15

Ja je bookcrossnaam, misschien even via een privéberichtje

Dettie
die gek is op die privéberichtjes :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2008, 08:08

Dit stond vanochtend in Trouw

Na twee emancipatiegolven kan de Nederlandse vrouw alle kanten op. Ze leert en studeert beter dan mannen, ze is taalvaardiger, sociaal beter toegerust, weet wat ze wil en hoe zich te presenteren. En zij is bereid met minder inkomen genoegen te nemen of onder haar niveau te werken: als ze al wil werken, want het hoeft natuurlijk niet. Emancipatie betekent voor haar de vrijheid om te kunnen kiezen (zegt ze zelf in diverse enquêtes). Inkomen krijgt ze wel via een man , dus waarom zich uitsloven in een ratrace? Gebrek aan ambitie, zeggen deskundigen.

Hele artikel:
http://www.trouw.nl/deverdieping/podium ... del_opinie

Heeft Heleen Mees toch gelijk?

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Okt 2010, 11:37

Vandaag staat dit artikel in Trouw

http://www.trouw.nl/nieuws/economie/art ... andig.html

het haakt wel in op wat Heleen Mees beweert.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten