Willem van Zadelhoff- Een stoel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Willem van Zadelhoff- Een stoel

Berichtdoor Marjo » 15 Mei 2007, 17:11

Als je met dit boek in de hand gaat googlen met namen en feiten, ontdek je dat van Zadelhoff veel onderzoek gedaan heeft. Heel veel berust op feiten.
Hij noemt ook nog een tentoonstelling in Frankfurt, in 1929, en legde verband met Mondriaan. Daar kon ik niets over vinden, maar de omslag van het boek is weer wel in de stijl van Mondriaan.
Echt grappig..en leerzaam

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/willem-van-zadelhoff

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2007, 13:37

Het boek is besteld...
Leuk Marjo die linken erbij.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2007, 19:24

Het is echt zo'n boek waarbij vragen opgeroepen worden. En als je dus weet dat het berust op feiten, dan ga je zoeken..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2007, 10:54

Hij noemt ook nog een tentoonstelling in Frankfurt, in 1929, en legde verband met Mondriaan. Daar kon ik niets over vinden, maar de omslag van het boek is weer wel in de stijl van Mondriaan.


Er was geen tentoonstelling maar een congres

CIAM (afk. v. Congrès Internationaux d'Architecture Moderne), een in 1928 te La Sarraz (Zwitserland) door toedoen van Siegfried Giedion en Le Corbusier gestichte organisatie van architecten tot internationale bundeling van krachten bij de vernieuwing van de architectuur. Volgens de in 1929 opgestelde statuten waren de doelstellingen: de actuele problematiek van de bouwkunst af te lijnen, haar ideaal voor de eigen tijd opnieuw te formuleren, dit op technisch, economisch en sociaal gebied te doen doorwerken en de praktische oplossingen kritisch te begeleiden. Na de bijeenkomsten over sociale woningbouw (Frankfurt A.M., 1929) en rationele bebouwing (Brussel, 1930) kwam de stedenbouw (Athene, 1933) aan bod.

De CIAM beweging bestond uit architekten en stedebouwkundigen, die bijeen kwamen in internationale congressen. De ideeën die zij ontwikkelde waren toonaangevend in Europa en zijn terug te vinden in een groot deel van onze omgeving die de laatste decennia zijn gebouwd. Bij de leden van het eerste uur hoorden o.a. Le Corbusier, Siegfried Giedion, Gropius, Karl Moser, Victor Bourgeois, Pierre Chareau, Josef Frank, Gabriel Guevrekian, Max Ernst Haefeli, Hugo Häring, Arnold Höchel, Huib Hoste, Pierre Jeanneret (neef van Le Corbusier), André Lurçat, Ernst May, Fernando García Mercadal, Hannes Meyer, Werner Max Moser, Carlo Enrico Rava, Gerrit Rietveld, Alberto Sartoris, Hans Schmidt, Mart Stam, Rudolf Steiger, Henri-Robert Von der Mühll, and Juan de Zavala. Anders belangrijke architecten die zich later aansloten zijn Alvar Aalto, Hendrik Petrus Berlage en Van Eesteren.

Nederlandse leden waren Berlage, Van Eesteren, Gerrit Thomas Rietveld en M. Stam. De Nederlandse architectenverenigingen De 8 en Opbouw sloten zich aan bij het internationale Nieuwe Bouwen van CIAM en presenteerden diverse ontwerpen op de bijeenkomsten.

De Opbouw is een (architecten)vereniging die in 1920 is opgericht door architect Kromhout, in Rotterdam. Kromhout bleef tot 1923 voorzitter.

Van de vereniging Opbouw waren zowel architecten als beeldende kunstenaars lid. Bij de oprichting waren o.a. lid de architecten Jos. Klijnen, P. Verhagen, M.J. Granpré Molière en L.C. v.d. Vlught. Tussen 1920 en 1930 kwamen daarbij: J.J.P Oud, M. Stam, C. van Eesteren en J.B. van Loghem.

Architecten als Oud en Van Eesteren kwamen uit De Stijl groep. Stam had in Rusland samengewerkt met de architect El. Lissitzki die tot de constructivisten behoorde. Hij vatte sympathie op voor het Russisch Communisme, evenals Van Loghem. Ze kregen veel invloed in de Opbouw maar verschillende leden waren het niet eens met hun politieke denkbeelden en bedankten.


De Stijl

Vernieuwende kunststroming in de Nederlandse beeldende kunst en architectuur tussen ca 1915-1930, waarbij gestreefd werd naar harmonie en evenwicht d.m.v. een Abstract geometrische vormentaal als primaire kleurvlakken, ook zwart, wit en grijs, en horizontale en verticale lijnen (later ook diagonalen).

De Stijl is een variant op de abstracte-kunst, die kenmerkend is voor de heersende kunstopvattingen uit haar tijd. Deze moderne kunst moest uitdrukkelijk niet illustratief of vertellend zijn, zoals de traditionele kunst. Integendeel, deze kunst moest helemaal opzichzelf kunnen staan en begrijpelijk zijn, zonder betrekking te hebben op de concrete wereld, op de Reproductie van herkenbare figuren.

De Stijl, ontwikkeld door schilder piet mondriaan en architect theo van doesburg, vertrok vanuit het cubisme en kenmerkte zich door een sterk doorgedreven geometrische orde. Dit lag volledig in de lijn met de internationale evoluties op het terrein van de kunst. Voorlopers van het 'modernisme' waren o.a. in Schotland Charles R. Macintosh, in Wenen josef hoffmann, Adolf loos, in de Verenigde Staten frank lloyd wright en in Hamburg peter behrens. In Duitsland waren tevens de Deutscher Werkbund (met o.a. Henry Van de Velde) en het bauhaus de belangrijkste culturele referenties met grote namen als ludwig mies van der rohe, walter gropius, marcel breuer, paul klee. Als invloedrijkste uitvoerders van de ideëen van het bauhaus zijn er le corbusier in Frankrijk en eileen gray in Engeland.
---------

Hele verhalen maar zo is denk ik je vraag beantwoordt.


http://www.kunstbus.nl/verklaringen/ciam.html

http://www.kunstbus.nl/verklaringen/opbouw.html

http://www.kunstbus.nl/verklaringen/de-stijl.html

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten