Vikas Swarup - De ongelooflijke lotgevallen van een arme geluksvogel (samenl.boek okt 2004)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Vikas Swarup - De ongelooflijke lotgevallen van een arme geluksvogel (samenl.boek okt 2004)

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2004, 17:06

De ongelooflijke lotgevallen van een arme geluksvogel
Vikas Swarup

Een straatarme jonge man, Ram Mohammed Thomas, doet mee aan een televisiequiz. Het is de eerste uitzending. Degene die alle 12 antwoorden weet kan het enorme bedrag van een miljard rupees winnen. Laat Ram het nou winnen! Onmiddellijk wordt hij verdacht van vals spelen, het is onmogelijk dat zo'n onopgeleide man de antwoorden kan weten.

http://www.leestafel.info/vikas-swarup

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Mei 2009, 15:52, 5 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2004, 17:12

Nou mensen de discussie kan losbarsten! Ik ben benieuwd!!

(Het was moeilijk een verslag te maken het was alweer een tijdje geleden dat ik dit boek gelezen heb).

Bernadet

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Okt 2004, 19:13

Het idee is orgineel, de verhalen zijn deels aangrijpend, humoristisch, en gruwelijk. Maar: het is teveel van het goede, ergens bij het tiende verhaal haakte ik af..
Na een tijdje heb ik de rest nog snel even doorgelezen, maar helaas, de spanning is eraf, het boeide niet meer.

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

De ongelooflijke lotgevallen van een arme geluksvogel

Berichtdoor Sarah » 09 Okt 2004, 00:24

Het is geen hoogstaande literatuur, maar wel een leuk verhaal om te lezen. Het geeft een beeld van de onderkant van de Indiase maatschappij met haar schrijnende armoede, uitbuiting, klasseverschillen, geweld en mishandeling, maar Ram is een hele slimme jongen die zich ondanks de vele tegenslagen met veel humor en een behoorlijke dosis geluk altijd staande weet te houden. Het verhaal is niet chronologisch want het wordt verteld aan de hand van de vragen van de quiz, maar met wat gepuzzel krijg je toch een volledig beeld van het leven van Ram. En aan het eind vallen de stukjes allemaal op hun plaats en blijkt alles met elkaar te maken te hebben. En dat vond ik dan toch wel knap gedaan. Tuurlijk is het verhaal hier en daar ongeloofwaardig en het lijkt wel of de schrijver zijn best heeft gedaan om zoveel mogelijk aspecten van het leven in India in het verhaal te verwerken, maar al met al vond ik het toch wel een aardig boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2004, 09:44

Jant hieronder volgt een stukje dat wat over het verhaal verklapt. Je bent gewaarschuwd!
V
E
R
K
L
A
P
P
E
R

Wat ik erg mooi vond was het gedeelte van dat buurmmeisje. Dat hij hoorde hoe vreselijk die vader tegen haar en haar moeder tekeer ging.
En het moment dat die vader zich aan haar wilde vergrijpen.
Ram probeerde haar te trootsen via dat gat in de muur. Pakte haar arm. Dat vond ik echt heel ontroerend. En jullie hoe vonden jullie dat?

Wat ik steeds zo vreemd vond was dat hij naar een andere stad kon vluchten, en dan eigenlijk anoniem verder kon leven. Het geeft wel aan hoe enorm groot India is!

bernadet

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Okt 2004, 13:33

Het boek heeft veel aspecten gemeen met "Een wankel evenwicht" Heb ik dat al gezegd? Daar ontdek je hetzelfde fenomeen: hoe anoniem je bent in de grote stad. Misschien heeft Swarup pech dat ik dat boek van Mistry gelezen heb, het is zoveel beter.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2004, 11:01

Ik ben bang dat er weinig discussie voortkomt uit dit boek. Inge is het nu aan het lezen, misschien, misschien dat er toch nog wat discussie komt dan.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2009, 15:52

Slumdog Millionaire grote winnaar Golden Globes

Slumdog Millionaire heeft afgelopen weekend vier Golden Globes gewonnen: voor beste film, beste regisseur, beste script en beste soundtrack. The Guardian maakte een filmpje over de uitreiking.

Op het Toronto Film Festival won de film reeds de publieksprijs. Bekijk hier een overzicht van alle prijzen en nominaties.

Regisseur Danny Boyle had eerder groot succes met de films Trainspotting, The Beach en A Life Less Ordinary.

Slumdog Millionaire is de verfilming van het De ongelooflijke lotgevallen van een arme geluksvogel van Vikas Swarup. Ter gelegenheid van de verfilming verschijnt er nu een filmeditie van de roman. (in het Nederland)

Op 24 januari gaat Slumdog Millionaire in Nederland in première op het Film Festival Rotterdam. Daarna zal de film te zien zijn in alle grote bioscopen.

Op you tube is een stukje van de film te zien

http://www.youtube.com/watch?v=AIzbwV7on6Q

Bron: Persbericht Mouria

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2009, 16:39

Ik hoorde dat nieuws vanmorgen, maar ze hadden het alleen maar over de film, en noemden geen boek. En ik maar denken: ik ken dat verhaal!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2009, 17:00

Toch maar goed dat Leestafel er is... anders liep je nu nog te denken :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2009, 17:05

Nou!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Mar 2009, 16:47

Ik las...

'Het boek is beter dan de film' is een wijdverbreide opvatting en in dit geval zeker van toepassing. Het boek is ook uitgebreider: waar in de film zes vragen aan bod komen, zijn dat er in het boek dertien.

Daarom vond jij de film vast beter Marjo :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Mar 2009, 21:20

Dat zou wel eens kunnen, want ik las in mijn eigen verslag dat ik het te langdradig vond!!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cvAmbug en 7 gasten