Adriaan van Dis - De wandelaar (samenleesboek april 2007)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Adriaan van Dis - De wandelaar (samenleesboek april 2007)

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2007, 18:38

Dit boek is het samenleesboek april geworden

“Ik geloof in de mens die er per ongeluk is en er het beste van probeert te maken.”

Het beste ervan maken is in het begin van het boek voor Mulder, een zestigjarige Nederlander die in Parijs woont, een eenzaam maar eenvoudig gebeuren.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/adriaan-van-dis

Janna
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 22:14, 7 keer totaal gewijzigd.

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 03 Apr 2007, 18:32

Gisteren al aardig opgeschoten in het boek. Ik heb al vaak moeten lachen hoe de hond die man op sleeptouw neemt.

Groeten, kim

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 05 Apr 2007, 08:16

Achtergrondinfo over boek en auteur in dit artikel over een optreden n.a.v. De Wandelaar in Vlissingen in de PZC.

In Zeeuws-Vlaanderen is zijn optreden uitverkocht (klopt Marjo: zeer kleine zaal). Maar uit het artikel begrijp ik, dat wie de kans krijgt in zijn/haar buurt, een interessante èn leuke avond tegemoet kan zien.

Lees maar.....
http://www.pzc.nl/extra/kunstencultuur/ ... 279007.ece
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 11 Apr 2007, 20:36

En ik ben intussen uitgewandeld. Moet het nog even laten bezinken, maar vond het in ieder geval een boeiende tocht.

Twee kleine taalbedenkingen alvast:
Wat is een 'kohloogmeisje'? (pg 126, 2e regel) Ik begrijp het woord in de context wel, maar het staat niet in mijn woordenboek?
Het maffianummer gaf geen 'sjoege' (Pg 160, midden). Van dit woord had ik ook nog nooit gehoord, maar het stond wel in het woordenboek. Gewoon uit nieuwsgierigheid, is dit een typisch nederlands gezegde?

Groetjes, kim

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2007, 20:39

Ja sjoege is eigenlijk joods geloof ik maar het wordt in Nederland vaak gebruikt. Het betekent dat je net doet alsof je van niets weet, je reageert niet of er wordt niet gereageerd.

kohloogmeisje ken ik ook niet maar ik denk dat het een meisje is dat met een kohlpotlood haar ogen zwaar heeft aangezet, flinke zwarte randen om haar ogen heeft gemaakt met een kohlpotlood.

Groetjes
Dettie

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 11 Apr 2007, 20:53

Dettie schreef:kohloogmeisje ken ik ook niet maar ik denk dat het een meisje is dat met een kohlpotlood haar ogen zwaar heeft aangezet, flinke zwarte randen om haar ogen heeft gemaakt met een kohlpotlood.


Ja, dat zou inderdaad heel goed kunnen! Stom dat ik daar niet aan gedacht heb...
Bedankt!

Groetjes, kim

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 12 Apr 2007, 09:54

De Wandelaar is uit. Prachtig beschreven verhaal. Dit moet even bezinken en meermalen gelezen worden: dat is dit boek meer dan waard.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Apr 2007, 14:17

Ik ben er net in begonnen en het grijpt me nu al. Ben benieuwd hoe het verder gaat. Gauw verder lezen... (in de zon, eindelijk!)

Dettie

janna

Berichtdoor janna » 13 Apr 2007, 10:01

Ik vind het wel fijn om te lezen dat jullie het ook allemaal een mooi/geweldig/boeiend boek vinden. Als je een verslag van een boek schrijft is het toch altijd een persoonlijke mening, maar die wordt door jullie gelukkig gedeeld.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 17 Apr 2007, 16:11

Naar aanleiding van de chat afgelopen vrijdag heb ik even de link gezocht naar de uitzending van Pauw en Witteman, waarin Adriaan van Dis te gast was:

http://pauwenwitteman.vara.nl/uitzending.php?id=94

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Apr 2007, 20:00

Vreemd boek dat wat mij betreft met horten en stoten leest..

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 17 Apr 2007, 21:45

Als je een verslag van een boek schrijft is het toch altijd een persoonlijke mening, maar die wordt door jullie gelukkig gedeeld.


Maar Janna: ik hoop van harte, dat je net zo veel van een boek blijft genieten, als je mening niet door iedereen gedeeld wordt. Want een persoonlijke mening is namelijk nooit FOUT. :!:

En dat je bij meerderheid van stemmen zou kunnen bepalen of een boek "goed of slecht" is, slaat natuurlijk ook nergens op. ;)
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

janna

Berichtdoor janna » 18 Apr 2007, 07:31

Maak je niet ongerust Librije, als ik een boek mooi en/of goed vind blijf ik dat vinden, wat anderen er ook van mogen zeggen. Misschien had ik beter kunnen zeggen dat ik hoopte dat jullie het ook mooi zouden vinden, ik vond het zelf namelijk errug goed.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Apr 2007, 13:04

Ik ben nu op de helft en ik weet het niet.
In het begin vond ik het erg apart zoals die hond deed en 'baasje' steeds meetrok naar voor hem onbekende mensen. Maar ik merk nu dat ik moeite heb met verder lezen... het blijft allemaal toch erg afstandelijk.
Maar dit is mijn indruk halverwege, wie weet verandert het nog.

Dettie
(sorry janna)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Apr 2007, 16:14

Lees maar door. Bij mij kwam het ook heel laat op gang.
Zat me steeds af te vragen waar van Dis nou eigenlijk heen wilde..los van de hond.

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 19 Apr 2007, 17:42

Bij mij ging het ook zo: eerst volle vaart vooruit, ergens voorbij het midden een leesdip, en dan ineens weer volle vaart. Maar ik heb wel nooit getwijfeld of ik wel zou doorlezen of niet.

Groetjes, kim

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 19 Apr 2007, 19:51

Ik heb het boek uit en ik ben toch een beetje teleurgesteld. Misschien verwachtte ik teveel? Ik heb het een beetje laten bezinken en toen het interview bij Pauw en Witteman bekeken (dank voor de link berdine!). Dat verklaarde voor mij wel enigszins waarom ik niet zo gegrepen werd door het boek. Het kwam op mij een beetje over als preken voor eigen parochie.

Van Dis verklaarde niet te willen moraliseren. Hij wilde alleen laten zien wat er allemaal gebeurt zonder dat "wij" daarvan af weten, met vnl. illegale mensen. Door middel van deze keurige heer, dankzij de hond die hem de keerzijde van zijn eigen luxe leventje toont. "Of de mensen (lezers) er iets aan gaan doen moeten ze zelf weten, ik wil het alleen maar onder de aandacht brengen".

Voor Van Dis was wat hij zag op zijn wandelingen door Parijs misschien nieuw. Maar ik las niet veel nieuws. Ik vond het verhaal ook niet spannend (het stukje over het contact met de maffia over het paspoort zelfs een beetje gezocht). Het was eerder een beetje rommelig. Een goed beeld van het karakter van Mulder/Martin kreeg ik niet: ik vond dat nogal wisselen. Ook de andere hoofdpersonen kwamen niet echt uit de verf.

Alleen het onderliggende thema: je weet, dat er allerlei onrecht heerst op de wereld, wat doe je er aan en waarom? Is schuldgevoel een slechte drijfveer? De hele mensheid redden is onmogelijk, maar als je nu eens met 1 mens begint? Dat thema sprak mij wel aan.

Misschien heb ik het een en ander over het hoofd gezien en hoor ik dat van de andere leestafelaars. Misschien moet ik het nog een keer lezen om het boek recht te doen. (Er wordt zelfs beweerd, dat dit zijn beste boek is door recensenten.) Maar eerlijk gezegd zie ik daar op dit moment tegen op: ik ben blij dat ik het uit heb.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Apr 2007, 19:07

Ik denk dat ik doorheb waarom het zo lang duurt voor je echt geïnteresseerd raakt in het verhaal. Maar ik weet niet of dit voor jullie ook geldt.
Ik zal eerst ook eens recensies op gaan zoeken..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Apr 2007, 12:59

En ook Marjo's verslag staat op de site

Zie http://www.leestafel.info/adriaan-van-dis

---
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 22:15, 3 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 25 Apr 2007, 11:20

Ik heb De Wandelaar herlezen dezer dagen,
En was net als de eerste keer onder de indruk.

De taal is mooi, de zelfspot aangenaam, vooral omdat het boek anders topzwaar zou worden,
Er worden grote thema’s aan de kaak gesteld, dat is een van de redenen waarom het mij zo boeit denk ik,

Én de ontwikkeling die de hoofdpersoon mee maakt,..van toeschouwer naar betrokkenen, met de hond als hulpmiddel.
Gebruikt om de boel in beweging te zetten.
Dat hij geen antwoorden en oplossing heeft vind ik eigenlijk wel mooi.
De thematiek die hij gebruikt is ook te groot voor een kant en klare oplossing, dat hij mij meer een nasmaak gegeven dan de conclusie dat het eigenlijk onoplosbaar is.
Ik vond met name de dialogen tussen de pater en Mulder erg boeiend, met prachtige zinnen zo nu en dan.

Wat mij de eerste keer al stoorde, en nu weer is dat aan het eind van het boek ook de Tsunami er nog min of meer bijgehaald word..dat is wel heel veel wereldleed erbij, en niet echt in dienst van het boek.

Maar dat is een detail, ik vond het vooral een boek wat indruk maakte en wat ik met plezier een tweede keer heb gelezen, ook al omdat je er dan toch weer andere dingen uitpikt.

Wil

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 25 Apr 2007, 15:07

Het duurde bij mij niet lang om in het verhaal te komen. Ik vond de schrijfstijl niet prettig lezen, maar het verhaal op zich erg goed. Er zijn natuurlijk geen pasklare oplossingen voor zulke grote problemen. Zoals hij zelf zegt: Kennis nemen van het feit dat er zulke verschillen bestaan tussen de levens van mensen is al een een begin. Ik vond de hoofdpersoon niet altijd goed te volgen. B.v.: Op een bepaald moment gaat hij in de kerk zitten en houdt de biechtstoel in de gaten, probeert er achter te komen wat die vrouwen allemaal te vertellen hebben. Waarom?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 25 Apr 2007, 15:20

Alleen het onderliggende thema: je weet, dat er allerlei onrecht heerst op de wereld, wat doe je er aan en waarom? Is schuldgevoel een slechte drijfveer? De hele mensheid redden is onmogelijk, maar als je nu eens met 1 mens begint? Dat thema sprak mij wel aan.


Ik zie nu pas de samenvatting van het thema door Librije..mooi verwoord.

Ik vond de hoofdpersoon niet altijd goed te volgen. B.v.: Op een bepaald moment gaat hij in de kerk zitten en houdt de biechtstoel in de gaten, probeert er achter te komen wat die vrouwen allemaal te vertellen hebben. Waarom?


Ik heb in zijn algemeenheid het doen en laten van Mulder steeds gezien als een reactie op het handelen van de hond .
Maar in dit voorbeeld zou ik het ook zo goed niet weten.
Nieuwsgierigheid?

Ik merkte ook vaak dat ik van Dis zelf en de hoofdpersoon ook niet goed los kon zien, dat er veel eigenschappen die ik bij hem vermoed in Mulder zitten..misschien is dit iets wat hij zelf zou doen..daar zou ik me wel wat bij kunnen voorstellen.

Groeten
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2007, 15:26

Ja Wil dat heb ik dus ook, ik zie in Mulder ook Van Dis zelf.
En net als Van Dis blijft Mulder ook afstandelijk. Ik weet niet of Van Dis in het echt ook zo afstandelijk is hoor.
Maar Mulder observeert meer dan dat hij daadwerkelijk wat doet, tot nu toe, tenminste (ik begin nu net aan het gedeelte met de maffia).

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 25 Apr 2007, 15:38

Ik had voor mijzelf een notitie gemaakt van dat naar de biechstoel staren, want ik dacht dat antwoord komt nog wel. Het flitste zelfs door mij heen, dat hij zelf de brand kon hebben aangestoken en wilde weten of iemand dat wist. Maar ik wist al te veel van de inhoud van het boek, zodat ik dat meteen terzijde kon schuiven. Er waren meer acties van Mulder, waarbij ik mijn wenkbrauwen fronste. Waarom doet hij dit of dat. Misschien is het gewoon dat ik mij niet in Mulder/Van Dis kan inleven of dat ik gewoon heel anders denk en redeneer dan hij en hem daarom niet volgen kan.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Apr 2007, 19:58

Dat is dan het voordeel als je altijd al afstand houdt. Ik had daar geen moeite mee. En die afstandelijkheid veranderde volgens mij. Op een gegeven moment begint Mulder zelf dingen te ondernemen, hij laat het niet meer zomaar over zich heen komen.
Dat van die biechtstoel, ik had meer het idee dat hij de priester wilde doorgronden, niet die vrouwen zozeer.
Of Mulder van Dis is, geen idee..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 53 gasten