A.F.Th. van der Heijden - Het schervengericht

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

A.F.Th. van der Heijden - Het schervengericht

Berichtdoor PetraO. » 11 Mar 2007, 15:38

In de nacht van 8 op 9 augustus 1969 werden in Hollywood Sharon Tate (de vrouw van Roman Polanski) en haar gasten afgeslacht door een bende, die daartoe de opdracht had van Charles Manson, hun leider.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/a-f-th-van-der-heijden

PetraO.
Laatst gewijzigd door PetraO. op 11 Mar 2007, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Mar 2007, 15:46

Knap dat jij je door dit boek heen gewerkt hebt, maar ..hoezeer ik ook de 'Tandeloze tijd' gewaardeerd heb..hier begin ik niet aan. Het onderwerp staat me niet aan. en de MoVotapes viel vreselijk tegen..

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 11 Mar 2007, 16:10

De movotapes viel mij ook tegen, terwijl ik me jarenlang had verheugd op de nieuwe serie. Misschien herlees ik het toch nog eens, nu ik Schervengericht gelezen heb.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2007, 17:30

Ongelooflijk dat je dit al gelezen hebt maar nog ongelooflijker is wat voor recensie je ervan weet te maken.
Het lijkt me geen makkelijk boek om te verwoorden.
Als ik het goed begrijp dan zegt A. F. Th. dat er altijd wel een waanzinnige opstaat om een bepaald soort/ras mensen uit te roeien?
En laat hij zien hoe mogelijkerwijs zo iemand die dat doet, denkt?

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 10 Apr 2007, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 11 Mar 2007, 17:38

Dettie schreef:Als ik het goed begrijp dan zegt A. F. Th. dat er altijd wel een waanzinnige opstaat om een bepaald soort/ras mensen uit te roeien?
En laat hij zien hoe mogelijkerwijs zo iemand die dat doet, denkt?

Dettie

Nou, het is eerder zo dat je dit als lezer eruit kan afleiden, dat het motief op zich niet uitmaakt, er is altijd wel iets te verzinnen, maar op het eerste gezicht onbegrijpelijk geweld komt altijd en overal voor.
Wel schrijft A.F.Th. (hij legt het een van zijn personages in de mond) dat het beschrijven van geweld niet uit de weg moet worden gegaan, omdat je het daarmee juist onder tafel veegt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2007, 17:41

Wel schrijft A.F.Th. (hij legt het een van zijn personages in de mond) dat het beschrijven van geweld niet uit de weg moet worden gegaan, omdat je het daarmee juist onder tafel veegt.


En er wordt geen tegengeluid gegeven? Dat beschrijven van geweld ook geweld uit kan lokken, mensen op idee kan brengen?

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2007, 17:53

Dat is ook toepasselijk, ik krijg net een berichtje van meander dat getiteld is 'wegens een zijnstoring'. Ik moest gelijk aan dit boek denken want dat is het dan toch wat die mensen hebben, een zijnstoring?

Ik vroeg dat daarnet eigenlijk omdat ik wilde weten wat A F Th met dit boek wilde. Wil hij mensen hun ogen openen? waarschuwen?
Of wilde hij specifiek ingaan op wat met Sharon Stone en de groep daar omheen gebeurd is? Was hij gefascineerd door dat wilde hij dát uitzoeken?

Wat denk jij Petra?

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 11 Mar 2007, 19:52

Ik denk niet dat A.F.Th. het specifiek over die Tate-moorden wil hebben. Of hij ons de ogen wil openen voor de achtergronden van dit soort gewelddaden weet ik niet. Het zou kunnen. In een interview op televisie trok hij wel een vergelijking naar het hedendaagse terrorisme.
Zijnstoring: ja, zo kun je de afwijking van Manson etc. misschien wel noemen. Wat een prachtig woord trouwens.
Ook dit gaat voorbij.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 11 Mar 2007, 20:25

de movo tapes :o iets waar ik noch kop noch staart aan kreeg en maar waarbij ik toch steeds verder wilde lezen. Ik weet nog dat ik toen dacht:" ik wil daar verder over lezen maar tot nu toe is het er nooit meer van gekomen." Kan ook moeilijk zekers, zijn die boeken nu al verschenen?
Die A.F.TH veel beloven maar ......

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 12 Mar 2007, 10:32

In Nrc werd over dit boek door de recensent geconcludeerd dat van der heijden zich met dit boek en dit is pas het begin van de nieuwe reeks, ver boven de andere Nederlandse auteurs heeft verheven. Met andere woorden de buitencategorie gehaald, om een wielrennerterm te gebruiken.

De fascinatie voor de donkere kant van het bestaan blijft mensen aantrekken. In het huis waar de familie Tate werd uitgemoord heeft bv Marilyn Manson, de beruchte Amerikaanse popzanger zijn debuut album opgenomen! Hij wilde die "vibes" voelen. Maar het hoeft niet altijd negatief te zijn. Mensen die bv speciaal naar Auswitz gaan om hun verdriet te delen met de mensen die daar vermoord werden. Dat is bv een mooi gebaar op een onheilsplek.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 12 Mar 2007, 14:24

Roel schreef:In Nrc werd over dit boek door de recensent geconcludeerd dat van der heijden zich met dit boek en dit is pas het begin van de nieuwe reeks, ver boven de andere Nederlandse auteurs heeft verheven. Met andere woorden de buitencategorie gehaald, om een wielrennerterm te gebruiken.
.

Ik ben nu Movo Tapes aan het herlezen en inderdaad, ik kan die NRC-recensent gelijk geven. Bij eerste lezing, vier jaar geleden, waardeerde ik het boek niet. Het is complex van structuur en kennelijk had ik het geduld niet om daarvoor open te staan. Het is de moeite waard om dat wel te doen.

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Mar 2007, 14:57

Ik herinner me nog dat het veel over vrouwen en auto's ging..dat interesseerde me niet, en zonder belangstelling leest niet lekker.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten