Raymond Queneau: Zazie in de metro

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Raymond Queneau: Zazie in de metro

Berichtdoor Marjo » 07 Mar 2007, 13:04

Een slapstick. Echt leuk om eens tussendoor te lezen, en niet te dik, want dan zou het gaan irriteren denk ik.
De vertaalster (Jenny Tuin) heeft een titanenwerk afgeleverd..want niet alleen het verhaal is doldwaas, de taal is dat ook.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/raymond-queneau

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2007, 21:54

Je hebt het net allemaal gemist Marjo. De film was te zien in... Tilburg
5 maart was de laatste datum voor zover ik zag.

http://www.theaterstilburg.nl/films/pro ... 8/06222650

Ik heb ooit eens dit boek geplaatst voor een thema en weet dat er héél moeilijk aan een plaatje van het Nederlandse boek te komen was omdat het verfilmd was.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2007, 22:15

Je hebt wel een heerlijk enthousiast verslag gemaakt, krijg gelijk zin in dit boek. het is in 1959 geschreven, merk je dat aan de taal marjo?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Mar 2007, 00:09

De taal is zo apart, nee, dat merk je niet. Het is een soort volkstaal, dat is van alle tijden.
Wat stom dat ik dat boek nou net pas gelezen heb, en dat van die film dus gemist heb! Maar nu snap ik wel waarom en hoe dit boek op de aanwinstentafel terechtgekomen is..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mar 2007, 09:15

Door jouw enthousiasme ben ik gelijk begonnen in De zondag des levens van dezelfde schrijver. Inderdaad ook dat 'volkstaaltje' en een héél apart verhaal. Ben al op de helft dus binnenkort een verslag..

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 08 Mar 2007, 10:45

Ik heb vroeger eens een boek van Queneau geprobeerd, ik wist niet direct wat ik ermee aanmoest, ondanks dat ik van absurdisme hou, was ik daar in de literatuur toen nog niet mee bezig. Nu trouwens ook niet moet ik bekennen, wel wat toneel aangaat.

Wat de verfilming betreft. Ik ben groot liefhebber van de films van Louis Malle. Ik heb al Ascenseur pour l' echafaud, Les Amantes, Aurevoir les enfants en Damage op dvd. Wil Zazie dans le metro ook nog aanschaffen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten