Bart Van Lierde - Een sprong naar de hemel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Bart Van Lierde - Een sprong naar de hemel

Berichtdoor Marjo » 18 Feb 2007, 21:30

Een lezer die een 'romantisch' boek zoekt, bij ons in de bieb, kan zomaar dit boek tegenkomen, dat in mijn ogen weinig met romantiek te maken heeft.
Het is een beetje historisch, omdat het in de negentiende eeuw speelt; het is realistisch, omdat Van Lierde scheutig is met seks; en het is spannend, omdat je toch wel wil weten of de personages weg kunnen komen met hun gekonkel en gefoezel..
In dit boek staat die schokkende scene die ik elders vermeldde, en die sommige recensenten zomaar helemaal overnemen in hun verhaal.
Ik moet dit boek vergelijken met dat van Weijts, art 285b..ook muziek, ook seks. Maar waar ik bij Weijts me ergerde aan de overdaad aan in mijn ogen overdadige seks, vind ik het meerendeel bij van Lierde funktioneel. Het stoort minder.
Van Bart van Lierde zou ik nog wel eens een boek kunnen lezen, of ik dat van Weijts ook doe is de vraag.

lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/bart-van-lierde

marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2007, 15:38

Ik vond dit artikel Marjo

Een draak die koud vuur spuwt
door Jaap Goedegebuure

Dinsdag 22 augustus 2006 - Roman - Bart van Lierde heeft zich voor zijn roman ’Een sprong naar de hemel’ laten inspireren door de onderwaardering van vrouwelijke componisten.

Het historisch belang van vrouwelijke componisten is altijd verdonkeremaand. Het werk van Fanny Mendelssohn werd toegeschreven aan haar zoveel beroemder broer Felix en Clara Wieck was uit eigen beweging dienstbaar aan haar echtgenoot Robert Schumann.
De jonge Vlaamse auteur Bart van Lierde heeft met ’Een sprong naar de hemel’ een roman geschreven waarin de veronachtzaming van vrouwelijke toondichters een belangrijk thema is.
Je hoeft je maar heel even te verdiepen in de negentiende-eeuwse muziek om te zien dat hij gebruik gemaakt heeft van de biografieën van de zojuist genoemde Fanny Mendelssohn en Clara Schumann-Wieck. Van Lierde voert een Fanny en een Clara ten tonele die het componeren zien als levensvervulling. Maar het zijn hun echtgenoten die met de eer gaan strijken.
Van Lierde beperkte zich tot enkele oppervlakkige overeenkomsten tussen de historische feiten en de fictie van zijn verhaal. Zijn Fanny en Clara zijn alleen met de voornamen en de muzikale kwaliteiten van hun modellen toegerust. Voor het overige lopen ze in de pas met de uitbundige en niet bepaald waarheidsgetrouwe verbeelding van de auteur. Bij Van Lierde is Fanny niet de dochter van welgestelde ouders, maar een van de drie kinderen van het armlastige muzikantengezin Nissen, in het negentiende-eeuwse Hamburg. Net als haar broers Felix en Hector barst ze van het talent, maar ze weet er nauwelijks weg mee. Aanmoediging van thuis krijgt ze niet en wanneer ze er tenslotte toch in slaagt om haar creativiteit de vrije loop te laten, dan is het haar pianoleraar en latere echtgenoot die daar de vruchten van plukt.

Lees verder http://www.brabantsdagblad.nl/kunst/article590319.ece

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Mar 2007, 20:19

Ik heb dit inderdaad in mijn map zitten. Ik zou dat zonder dit artikel allemaal niet geweten hebben, het staat nergens in het boek vermeld. Dat vind ik dan toch jammer..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2007, 14:41

Misschien ging hij er van uit dat je die Fanny Mendelssohn en Clara Schumann-Wieck wel kende.
En er staat ook dat Van Lierde zich beperkte tot enkele oppervlakkige overeenkomsten tussen de historische feiten en de fictie van zijn verhaal.
Dus wie weet is het ook niet zo belangrijk dát je het weet.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Mar 2007, 19:43

Maar het geeft wel iets extra's mee..hij laat het verhaal tenslotte wel in die tijd spelen, dus dan is het toch leuk als de figuren wat echter zijn.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten