Simone van der Vlugt: Zwarte sneeuw (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Simone van der Vlugt: Zwarte sneeuw (13+)

Berichtdoor Marjo » 26 Sep 2004, 11:40

Historisch jeugdboek (voor 13 en ouder) over de vreselijke omstandigheden in de kolenmijnen.

http://www.leestafel.info/simone-v-d-vlugt

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Sep 2004, 13:43

Lijkt me een schitterend boek Marjo!
Ga dit zeker lezen! (Toch naar de bieb!)

Kan je je niet meer voorstellen dat kinderen zo jong al moesten gaan werken, en wat voor werk! Ongelooflijk, en eigenlijk nog maar zo kort geleden, ik dacht dat deze situaties nog tot begin 20e eeuw voorkwamen..

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2004, 13:43

Ja ook deze heb ik uit. Mooi boek! Wat een ellende zeg.
Wat een vreselijk zwaar leven hadden die mensen!
Ik ergerde me vreselijk aan die vader met zijn zwartgalligheid, hoewel het wel voor te stellen is. Gelukkig zijn de mijnen gesloten ondanks dat dat ook weer behoorlijk zijn problemen opleverde.
Ook erg vond ik om te lezen dat die moeder de baby de mijn in moest nemen. Uit het nawoord bleek ook dat nederland heel laat was in het afschaffen van kinderarbeid. Alle omringende landen hadden dat al gedaan. Niet iets om trots op te zijn!

Bernadet

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 17 Feb 2006, 14:04

Mijn jongste zoon (13) leest dit boek momenteel als verplichte literatuur voor de school. Hij zit in het eerste middelbaar, richting Moderne Humaniora.
Ik heb het zelf ook gelezen. Het was mijn eerste kennismaking met Simone Van der Vlugt. Inderdaad een mooi boek.
Ik lees graag kinder-en jeugdboeken. Het is een kunstvorm op zich en zeker niet minderwaardig.
Hier zal ik zeker graag komen met eigen besprekingen, als dat mag...

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Feb 2006, 19:35

Join the club!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2006, 19:41

Hier zal ik zeker graag komen met eigen besprekingen, als dat mag...


Graaaaaag zelfs!

Door Marjo ben ik kinderboeken gaan lezen en ik vind het nu heerlijk. Sommige kinderboeken vind ik beter dan volwassenenboeken.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Feb 2006, 19:52

Dan sommige volwassenenboeken dan toch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2006, 20:57

Zo kan je het ook zeggen... oke oke sommige kinderboeken vind ik beter dan sommige volwassenenboeken. Zo goed? ;)

Berandet

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Feb 2006, 12:20

Ja! Muggenzifterij hè..

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 15 Apr 2007, 22:27

Heb eindelijk "Zwarte sneeuw" gelezen. Een mooi boek, maar niet zo mooi als "de amulet" en "de bastaard van Brussel", vind ik.
Dit zal ik moeten verantwoorden, zeker?
Ik vond "de amulet" nog altijd het mooiste. Misschien door het historisch kader en het "exotisch" sfeertje???? "De bastaard van Brussel" is veel moeilijker, de geschiedenis is ook veel ingewikkelder, en remt daar wel eens de vlotheid van het verhaal, maar het blijft intrigeren en je wil er meer over weten.
Het kan ook zijn dat meespeelt dat een eerste boek van een schrijver een ontdekking is en daardoor meer indruk maakt.
"Zwarte sneeuw" sleepte me pas na een hele tijd mee.
Het stoorde me ook dat bepaalde dingen zo voorspelbaar waren: de geschiedenis met Rudolf. Die laatste doet me wat denken aan "kasteelromannetjes" of aan de boeken van Cathérine Cookson. Toch is het in zijn geheel een mooi boek, enkele zijsporen (de fotografie van Rudolf) vond ik mooi uitgewerkt.
Het harde werk in de mijn wordt goed weergegeven, maar ik las ook "Voor Paulien" van Kustermans, en daarvan was ik toch meer onder de indruk.

Tiba.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten